Prima pagină » Actualitate » Deșeurile trebuie să devină sursă de „materii prime” pentru economie. România investește 1,2 miliarde de euro în reciclare, explică ministrul Mediului

Deșeurile trebuie să devină sursă de „materii prime” pentru economie. România investește 1,2 miliarde de euro în reciclare, explică ministrul Mediului

Deșeurile trebuie să devină sursă de

Românii trebuie să se implice în problema deșeurilor, afirmă ministrul Mediului, Mircea Fechet. Autoritățile centrale și locale nu pot face față singure acestei probleme imense a României, reciclarea deșeurilor. Gropile de gunoi, așa cum le știm, ar trebui să devină istorie. De asemenea, Fechet, a recunoscut, vineri, că este nevoie de investiţii masive în privinţa reciclării deşeurilor, fie că este vorba despre infrastructura de colectare, despre instalaţii complexe de depozitare, de biodigestoare, de staţii de sortare, precizând că există noi şi noi tehnologii în acest domeniu. Mai ales că, din păcate, țara noastră a devenit groapă de gunoi și pentru deșeurile toxice ale Europei. În plus, reciclarea este o industrie care poate fi extrem de profitabilă, o sursă de resurse pentru economie în ansamblu.

Mircea Fechet a participat, vineri, la Constanţa, la cea de-a patra conferinţă regională de promovare a Campaniei Naţionale ”Reciclăm în România”, iar la eveniment au fost prezenţi Vergil Chiţac, primarul municipiului Constanţa, Silviu Coşa, prefectul judeţului Constanţa, reprezentanţi ai autorităţilor locale, ai instituţiilor subordonate ale MMAP, experţi în problemele de mediu şi în domeniul reciclării deşeurilor din Regiunea de dezvoltare Sud-Est.

Cetățenii trebuie să se implice

Ministrul Mediului a aprecizat că problema comunicării cu cetăţenii este esenţială în privinţa reciclării deşeurilor.

„Mă bucur foarte mult ca pot participa astăzi la acest eveniment, la Constanţa, un judeţ reprezentativ şi un oraş cu rezultate vizibile în gestionarea deşeurilor. Campania «Reciclăm în România» este una de conştientizare deoarece, în urma sondajelor, am ajuns la concluzia că problema comunicării cu cetăţenii este esenţială, pentru că nu doar primarul trebuie să pună la dispoziţie un serviciu adecvat, nu doar Ministerul Mediului sau Garda de Mediu şi salubriştii trebuie să acţioneze eficient, ci şi cetăţenii trebuie să înţeleagă ce au de făcut. Este nevoie un efort comun şi împreună putem face diferenţa!”, a afirmat Mircea Fechet.

Investiții masive în industria reciclării

Cine şi-ar fi imaginat acum 20 de ani că va veni ziua când, printr-un buget guvernamental, investim 1,2 miliarde euro nu doar în centre cu aport voluntar, ci şi în insule digitalizate, în sisteme care vor reuşi să digitalizeze acest proces mergând până la  identificarea persoanei şi cântărirea cantităţii de deşeuri, se întreabă Fechet.

Nici Constanța nu stă prea bine cu reciclarea

Primarul Constanţei, Vergil Chiţac, a vorbit despre investiţiile făcute de municipalitate în acest domeniu.

“La momentul actual, având în vedere schimbările care se produc, trebuie să vorbim despre deşeuri ca despre resurse. Din păcate, în România, avem o rată de umplere de 50% la groapă, iar pentru 2025 avem o ţintă de 55%. Nici Constanţa nu stă bine la acest capitol.

Am aplicat şi avem finanţare pentru 275 ecoinsule digitale în municipiul Constanţa, am aplicat pentru două centre de aport voluntar (CAV-uri) şi un centru de aport voluntar pentru întreaga regiune. Cu 2,5 milioane de lei, am achiziţionat 14 ecoinsule pe care le-am repartizat în Constanţa, pentru cetăţenii noştri, am distribuit cartelele, am făcut educaţie, am distribuit flyere, broşuri, dar la final, am aflat că doar 10% din cetăţeni depun fracţii separate, solide şi biodegradabile”, a spus Vergil Chițac.

”Reciclăm în România”, campanie de conștientizare

”Reciclăm în România” este prima campanie naţională de acest tip dezvoltată de MMAP în parteneriat cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) şi care are drept scop creşterea gradului de informare şi conştientizare a importanţei colectării separate. Campania de comunicare este una integrată, difuzată la cele mai urmărite televiziuni şi radiouri şi cu o componentă consistentă de comunicare online şi în social media, bazată pe comunicarea de spoturi educative şi amuzante despre colectarea separată, care au ca ţintă inclusiv copiii, adolescenţii şi tinerii.

Campania urmăreşte să determine o creştere a gradului de conştientizare cu privire la importanţa colectării separate a deşeurilor în gospodării, dar un alt segment de public cheie sunt chiar primăriile şi autorităţile locale care au în directă subordine serviciile de salubritate şi, prin urmare, trebuie să implementeze efectiv creşterea gradului de colectare separată şi reciclare.

Rene Pârșan a debutat în presă în 1992, reporter și redactor la Evenimentul Zilei. Între 1994 și 2010 a fost senior editor, editorialist, reporter și fotoreporter la ZIUA. A mai colaborat ca ... vezi toate articolele

Citește și