Parlamentul European a adoptat miercuri o rezoluţie bazată pe o petiţie depusă de societatea civilă din România, prin care se solicită contestarea legalităţii veto-ului Austriei împotriva aderării ţării noastre la spaţiul Schengen. Totodată, rezoluţia cere Comisiei Europene să calculeze pierderile financiare suferite de România și Bulgaria prin neprimirea în Schengen din ianuarie 2023 și să găsească mecanisme de compensare. Europarlamentarul Corina Crețu susține că este bucuroasă că rezoluția a venit urmare unei inițiative civice românești.
Fostul comisar european a mai precizat că decontul anilor de neaderare la Schengen este unul enorm pentru România, atât din punct de vedere financiar, cât și în ceea ce privește pagubele de mediu.
Statuarea juridică a caracterului discriminatoriu și anti-european a veto-ului dat de Austria reprezintă elemente noi, introduse în Rezoluția PE, putând ca astfel să fie luate măsuri legale.
Fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu, inițiatorul proiectului de rezoluție din Parlamentul European privind aderarea la Schengen.
În prezent, toate statele membre ale UE, cu excepția Bulgariei, Ciprului, Irlandei și României, fac parte din spațiul Schengen de liberă circulație, care include, de asemenea, state din afara UE (Islanda, Norvegia, Elveția și Liechtenstein).
„De asemenea, rezoluția solicită Comisiei să estimeze pagubele economice si de mediu suferite de România și Bulgaria, încă din 2011 din cauza refuzurilor nejustificate de aderare. Totodată, solicită Comisiei să analizeze posibilitățile legale de compensare financiară.
Subliniez că România suferă pagube economice de 11 miliarde de euro anual din cauza rămânerii în afara granițelor Schengen. Măsurile de control la frontierele interne duc la o creștere a costurilor pentru mărfuri cu o rată cuprinsă intre 0,4% si 0,9% la fiecare frontieră Schengen, iar în ceea ce privește prestarea de servicii costurile sunt chiar mai mari”, punctează europarlamentarul.
„În ceea ce privește pagubele de mediu, acestea se ridica la 46.000 de tone de Co2, emise anual din cauza deciziei de a nu elimina controalele interne, astfel mii de vehicule stau la coadă zilnic, așteptând mai multe ore sau chiar zile pentru a trece frontierele. Acest lucru este o amenințare la adresa mediului, precum și a sănătății conducătorilor auto, lucrătorilor vamali și persoanelor care locuiesc in zonele de trecere a frontierelor.
România a gestionat mereu cu responsabilitate granița externă a Uniunii, mai ales în contextul crizelor sistemice cu care ne-am confruntat. Acest lucru a fost demonstrat cu precădere prin gestionarea granițelor externe după invazia Rusiei, prin crearea culoarelor de solidaritate si primirea refugiaților.
Îmi exprim speranța că Președinția Spaniolă a Consiliului Uniunii Europene va acorda o prioritate deosebită acestui subiect și ca va se va implica în găsirea unui consens în negocieri pentru ca următorul vot în Consiliul JAI să fie pozitiv, aceștia susținând pe deplin integrarea României în Schengen”, a conchis Corina Crețu, într-un mesaj postat pe pagina de Facebook.
Rezoluţia adoptată miercuri de Parlamentul European a fost elaborată pe baza petiţiei depuse de fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu, prin Asociaţia pentru Energie Curată şi Combaterea Schimbărilor Climatice, care a fost susţinută de eurodeputaţii români şi dezbătută pe 22 martie în Comisia pentru petiţii a PE (PETI).
„Faptul că România și Bulgaria se află încă în afara zonei de liberă circulație reprezintă o povară pentru întreprinderile și populația din cele două țări din punct de vedere social și economic”, potrivit Parlamentului European.
Cetățenii Bulgariei și României sunt discriminați, deoarece se confruntă cu întârzieri, dificultăți birocratice și costuri suplimentare atunci când călătoresc sau fac afaceri în străinătate, în comparație cu omologii lor din spațiul Schengen.
Deputații europeni notează că ”întârzierile la punctele de trecere a frontierei cu care se confruntă românii și bulgarii pot dura de la câteva ore la zile întregi – comparativ cu o medie de 10 minute fără verificări la frontierele interne – ceea ce înrăutățește și condițiile de muncă pentru șoferii de camioane”.
În plus, față de prejudiciul cauzat pieței unice a UE prin obstrucționarea liberei circulații a mărfurilor între statele membre europene, textul menționează „daunele ireparabile” aduse mediului, care nu se aliniază la obiectivele de neutralitate climatică ale Uniunii Europene.
Sănătatea șoferilor, a agenților vamali și a persoanelor care locuiesc în apropierea punctelor de trecere a frontierei este pusă în pericol de creșterea poluării cauzate de numeroasele vehicule care așteaptă să treacă frontiera în fiecare zi, cu aproximativ 46.000 de tone de CO2 emise în fiecare an”, potrivit eurodeputaților.
Rezoluția solicită Comisiei să estimeze pierderile financiare, câștigurile nerealizate și daunele aduse mediului pe care România și Bulgaria le-au suferit din iunie 2011 din cauza „deciziei negative și nejustificate” adoptate în privința aderării celor două țări la spațiul Schengen și să analizeze posibilele mecanisme de compensare a pierderilor financiare.
Eurodeputații subliniază că situația actuală „este instrumentalizată de propaganda anti-UE, inclusiv propaganda rusă” și „subminează capacitatea UE de a-și promova valorile și buna guvernanță în țările din afara UE”, se mai arată în rezoluția adoptată miercuri de PE.
Reamintim că, după 11 ani de așteptare, România nu a primit, la finalul anului trecut, undă verde pentru a intra în spațiul Schengen, deși autoritățile române, dar și oficiali străini susțin că România a bifat, de ani buni, cerințele tehnice impuse.
Austria a fost singura care s-a impus aderării României, motivul invocat fiind cel al migrației. Mai mult, Austria s-a opus aderării României la Schengen fără a lăsa vreo posibilitate de a discuta și fără a accepta vreo formulă de compromis, o situație fără precedent în Uniunea Europeană.
România ar putea avea o fereastră de oportunitate abia în toamnă, fiind șanse mari ca subiectul să fie pus pe agenda Consiliului JAI din octombrie de către președinția spaniolă, care sprijină România în drumul spre Schengen.
Suedia – care a preluat, în ianuarie, de la Cehia, președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, pentru o perioadă de şase luni – părea hotărâtă să dea o nouă șansă României și Bulgariei în dosarul aderării la spațiul Schengen.
Premierul Suediei, Ulf Kristersson, declara în Parlamentul European, la preluarea președinției rotative a Consiliului UE, că țara sa dorește să pună pe ordinea de zi tema extinderii spațiului Schengen, pentru ca România și Bulgaria își poată pleda încă o dată cauza.
Mandatul de șase luni al Suediei s-a încheiat însă fără ca opozanții aderării la Schengen a României și Bulgariei să fie convinși să își schimbe poziția și cele două țări să poată intra în spațiul de liberă circulație al Uniunii Europene.
CITEȘTE ȘI: