Defrișările de pe șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești au scos la iveală zidul Turnului Spart de la Boița. Este vorba despre o clădire istorică, emblematică, în această parte de lume. Turnul și zidul sunt tot ce a rămas dintr-o fortăreață.
Construită în secolul al XVI-lea, Fortăreața de la Boița a reprezentat aproape o jumătate de mileniu piatra de hotar între Imperiul Austro-Ungar și Țara Românească.
Monument istoric, de importanță națională, Turnul Spart face parte din a patra fortificație medievală din complexul de apărare a Turnului Roșu, potrivit istoricilor.
Vestigiile pe care le descoperim între DN1 și râul Olt, atunci când intrăm în județul Sibiu, fac parte din vechea graniță, din vechiul hotar medieval dintre Țara Românească și Transilvania.
Doar că nu trebuie să fim induși în eroare, să înțelegem că era o graniță așa cum o vedem astăzi, ca o frontieră, ci mai degrabă era un punct de control vamal.
Ansamblul era vizibil doar în ruine, pe partea stângă a sensului de mers Sibiu-Vâlcea, până în urmă cu două săptămâni.
După ce au tăiat copacii și au îndepărtat pietroaiele de pe versantul drept, muncitorii au scos la lumină și zidul monumentului, pentru prima dată după aproape o jumătate de mileniu.
„Nu a fost doar acest turn construit pentru a păzi drumul, ci de fapt era un zid care traversa cei doi versanți, de o parte și de cealaltă a Oltului, undeva la mijloc aflându-se acest turn, fiind efectiv un zid și o poartă de intrare în Transilvania”, a precizat istoricul Răzvan Pop pentru Prima TV.
Din păcate, atât turnul cât și zidul din Boița nu fac parte dintr-un circuit turistic, care ar putea să atragă temerarI din țară și din străinătate.