Consiliul Uniunii Europene a adoptat anul trecut o decizie prin care îi solicita Austriei să aplice legislația Schengen și să remedieze lacunele constatate de către Comisia Europeană în raportul de evaluare realizat în 2020, referitor la respectarea normelor privind returnarea migranților. Asta arată că autoritățile de la Viena au dificultăți majore în ceea ce privește gestionarea granițelor. Raportul-bombă scoate la iveală faptul că Austria are o veche problemă internă, nerezolvată de ani de zile, preferând, în schimb, să dea vina pe alte țări.
Deși cancelarul austriac Karl Nehammer a subliniat că extinderea Schengen nu se poate realiza din cauza problemelor pe care România le are privind numărul mare de migranți care ar ajunge în Austria, fără să fie înregistrați în țara noastră, Consiliul UE cere Vienei, printr-o decizie adoptată pe 19 decembrie 2022, la 11 zile de la Consiliul JAI, să remedieze deficiențele constatate de către CE în raportul de evaluare realizat în 2020 în ceea ce privește respectarea legislației Schengen privind returnarea, după cum a semnalat europarlamentarul Eugen Tomac.
Austria are termen de două luni de la adoptarea deciziei să elaboreze un plan de acțiune pentru punerea în aplicare a tuturor recomandărilor, care vizează remedierea deficiențelor constatate în raportul de evaluare și să transmită planul respectiv Comisiei și Consiliului.
România așteaptă de 11 ani să intre în Spațiul Schengen. Chiar dacă a avut susținerea a 26 de țări membre ale UE, statul nostru s-a lovit de refuzul Austriei, care a blocat, în Consiliul JAI din 8 decembrie, aderarea la Schengen, pentru o astfel de decizie fiind nevoie de unanimitate. Olanda i s-a alăturat, deoarece se opune aderării Bulgariei, iar votul a fost dat „la pachet cu România”. Pe de altă parte, Croația a intrat în Schengen, de la 1 ianuarie 2023.
Recomandările Consiliului Uniunii Europene pentru Austria:
Proceduri de returnare
1. Să prevadă, în toate deciziile de returnare emise pentru resortisanții țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală, obligația de a părăsi teritoriul tuturor statelor spațiului Schengen pentru a ajunge într-o anumită țară terță, în conformitate cu articolul 3 punctele 3 și 4 din Directiva 2008/115/CE; să ia măsuri pentru a se asigura că, atunci când țara terță de returnare nu a fost specificată în decizia de returnare din cauza imposibilității de a o identifica în conformitate cu dreptul intern sau cu practica juridică națională, principiul nereturnării este respectat;
2. Să modifice dreptul intern în vederea transpunerii corecte a articolului 3 punctul 3 din Directiva 2008/115/CE;
Garanții procedurale
3. Să modifice dreptul intern astfel încât căile de atac împotriva deciziilor de returnare, în cazul în care decizia ar expune resortisantul unei țări terțe riscului real de a fi supus unui tratament contrar articolului 3 din Convenția europeană a drepturilor omului sau articolului 4 din Carta drepturilor fundamentale a UE, să aibă efect suspensiv cel puțin până când instanța va hotărî dacă acordă sau nu un efect suspensiv căii de atac;
Interdicții de intrare
4. Să modifice dreptul intern în ceea ce privește durata interdicțiilor de intrare pentru a alinia legislația la dispozițiile Directivei 2008/115/CE;
5. Să modifice dreptul intern pentru a se asigura că interdicțiile de intrare sunt emise în conformitate cu articolul 11 alineatul (1) din Directiva 2008/115/CE;
Luarea în custodie publică
6. Să ia măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de luare în custodie publică din centrele de cazare, asigurându-se că centrele de cazare sunt concepute într-un mod care să reflecte natura luării în custodie publică, că resortisanții țărilor terțe sunt, în principiu, ținuți în custodie publică în regim deschis, că se oferă mai frecvent o gamă mai largă de activități recreative organizate și că toate camerele și spațiile comune sunt dotate în mod corespunzător și se află în stare bună;
7. Să ia măsurile necesare pentru a permite ca vizitele în centrul de detenție al poliției Roßauer Lände și în centrul de detenție al poliției Hernalser Gürtel să aibă loc într-un mediu care respectă dreptul la viață privată și la viața de familie;
8. Să se asigure că minorii ținuți în custodie publică sunt separați în toate circumstanțele de adulți cu care nu sunt înrudiți, să modifice legislația națională relevantă astfel încât obligația de a oferi cazare și îngrijire adecvată vârstei lor să se refere și la minorii cu vârsta de peste 16 ani și să alinieze practica în consecință;
9. Să se asigure că se efectuează o evaluare individuală înainte de a se decide cu privire la utilizarea perchezițiilor corporale și să ia în considerare utilizarea unor metode mai puțin intruzive;
Returnările forțate
10. Să ia măsuri pentru a spori eficacitatea sistemului de supraveghere a returnării forțate, inclusiv prin supravegherea returnărilor forțate efectuate cu zboruri regulate și prin extinderea domeniului de aplicare al activității de supraveghere la toate fazele operațiunii de returnare forțată.