Prima pagină » Actualitate » Dezvăluire în presa britanică: Uber a angajat un lobbyist rus legat de oligarhi pentru a câștiga sprijin politic în Rusia

Dezvăluire în presa britanică: Uber a angajat un lobbyist rus legat de oligarhi pentru a câștiga sprijin politic în Rusia

Dezvăluire în presa britanică: Uber a angajat un lobbyist rus legat de oligarhi pentru a câștiga sprijin politic în Rusia

Compania Uber a angajat în secret un agent de lobby care are legături cu oligarhii ruși în încercarea de a cumpăra influență în această țară, relatează The Guardian.

Afacerea a făcut parte dintr-un efort concertat al companiei din Silicon Valley de a curta mai mulți miliardari, precum și înalți oficiali de stat care se presupune că sunt aliniați cu politica lui Vladimir Putin, în încercarea de a-și asigura locul pe piața rusă.

Campania de lobby a Uber în Rusia, necunoscută până acum, este expusă în dosarele Uber, o scurgere de peste 124.000 de documente către The Guardian.

Acestea dezvăluie modul în care, în 2015-16, Uber a încercat să își asigure influența la cele mai înalte niveluri ale statului rus, abordând oligarhi despre care se spune că au legături strânse cu Kremlinul și încurajându-i să investească în companie.

Cu puțini prieteni la Moscova și fără investitori ruși, Uber s-a adresat inițial lui Roman Abramovici, înainte de a obține înțelegeri cu companii controlate de miliardarii Alisher Usmanov, Mihail Fridman și Petr Aven, precum și de Herman Gref, șeful principalei bănci rusești Sberbank, controlată de stat.

Fiecare dintre figurile puternice pe care Uber și le-a asigurat ca partener în Rusia – o piață din care a ieșit între timp – au fost ulterior plasași sub sancțiuni occidentale ca răspuns la invazia lui Putin în Ucraina.

Usmanov, Fridman și Aven contestă sancțiunile UE împotriva lor. Fridman și Aven au descris baza sancțiunilor ca fiind „falsă” și s-au pronunțat împotriva invaziei. Usmanov a declarat că este „incorect” să fie descris ca fiind asociat cu Putin.

Dar dosarele arată că, între 2015 și 2016, obiectivul Uber a fost să îi recruteze pe magnații din lumea afacerilor ca „aliați strategici”, oferind companiilor lor acțiuni râvnite în compania din Silicon Valley înainte de scoatere la bursă anticipată de specialiști. În schimb, Uber dorea sprijin politic.

Citește și