Titi Aur, expert în conducere defensivă, atrage atenția asupra lipsei de educație rutieră în rândul șoferilor profesioniști, mai ales în cazul celor care conduc mijloace de transport în comun. Șoferii de autobuz se uită la telefon, susține acesta, pentru că pasagerii nu reacționează la comportamentele lor riscante.
Titi Aur, unul dintre cei mai cunoscuți experți în conducere defensivă din România, susține că problema siguranței rutiere este strâns legată de educația insuficientă a întregii societăți, nu doar a celor care dețin permise de conducere.
Într-o declarație recentă pentru DC News, acesta a precizat că responsabilitatea pentru siguranța în trafic nu revine doar șoferilor, ci și pasagerilor care nu reacționează la abaterile șoferilor.
„Teoretic, ar trebui să fie toată societatea instruită, informată,” a spus Titi Aur.
Acesta a subliniat că în România, unde există aproximativ 10 milioane de șoferi dintr-o populație de 19,3 milioane, o mare parte a cetățenilor nu are permis de conducere, dar totuși folosește mijloacele de transport în comun sau călătorește ca pasager în mașini private. De aceea, toată societatea ar trebui să fie educată în materie de siguranță rutieră.
„Când ne urcăm în autobuz şi şoferul face nebunii, e vinovat. Dar şi noi ceilalţi suntem vinovaţi. Cum să stăm toţi liniştiţi când ăla merge cu viteză sau se uită la telefon?” a întrebat retoric Titi Aur.
Expertul în conducerea defensivă spune că pasagerii ar trebui să sancționeze comportamentele riscante ale șoferilor, nu să le ignore.
Motivul pentru care șoferii de autobuz se simt liberi să încalce regulile este, potrivit lui Titi Aur, faptul că nu se tem de consecințele sociale. „De ce fac asta? Pentru că ei, în subconştient, ştiu că cei pe care îi transportă nu au habar, nu le pasă,” a adăugat acesta.
În cadrul aceleași emisiuni, Titi Aur a abordat și problema condusului sub influența alcoolului, o altă deficiență majoră de educație rutieră în România.
Potrivit unui sondaj realizat de Asociația Spirits Romania, 2 din 10 șoferi români recunosc că au condus sub influența alcoolului. Mai mult, doar 16% dintre respondenți consideră că șoferii băuți reprezintă cel mai mare risc pentru siguranța rutieră.
„Lipsa de educație și de conștientizare îi face pe mulți șoferi să creadă că lor nu li se poate întâmpla nimic,” a comentat Aur.
El a spus că mulți șoferi minimalizează efectele alcoolului, considerând că doar o cantitate mică sau o distanță scurtă nu prezintă riscuri.
„Tot felul de doar-uri de astea într-un fel ca să își găsească o justificare, un motiv,” a explicat Titi Aur.