Doxing, un fenomen dăunător în social media. Una din şase persoane a fost victima aplicaţiilor online de dating
Aplicațiile online de dating fac victime în rândul utilizatorilor. Potrivit unui studiu, una din şase persoane care au folosit aplicaţiile online de dating a fost victima fenomenului de publicare a informaţiilor personale pe internet de către partenerul virtual. Astfel, fiecare al şaselea utilizator a trecut prin fenomenul doxing în timp ce îşi căuta un partener online.
Odată cu mutarea relaţiilor interpersonale în lumea digitală, colectarea şi expunerea publică a datelor cu caracter personal – cunoscută şi sub numele de „doxing” – a devenit un motiv major de îngrijorare.
Într-un sondaj, realizat de echipa Kaspersky , s-a constat că principalele ameninţări şi temeri cu care s-au confruntat utilizatorii în timpul întâlnirilor online sunt legate de divulgarea unor informaţii personale în aplicaţiile de dating şi pe reţelele sociale. Astfel, jumătate (54%) dintre respondenţi recunosc că le este frică să nu fie urmăriţi de cineva pe care l-au cunoscut online.
Există şi respondenţi (11%) care au trecut prin doxing în timpul întâlnirilor online, dar care nu erau familiarizaţi cu noţiunea şi nu ştiau ce li se întâmplă.
„Divulgarea unei cantităţi mult prea mari de informaţii personale în aplicaţiile de dating şi pe reţelele sociale este ceva care poate duce la mari probleme în viitor. Utilizatorii lasă o vastă urmă de informaţii de identificare online, iar aceste date pot fi preluate şi utilizate în avantajul doxerilor. Accesul doxerilor la adresa de domiciliu, locul de muncă, numele, numărul de telefon etc. al unei ţinte creşte riscul transferării ameninţărilor din lumea online în cea fizică. De exemplu, fiecare al şaselea respondent (16%) recunoaşte că s-a confruntat cu doxing. Mai mult decât atât, există şi respondenţi (11%) care au trecut prin doxing în timpul întâlnirilor online, dar care nu erau familiarizaţi cu noţiunea şi nu ştiau ce li se întâmplă”, se precizează în comunicatul Kaspersky.
Mai mult, cercetările companiei arată că 40% dintre intervievaţi recunosc că, în timp ce comunicau online, au întâmpinat una din următoarele probleme: partenerul lor a distribuit capturi de ecran ale conversaţiei fără consimţământul lor (12% din respondenţi), i-a ameninţat cu informaţii personale pe care le-au găsit online (10%), le-a făcut publice fotografiile intime (8%) sau i-a urmărit în viaţa reală (9%).
Cea mai răspândită problemă este cyberstalkingul: 17% dintre respondenţi recunosc că au fost urmăriţi pe reţelele sociale de către o persoană cu care nu s-au potrivit, scrie Mediafax.
Anna Larkina, expert în securitate la Kaspersky, a atras atenţia că pe platformele de întâlniri există infractori sau roboţi în căutare de victime.
„Într-adevăr, reţelele sociale şi diverse aplicaţii ne-au uşurat mult întâlnirile. S-ar putea să găsiţi dragostea vieţii dvs. online, dar, din păcate, există şi roboţi şi infractori care caută victime pe platformele de întâlniri. De aceea, în timp ce comunicaţi cu cineva online, este încă important să vă amintiţi regulile de bază ale confidenţialităţii digitale. Pentru a vă prezenta online în condiţii de siguranţă, vă recomand să nu comunicaţi nimănui informaţii personale de identificare, cum ar fi numărul dvs. de telefon, locaţia, adresa de acasă şi de serviciu etc. Prevenirea ameninţărilor din timp vă va permite să vă bucuraţi de întâlniri online fără nici o teamă”, a apreciat experta în securitate a Kaspersky, citată în comunicatul companiei.