”Documentariștii, Traducătorii și Creativii”, POVESTEA MultiTouch deschizătoare de drumuri în educație. Proiecte de excepție premiate în competiții

Publicat: 30 11. 2024, 12:00

Echipa „MultiTouchCNME” a Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Satu Mare trasează noi direcții pentru educația românească. Pasionați de inovație educațională, tinerii sunt coordonați de profesoara Georgeta Cozma, finalistă a concursului „Liga Profesorilor Excepționali”, desfășurat de Fundația Dan Voiculescu.

La baza succesului echipei „MultiTouchCNME” stă, pe lângă foarte multă muncă și implicare, o arhitectură organizatorică riguroasă, în care contează fiecare idee, fiecare contribuție și fiecare implicare. Mai exact, fiecare persoană este o rotiță a unui mecanism amplu.

„Educația, acest sensibil seismograf al societății, trebuie să fie sincronă cu spiritul secolului”

Fiecare elev are un rol bine definit, contribuind la diverse departamente, cum sunt „Creativii”, „Documentariștii”, „Traducătorii”, ”PR/Marketing” și ”Software”. Mai mult decât atât, elevii-seniori devin mentori pentru colegii mai mici, perpetuând astfel cunoștințele și valorile echipei.

Echipa MultitouchCNME a Colegiului Național Mihai Eminescu din Satu Mare, pe care o coordonez din anul 2010, este singulară în sistemul educațional românesc prin viziunea pe care se construiește demersul cercetării noastre: metodologia transdisciplinarității experimentale, asociată cu studiul complexităţii și grefată pe paradigma constructivistă.

Revoluția 4.0 a produs mutații profunde în tiparele existențiale ale celei mai complexe perioade din istoria umanității, în care suntem, deopotrivă, protagoniști și martori.

Educația, acest sensibil seismograf al societății, trebuie să fie sincronă cu spiritul secolului și să își remodeleze «pattern-urile» pentru a rămâne relevantă și eficientă. Din această perspectivă, am construit aventura transdisciplinarității experimentale în cadrul Echipei MultitouchCNME, inspirată de conceptele distinsului academician Basarab Nicolescu, mentorul și călăuza mea în inițierea întru Transdisciplinaritate.

Felicitări elevilor echipei din toate generațiile și colegilor mei implicați în proiecte, de-a lungul anilor. Activitățile echipei constituie un model de bune practici pentru o reformă în Educație, creatoare, autentică, generatoare de salt în cunoaștere. Echipa și-a formalizat viziunea în proiecte STEAM, cu scopul de a dezvolta elevilor și profesorilor abilități de secol XXI, gândire critică, gândire creativă, gândire computațională, colaborare și comunicare.

Demersul lor educațional se bazează pe transdisciplinaritatea experimentală și studiul complexității, integrate în paradigma constructivistă. Această abordare le permite să creeze conexiuni între discipline și să dezvolte proiecte STEAM  – Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică –  care răspund provocărilor contemporane”, a spus, pentru Gândul, profesoara Georgeta Cozma.

Elevii explorează echilibrul între rațiune și emoție, între cunoaștere și creativitate

Prin proiectele sale, echipa MultitouchCNME a generat saltul înspre noul tipar educațional – cerut imperativ de societatea bazată pe cunoaștere – alături de elevi si profesori deschiși noii abordări, reușind, din 2010 până în prezent, să formalizeze exemple de bune practici, atât în proiecte STEAM, premiate național și internațional, cât și în studii teoretice.

Fiecare proiect dezvoltat de echipă are o finalitate concretă: de la software educațional interactiv și roboți la portofolii artistice și resurse educaționale. În plus, includerea artelor în procesul educațional stimulează capacitatea emoțională, inventivitatea și învățarea vizuală.

„Încă de la începutul constituirii, am gândit echipa ca pe un «nucleu de străpungere», prin care să generăm saltul înspre noul tipar educațional cerut imperativ de societatea bazată pe cunoaștere, fără, însă, a provoca o ruptură față de tradiție.

Ne-am bazat pe competențele personale ale elevilor și profesorilor, combinate sinergic, în vederea coagulării acelor competențe-nucleu  necesare în proiectele inter și transdisciplinare. 

Echipa s-a dezvoltat din anul 2011 până în prezent ca un cluster, în care dezvoltăm noi abilităţi şi competenţe necesare elevilor pentru dezvoltarea  personală şi profesională şi pentru participarea activă  în societate. În acest sens, atragem parteneri din mediul de afaceri, din mediul academic, industrial, dar și din domenii de înaltă tehnologie, prin mentorii care ne oferă expertiză în proiecte”, a mai spus profesoara Georgeta Cozma.

Echipa MultiTouchCNME a cucerit podiumurile unor competiții internaționale de prestigiu

În 2023, echipa a obținut medalii de aur și argint la „International STEM Innovation Olympiad – ISIO” din Indonezia, iar în 2022 a câștigat bronzul la „INTOC Global în Turcia.”

Performanța membrilor echipei la „Global Youth Science and Technology Bowl din Hong Kong”, în 2021, le-a adus medalia de aur, confirmând calitatea excepțională a proiectelor lor.

Echipa MultiTouchCNME răspunde provocărilor unei economii bazate pe tehnologie înaltă

Tinerii din Satu Mare sunt încurajați să observe, să investigheze, să experimenteze și să revină asupra muncii lor ori de câte ori este necesar, până când găsesc soluții viabile pentru problemele reale.

În multe state din Europa, educația STEM este una dintre componentele esențiale ale sistemului educațional național.

Finlanda integrează STEM în modelul său de învățare bazat pe fenomene, unde elevii explorează subiecte prin teme interdisciplinare. În România, educația STEM este un concept destul de nou, dar din ce în ce mai utilizat pentru dezvoltarea copiilor încă de la vârste fragede, un mod de învățare integrată care îi ajută pe tineri să se pregătească pentru viitor și să dobândească noile abilități căutate de angajatorii din domeniile de vârf.

Competiții naționale și internaționale:

  • International STEM Innovation Olympiad – ISIO 2024, Indonezia: medalie de aur, medalie de argint, medalie de bronz
  • International STEM Innovation Olympiad – ISIO 2023, Indonezia: medalie de aur.
  • International STEM Innovation Olympiad – ISIO 2023, Indonezia: medalie de argint.
  • INTOC Global- International Science Project Competition, Turcia , 2022 – 3 proiecte: medalii de bronz.
  • Global Youth Science and Technology Bowl 2021, Hong Khong – un proiect: premiul I, medalie de aur
  • ROSEF – Concursul Național de Știință și Inginerie ( CAEN, 93), 2016 – 2024: medalii de aur, argint, bronz / premiile I, II, III, mențiune
  • Concursul Național de Inovație tehnică și IT ,,DaVinci Contest“, 2017-2024: marele premiu, premiile I, II, III, premiu special
  • Olimpiada Națională de Creativitate Științifică, 2022 – 2024: un premiu special, trei mențiuni
  • Istorie și Societate în Dimensiune Virtuală, 2016-2018: premiul III, mențiune
  • Concursul ,,Proiecte &Software” – Conferința Națională de Învățământ Virtual, CNIV, 2011-2022: premii de excelență / premiul de popularitate / premiul de creativitate.

Poveștile și realizările copiilor și tinerilor remarcabili din România, în catalogul  excelenței

Prin înscrierea în campania națională „100 de tineri pentru dezvoltarea României”, MultiTouchCNME își propune să inspire generațiile viitoare și să arate că educația poate fi cheia schimbării.

Campania, desfășurată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, aduce în prim-plan povești de succes care redefinesc standardele educației în România, iar povestea echipei MultiTouchCNME este una dintre cele mai luminoase exemple ale acestei schimbări.

Campania „100 de Tineri pentru Dezvoltarea României” urmărește descoperirea a 100 de copii și tineri talentați și performanți pe care să îi premieze în cadrul unei gale a excelenței. În catalogul excelenței românești vor fi incluși olimpici internaționali, câștigători ai unor concursuri internaționale și naționale (medalii de aur, argint și bronz). Campania va prezenta modele de inspirație, ilustrând cu mândrie diversitatea talentelor din întreaga țară.


CITEȘTE ȘI:

POVESTEA uimitoare a tânărului care la 15 ani vorbește zece limbi și este premiat de societăți de elită. ”Trăiesc prin fiecare limbă pe care o învăț”

POVESTEA mongolei îndrăgostite de România care îi ajută pe copii să facă rapid calcule de milioane. ”Le dă credința că sunt buni la matematică”

POVESTEA primului copil care a trecut toate nivelurile de SOROBAN. Cum l-a ajutat pe Filip aritmetica mentală japoneză în recuperarea creierului

Invenție REVOLUȚIONARĂ. Povestea tinerilor care transformă Pet-uri în plastic pentru imprimante 3D. „Totul pornește de la o sticlă”

POVESTEA micului pictor care a impresionat New York-ul, cu lucrarea care ilustrează Mănăstirea Radu-Vodă. „Dumnezeu lucrează prin oameni”