Drumul României spre aderarea la OCDE este unul lung. Europarlamentar: ”Din punct de vedere economic, este o prioritate” – DECLARAȚII EXCLUSIVE
La finalul mandatului de prim-ministru, Nicolae Ciucă a menționat că ”evoluțiile sunt bune până în acest moment” în ceea ce privește aderarea României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Europarlamentarul Victor Negrescu a explicat pentru GÂNDUL de ce drumul României spre aderarea la OCDE este unul lung, de 5-6 ani, în ciuda faptului că ”din punct de vedere economic, acest lucru este o prioritate”. Aderarea ar reprezenta intrarea ”în grupul economiilor dezvoltate”, menționează deputata Ana Cătăuță. Surse politice susțin că noul guvern are în vederea rezolvarea primului dosar necesar aderării.
România și-a depus în mai multe rânduri, oficial, candidatura pentru aderarea la OCDE, în aprilie 2004, noiembrie 2012 şi a reînnoit-o anual, începând cu 2016. De-abia în ianuarie 2022, Consiliul OCDE a decis demararea discuțiilor de aderare cu toate cele 6 țări aspirante de la acel moment: Argentina, Brazilia, Bulgaria, Croația, Peru și România.
Foaia de Parcurs pentru România a fost adoptată la reuniunea ministerială a Consiliului OCDE din luna iunie 2022, conform MAE.
Nicolae Ciucă a declarat, marți, că în urma mandatului său de premier a făcut ”o trecere în revistă a etapelor” pe care România le-a parcurs pentru a ”atinge acest important obiectiv de țară” și că ”evoluțiile sunt bune până în acest moment”.
Surse politice au menționat pentru GÂNDUL că reprezentanții noului Guvern și-au propus închiderea, adică rezolvarea, de abia a primului dosar necesar aderării la OCDE.
Un drum lung de parcurs până la aderarea României la OCDE
Ținând cont că România și-a depus prima candidatură încă din 2004, dar a fost luată în calcul pentru prima dată în 2022 ca stat candidat, europarlamentarul Victor Negrescu a menționat că aderarea la OCDE ”este un proces la fel de provocator precum aderarea la Uniunea Europeană” și că ”în general, statele care au început un astfel de proces de aderare au trebuit să facă acest lucru pe o durată de aproximativ 5 sau 6 ani”:
”În primul rând, trebuie menționat faptul că procesul de aderare la OCDE este un proces de lungă durată, care necesită reforme ample, dar și modificări importante pe zona de legislație. Actualul guvern este angajat să îndeplinească aceste cerințe cât mai rapid cu putință și în această logică, deja au fost purtate discuții în așa fel încât să respectăm lucrurile pe care le-am convenit până în prezent. Suntem în dialog într-adevăr și cu reprezentanții României în parlamentul nostru și cu fostul premier, care va gestiona comisia responsabilă la nivelul Parlamentului României, dar de asemenea, suntem în dialog cu toți cei care sunt implicați în acest proces.
La nivelul instituțiilor publice există un comitet de coordonare la care participă fiecare persoană responsabilă din instituțiile publice și împreună cu aceștia căutăm să avansăm dosarele respective. Trebuie să vă spun că noi ne-am dori într-adevăr să îndeplinim cât mai rapid cel puțin o parte din aceste cerințe prevăzute în procesul de aderare. Așa că, din punct de vedere economic, acest lucru este o prioritate și sunt convins că în cel mai scurt timp o să fie prezentat un plan de acțiune pentru implementarea cerințelor OCDE, care, așa cum am spus, reprezintă un proces de lungă durată.
Nu este un lucru care se poate face imediat, este un proces la fel de provocator precum aderarea la Uniunea Europeană. În general, statele care au început un astfel de proces de aderare au trebuit să facă acest lucru pe pe o durată de aproximativ 5 sau 6 ani. Evident, România și-ar dori ca acest proces să fie mai scurt” a declarat Victor Negrescu.
Procedura de aderare la OCDE nu prevede un calendar prestabilit, iar procesul depinde de rezultatele fiecărui stat candidat în parte.
”Poate fi asemănat cu o negociere”, a descris deputata Ana Cătăuță procesul. Aceasta a menționat că ”ideal e ca într-un interval de 3-4 ani să reușești să îndeplinești toate criteriile, timp în care să demonstrezi că există o stabilitate în modul în care funcționează economie și instituțiile”.
”Prin apartenența la OCDE, România ar deveni mai atractivă pentru investițiile străine”
Unul din marile beneficii ale aderării la OCDE rezidă în stabilitatea economică reflectată de statele membre, care reprezintă garanții pentru investitori.
”Oferă practic o recunoaștere suplimentară a economiei României la nivel internațional. Automat, România devine mai atractivă pentru investițiile străine, pentru că toți investitorii vor ști că la noi în țară se respectă regulile și se respectă criteriile și standardele internaționale, materiile de dezvoltare economică și socială, asigurând practic un climat prietenos suplimentar pentru aceste tipuri de investiții”, susține Victor Negrescu.
Această aderare ar reprezenta intrarea ”în grupul economiilor dezvoltate” a menționat Ana Cătăuță, ”iar asta vine cu o serie de responsabilități, pentru că cel puțin în zona de transparență decizională și în modul în care funcționează economia românească nivelul de transparență trebuie să fie foarte mare. O țară care face parte din OCDE se bucură și de o imagine mult mai bună, înseamnă că investitorii te văd mai bine și au mai multă încredere să vină la tine. E mai multă transparență în zona companiilor de stat”, susține aceasta.
România trebuie să îndeplinească indicatorii care măsoară bunăstarea cetățenilor
Indicatorii pe care România ar trebui să-i îndeplinească pentru a putea adera la OCDE sunt legați în mod direct de bunăstarea cetățeanului, și evaluează felul în care cifrele financiare se răsfrâng la nivel social, menționează Ana Cătăuță.
”OCDE monitorizează bunăstarea cetățeanului și are proprii indicatori de măsurare a performanței unui stat. Dacă, în mod normal, te uiți la produsul intern brut, OCDE-ul are o serie de indicatori care măsoară bunăstarea cetățeanului, deci nu doar în cifre ci și modul în care se transferă aceste cifre în viața de zi cu zi a oamenilor. E ca un rating de țară”
Întrebat despre schimbările la care România ar trebui să se angajeze pentru a îndeplinii criteriile de aderare, europarlamentarul Victor Negrescu a menționat respectarea unor standarde unitare în fiecare sector de activitate.
”Orice idee fixează un set de standarde comune pe mai multe paliere, în zona financiară, în zona legislativă, juridică, în zona de mediu sau în zona social. Fiecare stat care se află în proces de aderare trebuie să arate că legislația sa și modul în care funcționează lucrurile la nivel național corespund acestor standarde.
Trebuie să modificăm legislația acolo unde este nevoie. Trebuie să prezentăm rapoarte și dovezi că legislația este implementată în acord cu spiritul și principiile OCDE. De asemenea, vor fi evaluări de percepție și aici contează inclusiv reacția mediului de afaceri, mediului investițional sau a zonei partenerilor sociali. Acele reacții vor fi importante și vor fi luate în considerare. Este vorba de un proces și aici sunt de la elemente tehnice foarte fine care trebuie să fie corectate încât să corespundem acelor standarde internaționale”, explică vicepreședintele PES.
Situația economică actuală poate îngreuna procesul de aderare la OCDE
Deși este un demers de lungă durată, fiecare sincopă economică prin care trece România poate îngreuna și mai mult procesul de aderare la OCDE.
”Situația economică internațională poate într-adevăr îngreuna procesul de aderare, pentru că există acolo și o serie de standarde pe zona socială, combaterea sărăciei, capacitate a companiilor mici în a-și extinde afacerile și pentru asta au nevoie de capital, deci sunt niște elemente care pot fi controlate, dar și foarte multe elemente care țin evident de context. Dacă vom oferi, cu toate acestea garanții suplimentare pentru acele acei indicatori dificili, atunci sunt convins că vom reuși să respectăm și acele cerințe care pot fi mai dificile în contextul economic internațional actual„ transmite europarlamentarul Victor Negrescu.
Procesul va include o evaluare riguroasă și aprofundată, de către peste 20 de comitete tehnice, a alinierii țării candidate la standardele, politicile și practicile OCDE.
Ca urmare a acestor analize tehnice și înainte de orice invitație de a se alătura organizației în calitate de membri, vor fi necesare modificări ale legislației, politicii și practicilor țărilor candidate pentru a le aduce în conformitate cu standardele și cele mai bune practici OCDE, servind astfel ca un catalizator puternic al reformei.
Evaluările tehnice vor acoperi o gamă largă de domenii de politică și se vor concentra pe aspecte prioritare, inclusiv comerțul deschis și investițiile, progresul în guvernanța publică, eforturile de integritate și anticorupție, precum și protecția eficientă a mediului și acțiunile privind clima.
Nu există un termen limită pentru finalizarea proceselor de aderare. Rezultatul și calendarul depind de capacitatea fiecărei țări candidate de a se adapta și ajusta pentru a se alinia la standardele și cele mai bune practici ale Organizației.
Odată ce toate comitetele tehnice și-au finalizat revizuirile, o decizie finală va trebui luată în unanimitate a tuturor țărilor membre OCDE în Consiliul OCDE, au transmis reprezentanții organizației lui Nicolae Ciucă în perioada în care era premier.
Conform surselor GÂNDUL, România este de-abia la începutul acestor demersuri de transformare, actualul guvern propunându-și îndeplinirea primului set de criterii, adică închiderea primului dosar de aderare la OCDE.