DECLARAȚII EXCLUSIVE | George Dorobanțu, directorul CNAB, despre reorganizare și noua organigramă: ”Reducem numărul de semnături și decidenți, avem lucrări care trec prin avizare la 6-7 directori”
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) se reorganizează, iar Consiliul de Administrație a aprobat, pe 10 iunie, cu unanimitate de voturi, proiectul prezentat de conducerea executivă.
Compania Națională Aeroporturi București administrează cele două aeroporturi principale ale României: Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni și Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu Băneasa.
George Dorobanțu, directorul general al CNAB, a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, că această reorganizare a companiei a avut ca punct de pornire eliminarea dublei subordonări la nivelul funcțiilor de conducere, dar și standardizarea structurilor ierarhice. George Dorobanțu a anunțat și că săptămâna viitoare vor fi două licitații, una pentru Terminalul 2 și una pentru un Terminal Cargo.
”Am dorit eliminarea dublei subordonări la nivelul funcțiilor de conducere, pentru că în vechea organigramă existau situații de dublă subordonare la nivel de conducere, subzistând situația în care un director coordona alți doi directori.
Pe de altă parte, era evidentă necesitatea alinierii si standardizării structurilor ierarhice și a denumirii acestora la nivelul organigramei. Prin noua organigramă vor fi standardizate structurile ierarhice, în sensul introducerii unei structuri de tip direcție, serviciu și birou, unele dintre structurile din organigrama veche fiind transformate din servicii în birouri sau comasate într-o singură structură, luând în considerarea un set de principii ce țin de dimensiunea structurii, importanța la nivel de organizație, reglementări și atribuții similare”, a precizat directorul CNAB.
George Dorobanțu a adăugat că, din cauza organizării birocratice, procesul de luare a deciziilor și de implementare a acestora este îngreunat, afectând inclusiv procesul de raportare și monitorizare a activității și generând întârzieri în implementare proiectelor de investiții și formularea de răspunsuri.
Reducem numărul de semnături și decidenți, avem lucrări care trec prin avizare la 6-7 directori. De aceea trebuiau standardizate și reorganizate, centralizate anumite procese din organizație pentru a evita fragmentarea procesului decizional”.
George Dorobanțu, director general CNAB
Unii directori vor ocupa posturi de execuție vacante sau nou înființate
George Dorobanțu a explicat că ”îmbunătățirea alocării resurselor între cele două aeroporturi (Băneasa și Otopeni) elimină dublarea pozițiilor cu rol administrativ, de suport, având o coordonare comună a proceselor non-core (non-operaționale)”.
În același timp, mai spune directorul CNAB, vor fi înființate structuri noi prin centralizarea unor structuri existente sub aceeași coordonare, ceea ce va avea ca rezultat:
- creșterea gradului de monitorizarea a proceselor – cum ar fi centralizarea sub o singură coordonare a inspectorilor administrativi cu cei de terminal, astfel încât să crească operativitatea atunci când se creează aglomerări, să fie acoperite mai eficient zonele publice cu cele de securitate, să fie monitorizate contractele externalizate de curățenie, respectiv un management integrat al operațiunilor;
- dezvoltarea unor activități noi în zona comercială sau creștere accentului pentru anumite activități comerciale – prin crearea unei echipe dedicate de vânzări pentru serviciile de însoțire pasageri și acces în saloanele de business/VIP, oferirea de pachete sau abonamente de tip corporate & retail, segmentul privat de clienți;
- pregătirea pentru implementării unei noi politici de evaluare a performanței la nivelul companiei, bazată pe indicatori de performanță cantitativi și target-uri anuale individuale și de grup, pe direcții, servicii, birouri.
”Acest proces a fost deja început prin includerea în Contractul Colectiv de Muncă a necesități existenței unui astfel de sistem, în vederea acordării primelor de performanță și promovării anuale”, mai spune George Dorobanțu.
Reorganizarea CNAB reprezintă, practic, o ”rebalansare” a organizației, în sensul că unii dintre cei care ocupau poziții de conducere vor fi puși în posturi vacante sau în posturi de execuție nou înființate, mai spune George Dorobanțu.
”Noua organigramă are ca efect rebalansarea organizației prin reducerea numărului de poziții de conducere și redistribuirea acestora la nivel de execuție, acoperind anumite zone în care există deficit (prin creare de noi posturi în urma transformării celor de conducere) sau acoperirea unora care erau vacante și pentru care se evită astfel recrutarea și implicit supradimensionarea organizației”, precizează directorul general CNAB.
Reduceri la cheltuielile cu personalul de peste 1,9 milioane lei pe an
Pe de altă parte, spune directorul CNAB, prin această reorganizare vor fi reduse și cheltuielile de personal.
”Cheltuielile cu personalul vor fi reduse cu 1,9 milioane lei pe an. Suma a fost estimată plecând de la Statul de Funcții la date de 31 mai 2022, prin eliminarea indemnizațiilor de conducere și salariilor de bază aferente (unde a fost cazul) de la nivelul fiecărei poziții de conducere desființate, ajustate cu un spor mediu de vechime de aproximativ 20% și cu contribuțiile angajatorului la bugetul de stat (respectiv 2,25%).
Reorganizarea nu va genera impact social la nivelul angajaților, implementarea realizându-se prin redistribuirea pozițiilor de conducere la nivel de execuție, în funcție de pregătirea tehnică specifică a fiecărei poziții afectate. Astfel, toate pozițiile afectate de reorganizare vor primi poziții similare pregătirii tehnice și experienței acestora în organizație, dar fără a implica neapărat și atribuții de conducere”, explică George Dorobanțu, director CNAB.
O nouă politică de evaluare a performanței
Aceasta este, de altfel, una dintre primele reorganizări de ansamblu a Companiei Naționale Aeroporturi București SA, înființată în 2009, în urma fuziunii dintre Compania Națională „Aeroportul Internațional Henri Coandă – București” SA și Societatea Națională „Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu” SA.
Practic, această reorganizare se transformă într-o etapă premergătoare implementării unei noi politici de evaluare a performanței la nivelul companiei, bazată pe indicatori de performanță cantitativi și target-uri anuale.
În același timp, noua organigramă susține procesul de implementare a guvernanței corporative, conform OUG 109/2011, reluat de către Ministerul Transporturilor.