De ce vrea România să cumpere încă o tranșă de avioane F-16 „second-hand”, acum din Norvegia. Vasile Dîncu: „Avem atâta securitate câtă putem să plătim”
România a cumpărat avioane F1-6 „second-hand” pentru că atât își permite, spune ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, iar varianta achiziționării de aeronave militare F-35 este exclusă din start, din cauza costurilor. Ministrul a dat însă asigurări că avioanele cumpărate la mâna a doua sunt funcționale cel puțin încă un deceniu.
Ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, a vorbit despre dotările Armatei României, dar și despre capacitatea fiinanciară pentru programul de înzestrare.
Conform unei scrisori oficiale trimise Parlamentului, ministrul Vasile Dîncu cere aprobarea formală pentru achiziția a 32 de avioane de vânătoare F-16 de la guvernul Norvegiei, avioane deja utilizate, așa cum a fost cazul și cu prima achiziție de 17 aparate F-16, cumpărate din Portugalia.
„Armata noastră este pregătită din punct de vedere al resursei umane, din perspectiva dotării, însă, mai avem încă de făcut pași importanți”, a declarat noul ministru al Apărării, Vasile Dîncu, într-un interviu pentru Digi24. Oficialul a arătat că 2% din PIB pentru apărare reprezintă o cheltuială importantă pentru România, dar este departe de a putea să ne aducă la nivelul normal al dotării de care are nevoie o armată modernă, mai ales în condițiile tensiunilor actuale de pe flancul estic al NATO. „Nu suntem într-un spațiu care să fie determinat doar de calm și de liniște”, a punctat ministrul Apărării.
„Trebuie să remarcăm un lucru: nu-ți întinde nimeni o umbrelă de securitate deasupra ta, dacă tu nu participi la asta. Nu stăm foarte bine la dotare. Sunt niște cerințe pe care noi ni le-am asumat. Trebuia acum 7-8-10-15 ani să luăm avioane și nave, pentru că și în zona asta stăm destul de slab, avem nevoie încă de foarte multe achiziții. Am luat o escadrilă F-16 pentru că trebuie să participăm la monitorizarea și supravegherea spațiului din flancul estic, avem perioade în care trebuie să ridicăm noi avioanele pentru a face această monitorizare. Acum avem intenția să cumpărăm încă două escadrile de F-16”, a explicat Vasile Dîncu, la Digi24.
Cât costă avioanele „second-hand” din Norvegia
Conform documentului trimis Parlamentului, cele 32 de aeronave militare multirol F-16, la care Norvegia renunță pe măsură ce îi intră în dotare mult mai modernele F-35, vor costa 354 de milioane de euro (fără TVA), la care se adaugă 100 de milioane de euro (fără TVA), pentru cumpărea suportului logistic și a echipamentelor necesare modernzării, de la Guvernl Statelor Unite.
Configurația aeronavelor norvegiene este superioară celor 17 cumpărate de la portughezi, se arată în documentul citat
Ministrul apărării spune că eticheta „second hand” cu nuanța ei ușor depreciativă nu trebuie aplicată în cazul aeronavelor militare. „Trebuie să ieșim din cadrul mentalității acesteia colective a modului în care își reprezintă opinia publică furniturile strategice din cadrul armatei, mai ales din zona forțelor aeriene”, a spus Vasile Dîncu, la Digi24.
„Sigur că ne-au spus unii, am văzut comentarii în presă că de ce nu luăm F-35. Sunt avioane pe care nu ni le putem permite pur și simplu. PIB-ul României – chiar dacă am da mai mult din PIB pentru apărare, deși nu ne-am permite în acest moment – nu ar permite să cumpărăm escadrile de F-35 în acest moment”, a explicat ministrul Apărării.
Vasile Dîncu spune că avioanele F-16 achiziționate de România sunt aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani.
„Aceste avioane F-16 sunt avioane care au o resursă de zbor, de exemplu, în jur de 2.500 de ore pentru fiecare aparat. Asta înseamnă 10 ani de funcționalitate, plus că există și un proces de retehnologizare, de modernizare. Am avut MIG-urile de care ne aducem aminte că în anii trecuți cădeau unul câte unul, pentru că erau foarte, foarte vechi, deci este absolut necesar în acest moment să avem avioane”, a subliniat Vasile Dîncu.
Ministrul Apărării a precizat că aceste avioane F-16 sunt total compatibile cu tehnica modernă, iar „un avion nu este ca o mașină second-hand. La avion, resursa de zbor poate fi îmbunătățită oricând”.
„Atât ne putem permite”
„Sigur că ar trebui să avem o flotă mult mai importantă, la nivelul pe care îl avem noi în NATO, la nivelul populației și la poziția strategică pe care o avem noi în NATO”, admite Vasile Dîncu. El susține că România este considerată furnizor de securitate în zona Mării Negre, deci nu poate să nu facă aceste achiziți”.
„Dar atât ne putem permite. Avem atâta securitate câtă putem să plătim, asta este una din remarcile pe care le fac cei care sunt realiști în domeniul aprovizionării și dotării forțelor – atât a dotării forțelor poliției, pentru că și asta este important, cât și a forțelor armate”, a conchis ministrul Apărării, la Digi24.
Referindu-se la industria militară autohtonă, Vasile Dîncu spune că ea nu reușește să se ridice la înălțimea standardelor necesare, chiar dacă avem și excepții, profesioniști și întreprinderi private sau de stat care funcționează. „Avem o industrie de apărare care are nevoie încă de foarte mult pentru a putea produce pentru armata română orice am avea nevoie, de la muniție la tehnologie modernă”, a arătat Vasile Dîncu.