Prima pagină » Actualitate » De la tarife la vize. Ce este Acordul Brexit? Rezumatul detaliilor cunoscute publicului, după încheierea Acordului post-Brexit

De la tarife la vize. Ce este Acordul Brexit? Rezumatul detaliilor cunoscute publicului, după încheierea Acordului post-Brexit

De la tarife la vize. Ce este Acordul Brexit? Rezumatul detaliilor cunoscute publicului, după încheierea Acordului post-Brexit

Regatul Unit și Uniunea Europeană au ajuns la un compromis în ce privește un acord comercial post-Brexit, iar de la 1 ianuarie va deveni un stat terț și va părăși într-un final, și piața unică, și uniunea vamală. Deși Acordul complet nu a fost încă publicat, Comisia Europeană a publicat documente care oferă câteva detalii despre ceea ce se află în acord, în timp ce Regatul Unit a publicat un rezumat al acestuia. Acordul la care au ajuns Marea Britanie și Comisia Europeană conține trei elemente centrale – un acord comercial, un parteneriat în materie de securitate şi un cadru privind standardele de guvernare, potrivit unui plan postat pe site-ul Comisiei Europene.

Marea Britanie nu va mai face parte din zona economică a UE – piața unică și uniunea vamală. Acordul conține noi reguli privind modul în care Marea Britanie și UE vor trăi, vor lucra și vor face comerț împreună. Momentan nu se știu toate detaliile, deoarece documentul complet  nu a fost publicat.

Printre problemele pe care experții comerciali și părțile interesate le-au abordat cel mai mult au fost: regulile de origine, acordurile vamale și dacă va exista o cooperare în materie de securitate – cu privire la lucruri precum datele și mandatul european de arestare.

Iată o prezentare generală asupra a ceea ce se află în așa-numitul „Acord comercial și de cooperare”

La prima vedere, acesta este un acord dur al Brexitului – Marea Britanie părăsește piața unică și uniunea vamală Din ceea ce a fost publicat până acum, Marea Britanie pare să fi cedat atât în ​​domeniul pescuitului, cât și în condiții de concurență echitabile, în timp ce UE a recunoscut competența Curții Europene de Justiție pentru a decide dacă Acordul comercial va fi încălcat în viitor.

Acord comercial

Acordul comercial – care se desfășoară pe 2.000 de pagini – are un domeniu de aplicare fără precedent, conținând dispoziții privind subiecte care variază de la cooperarea nucleară civilă și interconexiunile energetice la pescuit și aviație.

Va exista recunoașterea reciprocă a programelor comerciale de încredere. Aceasta înseamnă că producătorii britanici vor trebui să respecte atât standardele britanice, cât și cele ale UE.

Accesul fără tarife și fără cote la una dintre cele mai mari piețe ale lumii este coloana vertebrală a acordului Brexit și depășește acordurile UE cu Canada sau Japonia.

Acordul garantează comerțul cu „tarif zero și cotă zero” cu mărfuri care valorau 668 miliarde de lire sterline în 2019. Dar va însemna și costuri semnificative pentru întreprinderi, deoarece exportatorii se confruntă cu o serie de controale la frontieră de la 1 ianuarie și libertatea de circulație în UE se va încheia pentru majoritatea cetățenilor din Marea Britanie.

Companiile se vor confrunta cu acte și costuri suplimentare atunci când tranzacționează cu cea mai mare piață de export.

Politica de pescuit: mai mult acces la apele britanice

Marea Britanie va părăsi politica comună în domeniul pescuitului. Cifra de afaceri anuală a navelor de pescuit ale UE din apele britanice este de aproximativ 650 milioane EUR – comparativ cu 850 milioane EUR pentru flota cu pavilion britanic.

Compromisul constatat implică o perioadă de tranziție de cinci ani și jumătate pentru a modifica etapele, Marea Britanie acceptând o repatriere a cotelor cu 25%. Dar Downing Street a respins încercările UE de a stabili un mecanism prin care modificările cotelor în viitor ar putea duce la tarifare a exporturilor britanice.

Navele UE care pescuiesc în zona coastei britanice vor putea continua în timpul tranziției, dar accesul va fi negociat anual. Există un preaviz de trei luni pentru închiderea accesului. În urma anunțării unui acord, Comisia Europeană a trimis proiectul de tratat statelor membre. În cazul în care cele 27 de capitale se vor mulțumi cu acordul, miniștrii din Consiliul UE vor conveni asupra aplicării provizorii a acordului la 1 ianuarie.

Standarde sau condiții de concurență echitabile

Ambele părți au convenit asupra unui nivel minim de standarde de mediu, sociale și de muncă sub care niciuna dintre acestea nu trebuie să treacă. Ursula von der Leyen a spus că, după patru ani, va fi revizuit pentru a se asigura că condițiile de concurență echitabile funcționează. Unul dintre cele mai mari puncte divergente în cadrul discuțiilor a fost insistența UE asupra unei „clauze de evoluție”, sau „mecanism de echivalare”, așa cum a denumit-o Downing Street. Acest lucru ar fi permis UE să aplice unilateral tarife pentru mărfurile din Marea Britanie, în cazul în care standardele ar fi diferite în timp. Dacă o parte  și-ar actualiza regulile, cealaltă ar trebui să urmeze sau să se confrunte cu consecințe.

În cele din urmă, s-a ajuns la un compromis. Are o asemănare mai strânsă cu obiectivul Regatului Unit decât cu cel de la Bruxelles. Guvernul britanic a dorit doar un punct de reflecție în viitor, în care cele două părți să poată discuta despre actualizarea minimului de bază sub care niciuna dintre acestea nu ar putea merge. Acordul prevede o clauză de revizuire și „reechilibrare”, care permite fiecărei părți să inițieze o revizuire formală a părților economice ale tranzacției, inclusiv nivelul minim de standarde. Dacă oricare dintre părți face un pas in spate pentru a conveni un nou nivel pentru standarde, cealaltă poate aplica tarife, sub rezerva aprobării unui grup de arbitraj independent.

Reguli de origine

Acesta va fi un subiect atent examinat și pe baza documentelor publicate, până în prezent, încă nu știm cu adevărat ce este implicat.

Cea mai importantă linie publicată se află în documentul Comisiei Europene, care spune că, pentru a „facilita conformitatea și a reduce birocrația, Acordul permite comercianților să autocertifice originea mărfurilor”.

De asemenea, se precizează că acesta prevede „cumul complet”, ceea ce înseamnă că respectivii comercianți pot lua în considerare nu numai materialele originale utilizate, ci și dacă prelucrarea a avut loc în Marea Britanie sau UE.

Acest lucru permite intrările în UE și prelucrarea produselor din Marea Britanie să fie luate în considerare ca intrări din Marea Britanie atunci când sunt exportate în UE și invers.

Conform documentelor din Marea Britanie: „Acordurile ambițioase includ facilitări privind prețul mediu, segregarea contabilă pentru anumite produse, precum și toate materialele și toleranța în funcție de valoare”.

Soluționare a litigiilor

Acesta a fost unul dintre cele mai dificile domenii de negociere, deoarece va stabili remedii pentru disputele comerciale în deceniile următoare. Angela Merkel a declarat că dezacordul asupra unui mecanism de arbitraj este cel mai mare obstacol în calea unui acord. UE era îngrijorată de faptul că Marea Britanie ar putea, în timp și în funcție de guvernul aflat la putere, să se abată atât de mult de la standardele UE, încât să poată obține un avantaj competitiv semnificativ și să devină un „Singapore pe Tamisa”. Dacă oricare dintre părți consideră că comerțul este denaturat, poate lua măsuri după consultare. Un comitet de arbitraj se va întruni în termen de 30 de zile și va decide. Dacă mai târziu s-ar vedea că măsurile au fost considerate eronate sau excesive, partea vătămată ar putea lua măsuri compensatorii. Se pare, de asemenea, că va exista un fel de comitet general de guvernanță UK-UE, care va avea subcomitete pentru implementarea și aplicarea tratatului.

Erasmus

Negociatorul șef al UE, Michel Barnier, a declarat că este „o zi de ușurare, dar nuanțată de o oarecare tristețe”. El a deplâns decizia guvernului de a nu fi partener în programul de schimb de studenți Erasmus și lipsa de cooperare în domeniul politicii externe și apărare comună.

 

Marea Britanie a ieșit din programul de schimb universitar, respingând insistența UE de a fi membru asociat și sutinând că ar trebui să se angajeze la un plan de plăți pe șapte ani. Guvernul irlandez a confirmat joi că studenții din Irlanda de Nord pot continua să acceseze Eramus ca parte a promisiunii sale de a se asigura că cetățenii irlandezi din regiune „nu vor rămâne niciodată în urmă”. Cetățenii din Irlanda de Nord pot beneficia, de asemenea, de un sistem de înlocuire a cardului european de asigurări de sănătate (EHIC) finanțat de guvernul irlandez.

Recunoașterea calificărilor profesionale

Nu vor mai exista recunoașteri automate pentru medici, asistenți medicali, arhitecți, stomatologi, farmaciști, veterinari, ingineri. Acum vor trebui să caute recunoaștere în statul membru în care doresc să practice.

Mobilitate – libertate de mișcare

Cetățenii britanici nu mai au libertatea de a lucra, de a studia, de a începe o afacere sau de a locui în UE. Pentru sejururi de peste 90 de zile vor fi necesare vize. Coordonarea anumitor prestații de securitate socială, cum ar fi pensiile pentru limită de vârstă și asistența medicală, va facilita munca în străinătate și nu va pierde nicio acumulare preexistentă de contribuții la asigurările naționale.

Un ajutor de stat

UE a insistat ca Regatul Unit să se alinieze la normele sale de ajutor de stat. Bruxelles-ul era îngrijorat de faptul că guvernul britanic va încerca să găsească un avantaj competitiv prin subvenții. Marea Britanie a ucis această idee. Marea Britanie își va institui propriul regim de subvenționare. Noul organism național de executare poate lua decizii cu privire la ajutorul de stat si  dacă ar putea denatura comerțul după acordarea subvenției. Aceasta este o concesie majoră a UE. Cu toate acestea, Regatul Unit va trebui să se asigure că regimul său de subvenții respectă principiile cheie stabilite în Tratat. Acordul permite, de asemenea, ambelor părți să adopte măsuri de remediere în cazul în care există dovezi că organismul de executare intern nu a respectat principiile comune.

Securitate: fără acces la bazele de date penale ale UE

Investigațiile poliției transfrontaliere și aplicarea legii pot continua, cu acorduri conform cărora Marea Britanie poate rămâne în programe cheie de schimb, dar nu în toate. Acordul încheiat între negociatori stabilește, de asemenea, un nou cadru pentru aplicarea legii și cooperarea judiciară în materie juridică.

Potrivit Comisiei Europene, textul acordului „recunoaște necesitatea unei cooperări puternice între poliția națională și autoritățile judiciare”.

Cu toate acestea, Marea Britanie nu va mai avea acces la bazele de date din UE, care includ informații despre cazierul judiciar, ADN, amprente digitale și date despre înregistrarea vehiculelor.

Marea Britanie nu va fi membru cu drepturi depline al Europol sau Eurojust. Va exista „o cooperare continuă între Marea Britanie, Europol și Eurojust”, cu „o cooperare puternică între poliția națională și autoritățile judiciare”.

Marea Britanie va menține un „mecanism de acces” la Sistemul de Informații Schengen (SIS II), o bază de date automată care împărtășește alertele poliției cu privire la bunurile furate și persoanele dispărute.

Suveranitate: legislația UE încetează să se aplice

În urma anunțării acordului, David Frost, principalul negociator britanic, a declarat că Acordul va „restabili în totalitate suveranitatea Marii Britanii”.

Frost a scris pe Twitter: „Legislația UE încetează să se aplice; competența Curții Europene de Justiție se încheie; nu există alinierea la normele UE, iar Parlamentul nostru stabilește din nou toate legile pentru țara noastră. ”

În timp ce Johnson a declarat în conferința de presă: „Ne-am preluat controlul asupra legilor noastre și asupra destinului nostru. Am preluat controlul asupra fiecărei notițe și titluri a regulamentului nostru într-un mod complet și neîngrădit. De la 1 ianuarie suntem în afara uniunii vamale și în afara pieței unice. Legile britanice vor fi adoptate exclusiv de către Parlamentul britanic, interpretate de judecătorii britanici aflați în instanțele britanice, iar competența Curții Europene de Justiție va ajunge la capăt”.

Dar Von Der Leyen a spus că Acordul înseamnă că„regulile și standardele UE vor fi respectate” cu „instrumente eficiente de reacție” dacă partea britanică încearcă să scape de Bruxelles pentru a căuta un avantaj competitiv.

Deoarece a fost finalizat atât de târziu, Parlamentul European nu va avea timp să îl semneze înainte de sfârșitul anului. Acest lucru nu ar trebui să oprească intrarea în vigoare a Acordului la 1 ianuarie, dar va dura mai mult înainte de a fi parafat oficial.

Guvernul britanic a anunțat că va convoca parlamentarii pe 30 decembrie pentru a vota asupra Acordului. Cu toate acestea, nu vor avea destul timp să dezbată și să privească detaliile cu atenție, potrivit presei britanice.

S-a născut în București și este absolventă a Facultăţii de Științe Politice și a două programe de masterat. Și-a desfășurat o parte din activitate la Bruxelles, în perioada studiilor, în ... vezi toate articolele

Citește și