Traian Bădulescu, consultant în turism, a vorbit, într-un interviu pentru GÂNDUL, care au fost destinațiile alese de români pentru Revelionul lui 2025, dar și locurile de top din România de astăzi, preferate de turiști. Interlocutorul Gândul a vorbit și despre așteptările din turismul românesc în anul 2025, dar și bilanțul lui 2024, în ceea ce înseamnă preferințele românilor în materie de călătorii și la numărul străinilor care au vizitat țara noastră.
Vești bune pentru 2025, un an în care consultantul în turism susține că se preconizează o continuare a trendului ascendent, cu așteptări de aproximativ 3 milioane de turiști străini, egalând nivelul din 2019, ultimul an înainte de pandemie.
Traian Bădulescu, consultant în turism, a exemplificat care au fost destinațiile alese de români pentru a-și petrece noaptea dintre ani, atât în România, cât și în străinătate. De la destinațiile exotice la zonele montane, dorințele petrecăreților variază în funcție de buget, dar și de atmosfera pe care și-o doresc la trecerea dintre ani.
„În primul rând, românii au ales destinațiile de munte, sporturi de iarnă și ski, atât din propria țară, cât și din alte țări europene. Aici amintesc de Sinaia, Predeal, Poiana Brașov, Arieșeni, Rânca, Borșa, respectiv Pamporovo, Bansko sau Borovets în Bulgaria, stațiunile din Austria, Italia, Franța sau Elveția. Ca destinații de munte, românii au mai ales în propria țară zonele de turism rural, respectiv stațiunile balneoclimaterice.
Apoi, mulți turiști au optat pentru petrecerea Revelionului tip city break, în mari orașe europene: Viena, Istanbul, Budapesta, Milano, Paris, Barcelona, Roma, Bruxelles, Londra, Amsterdam, Praga etc. În al treilea rând, sunt turiști care au ales destinații calde, precum Antalya (Turcia), insule grecești (Creta), Egipt, Madeira, Tenerife, Dubai, Maroc, Tunisia.
De asemenea, mii de români au manifestat un interes crescut pentru destinațiile exotice în perioada Revelionului 2025. Printre cele mai solicitate locații se numără Zanzibar – cu tarife accesibile pornind de la 2000 de euro de persoană cu tot cu zbor – – unde se află peste 30 de investitori români în hoteluri, Thailanda, Bali – Indonezia, Maldive sau Republica Dominicană. Mai este o categorie de turiști care optează pentru circuite de 10-23 de zile în America Latină, Extremul Orient, continental african etc. Aceștia doresc să aibă o vacanță dinamică și de sărbători și să viziteze cât mai multe locuri.”
Traian Bădulescu a explicat ce anume contează cel mai mult – bugetul, locația, peisajul, oferta întregului sejur – atunci când o persoană alege un loc unde să-și petreacă Revelionul.
„Alegerea destinației pentru Revelion este influențată de mai mulți factori. Bugetul este un criteriu esențial, determinând accesibilitatea anumitor destinații. Locația și peisajul – preferințele variază între destinații exotice, cu climă caldă, și stațiuni montane pentru iubitorii sporturilor de iarnă. Oferta sejurului: serviciile incluse, facilitățile de cazare și activitățile disponibile joacă un rol semnificativ în decizia finală”, a explicat consultantul în turism.
Interlocutorul Gândul a făcut un bilanț asupra modului în care a funcționat turismul românesc în 2024, dar și perspectivele turistice ale lui 2025.
„În primele opt luni ale anului 2024, turismul românesc a înregistrat o creștere de 4,8% a sosirilor în structurile de primire turistică, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Aproximativ 84% dintre turiști au fost români, restul de 16% fiind turiști străini.
Pentru 2025, se preconizează o continuare a trendului ascendent, cu așteptări de aproximativ 3 milioane de turiști străini, egalând nivelul din 2019, ultimul an înainte de pandemie. Pe partea de outgoing, deci plecări în afara țării, touroperatorii au indicat creșteri moderate, de circa 5-6% față de 2023″, a explicat interlocurul Gândul.
Traian Bădulescu, consultant în turism, susține că, potrivit datelor disponibile, în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2024, cele mai populare destinații din România au fost Constanța – 1,69 milioane de sosiri, datorită atracțiilor de pe litoralul Mării Negre, București – 1,471 milioane de sosiri, fiind un centru cultural și de afaceri important și Brașov – 1,124 milioane de sosiri, apreciat pentru peisajele montane și obiectivele turistice.
„Mai precis, cea mai căutată destinație rămâne, în sezonul estival, litoralul românesc, urmat de București – ales și pentru evenimente, congrese, târguri, festivaluri, concerte, afaceri dar și destinație de city break – și de județele Brașov – cu stațiunile Predeal și Poiana Brașov, municipiul Brașov, zonele de turism rural Bran -Moieciu -Fundata, Râșnov, Prejmer etc și Prahova – Sinaia, Bușteni, Azuga, turism rural la Satu Banului, turism vitivinicol în zonele de deal etc.”
Consultantul în turism a vorbit și despre măsurile care se impun pentru a schimba fața turismului românesc, dar și pentru a atrage în țara noastră câți mai mulți turiști străini.
„Pentru a îmbunătăți turismul românesc și a atrage mai mulți turiști, se pot implementa următoarele măsuri: Promovarea internațională: Campanii de marketing care să evidențieze atracțiile unice ale României. România are avea nevoie de un buget anual de promovare de 30 de milioane de euro, care, investiți cum trebuie, pe baza unui parteneriat public-privat și în mod transparent, ar aduce miliarde de euro în plus din turism la bugetul national.
Dezvoltarea infrastructurii: Îmbunătățirea căilor de acces și a facilităților turistice. Finalizarea rețelei de autostrăzi. Diversificarea ofertelor turistice: Crearea de pachete tematice, de produse turistice concrete care să atragă diverse categorii de turiști. Formarea profesională: Instruirea personalului din sectorul turistic pentru a oferi servicii de calitate”, a conchis Traian Bădulescu, consultant în turism.