DOCUMENTE | Un audit intern al STB a descoperit achiziții în plus de peste un milion de euro și furnizori care au facturat mai mult decât valoarea livrată
La baza conflictului dintre STB și sindicaliștii Societății ar sta mai multe controale făcute în autobaze, legate de consumul foarte mare de combustibil, dar și un audit intern realizat în perioada septembrie – decembrie 2021, care scoate în evidență mai multe nereguli, cu cheltuieli în plus de peste un milion de euro.
- Achiziții în plus de peste un milion de euro
- Furnizori care au facturat în plus
- Nu se știe cum este stabilit consumul pe 12 luni
- Anul trecut, la STB a fost „supraconsum” de combustibil
Auditul intern realizat de STB a scos în evidență mai multe nereguli, potrivit documentelor consultate de Gândul.
Raportul de audit a primit aviz în urmă cu câteva zile și este foarte posibil ca neregulile descoperite să stea la baza conflictului declanșat săptămâna aceasta de către angajații STB.
Potrivit raportului, în cadrul STB există situații în care apar probleme legate de aplicarea sau de conținutul procedurilor operaționale „care duc la evenimente în care nicio persoană, birou, serviciu sau direcție nu au nicio responsabilitate față de modul în care sunt cheltuiți banii din bugetul STB S.A”.
„Din verificările și analizele efectuate de către echipa de audit la mai multe acorduri cadru încheiate cu diverși furnizori s-au constatat următoarele:
- Necesarul de aprovizionat este totdeauna întocmit la nivel minim și maxim;
- Nu se cunoaște modul de stabilire a necesarului minim și maxim;
- De cele mai multe ori achizițiile se fac la nivelul necesarului maxim stabilit;
- Nu se știe cum este stabilit consumul pe 12 luni, dacă este consumul pe ultimele 12 luni sau este consumul previzionat pe următoarele 12 luni, sau un consum mediu calculat ca medie aritmetică pe ultimele 2-3 intervaluri de 12 luni”, se arată în raportul de audit.
Potrivit documentului, din cauza acestor probleme în ceea ce privește achizițiile, consecințele sunt grave:
„Achiziționarea de repere în plus față de necesarul real în valoare de 2,3 milioane de lei”, se arată în raport.
Tot la capitolul „achiziții piese de schimb” s-au constatat achiziții în plus de 1,8 milioane de lei, iar acestea nu sunt singurele probleme.
În total, este vorba de achiziții în plus cu o valoare de peste 5,3 milioane de lei (peste un milion de euro), iar achizițiile sunt făcute în 2019 și 2020.
De asemenea, raportul a mai descoperit și „urgentarea nejustificată a unor achiziții, iar Serviciul Juridic a dat aviz de legalitate fără a avea toate informațiile despre societatea ofertantă”.
Se recomandă schimbarea modului în ceea ce privește procedurile de achiziție
Mai mult, în cazul unor acorduri-cadru de achiziții s-a descoperit că furnizorii au facturat în plus.
„Menționăm că la acordul cadru 47-1345 furnizorul a facturat cu 237.731 lei în plus față de valoarea livrată inclusiv TVA (…) Menționăm că la acordul cadru 47-1510 furnizorul a facturat cu 17.987 lei în plus față de valoarea livrată inclusiv TVA.
Principala recomandare a celor care au realizat auditul este schimbarea modului în ceea ce privește procedurile de achiziție, care trebuie „realizate în condiții de eficiență, având la bază stabilirea necesarului de aprovizionat bazat pe consumul real și stocul efectiv”. Totodată, se mai recomandă „atenție” în ceea ce privește stabilirea contractelor.
„Supraconsum” de motorină în 2021
Potrivit surselor STB, în anul 2021, Societatea de Transport a avut un „supraconsum” de combustibil, de peste 220 de tone. Printre recomandările privind limitarea consumului, șefii STB menționează ca măsură „Controale în traseu și autobaze pentru preîntâmpinarea eventualelor fraude”.
De altfel, directorul STB, Adrian Criț, a declarat, joi, că furturile de combustibil din autobuze sunt „la ordinea zilei” și că s-au făcut plângeri penale în acest sens.
„Furturile de combustibil sunt la ordinea zilei, avem plângeri penale efectuate. Pe de altă parte, piesele și componentele comandate dispar din punctele de lucru”, a declarat, joi, directorul STB, Adrian Criț, la scurt timp după declanșarea grevei care a paralizat orașul.
Sindicaliștii STB au negat acuzațiile directorului.
Tribunalul București a suspendat greva, dar protestul a continuat și vineri
Cert este că între conducerea STB și sindicatul reprezentativ, condus de Vasile Petrariu, există un conflict major, care a culminat cu greva șoferilor de joi și vineri, când niciun vehicul nu a mai ieșit pe stradă.
În ciuda faptului că Tribunalul București a suspendat greva de joi, protestul continuă și vineri.
Procurorii de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 (PJS3) au deschis un dosar penal in rem cu privire la greva șoferilor Societății de Transport București (STB), au spus oficialii instituției, pentru GÂNDUL.
„A fost înregistrat un dosar penal în care se fac cercetări in rem cu privire la săvârșirea infracțiunii de declarare a grevei cu încălcarea Legii dialogului social”, au spus oficialii PJS3.
De asemenea, Conducerea STB a făcut, joi, plângere la Poliția Română împotriva a 14 persoane care ar fi organizat greva de joi. Primul pe lista celor 14 este Vasile Petrariu, șeful principalului sindicat din STB, care este și consilier general din partea PSD.