Două aplicații foarte folosite în România, respectiv TikTok și YouTube, colectează cele mai multe date ale utilizatorilor. Nu este clar ce se întâmplă, mai apoi, cu informațiile persoanele ale persoanelor, arată un studiu al URL Genius.
Cele două platforme colectează datele personale ale utilizatorilor mai mult decât oricare altă aplicație de social media, scrie CNBC, care citează studiul URL Genius.
Studiul a constatat că YouTube, care este deținut de Google, colectează datele pentru interese proprii – cum ar fi urmărirea istoricului căutărilor online sau chiar a locației utilizatorului, pentru a oferi anunțuri relevante.
Pe de altă parte, TikTok, care este deținut de gigantul tehnologic chinez ByteDance, vinde informațiile mai departe unor terți, fiind greu de spus ce se întâmplă mai departe cu acesta date.
Este practic imposibil să știi cine îți urmărește datele sau ce informații colectează, de la ce postări te interesează – și cât timp petreci pentru fiecare – până la locația ta fizică și orice alte informații personale pe care le distribui.
După cum indică studiul citat, instrumentele de urmărire terță pot avea acces la activitatea pe care utilizatorul o are pe alte site-uri, chiar și după ce aplicația a fost închisă.
Pentru a realiz studiul, URL Genius a folosit funcția Înregistrare activitate a aplicației disponibilă pe iOS-ul de la Apple pentru a număra câte domenii diferite urmăresc activitatea unui utilizator în 10 aplicații de rețele sociale diferite – YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger și Whatsapp.
„Consumatorii nu pot vedea în prezent ce date sunt partajate cu rețelele terțe sau cum vor fi utilizate datele lor”, au scris autorii raportului.
În octombrie, Wired a publicat un ghid despre modul în care TikTok urmărește datele utilizatorilor, inclusiv locația, istoricul căutărilor, adresa IP, videoclipurile urmărite și cât timp petrec utilizatorii pentru vizionarea lor. Conform acestui ghid, TikTok poate „deduce” caracteristicile personale de la de vârstă la sex.
După cum a notat CNBC anul trecut, politica de confidențialitate a TikTok afirmă că aplicația poate partaja datele utilizatorilor cu compania mamă din China, deși pretinde că folosește măsuri de securitate pentru a „proteja datele sensibile ale utilizatorilor”.
În 2020, președintele SUA de atunci, Donald Trump, a încercat să interzică TikTok în America din cauza preocupărilor legate de politicile de securitate a datelor.
Nici TikTok, nici YouTube nu au făcut, deocamdată, comentarii pe marginea acestui subiect.