Prima pagină » Actualitate » După scandalul scumpirii carburanților, controale la benzinării și amenzi, MOL România tace, deși se laudă cu ”o politică de comunicare transparentă”

După scandalul scumpirii carburanților, controale la benzinării și amenzi, MOL România tace, deși se laudă cu ”o politică de comunicare transparentă”

După scandalul scumpirii carburanților, controale la benzinării și amenzi, MOL România tace, deși se laudă cu ”o politică de comunicare transparentă”

România a avut acum două zile cozi la benzinării cum nu s-au mai văzut de pe vremea lui Ceaușescu, după zvonurile că prețurile la carburanți ar putea depăși 10 lei pe litru, în contextul războiului din Ucraina. Au urmat asigurări de la autorități că sunt suficiente stocuri de carburanți și că nu vor crește prețurile, acuzații de ”lăcomie” și destabilizare a economiei și vieții cetățenilor, controale și primele amenzi.

  • Oficialii guvernamentali au anunțat și sursa panicii care a dus la formarea de cozi uriașe la benzinăriile din țară – o benzinărie MOL din Beiuș, județul Bihor, care miercuri a afișat prețul record de 11 lei pentru un litru de combustibil.
  • În două zile de atunci, MOL România a primit cea mai mare amendă după controalele făcute, iar primele date ale verificărilor au arătat că multe benzinării au vândut din stocurile preexistente la prețuri mai mari.

Gândul a vrut să afle de la MOL România de ce au crescut prețurile la carburanți în benzinăriile companiei și dacă au fost majorări și în stațiile proprii sau doar în stațiile MOL Partener, în regim de franciză, cum este și benzinăria din Beiuș.

De asemenea, am vrut să aflăm dacă stațiile companiei au fost închise după controalele autorităților, care au decis, acolo unde au găsit nereguli, ”încetarea practicilor comerciale incorecte”.

Am întrebat reprezentanții MOL România și dacă în ultimele zile a fost cumpărat carburant mai scump, dacă benzina și motorina vândute de miercuri în stațiile proprii sau ale partenerilor cu franciză sunt din acest stoc sau erau stocuri mai vechi – care ar fi trebuit vândute la același preț ca și cel de la momentul achiziției și nu ar fi justificat o creștere la pompă -, dar și dacă vor mai fi creșteri de preț în zilele următoare.

La niciuna dintre aceste întrebări transmise de Gândul pe mail, MOL România nu a dat niciun răspuns. Responsabilii de comunicare ai filialei din România a companiei maghiare au precizat că deocamdată nu au ce să transmită în plus față de cele comunicate joi.

De unde a pornit panica privind prețul record la benzină și motorină

Zvonurile că de joi vor fi creșteri mari la prețul benzinei și motorinei în toată țara au apărut pe rețelele de socializare încă de miercuri, însoțite de o fotografie dintr-o benzinărie MOL din Beiuș care afișa un preț de 11,10 lei la vânzarea carburanților.

Imaginea a devenit virală pe Facebook și șoferii s-au grăbit să facă ultimul plin al mașinii înainte de ”marea scumpire”. Miercuri seară, imaginile cu cozile uriașe la benzinăriile din toată țara și cu șoferi care fac stocuri în recipiente de plastic și chiar în containere de 1000 de litri au început să circule pe rețelele de socializare.

Autoritățile au dat asigurări că nu vor fi creșteri nejustificate de prețuri la carburanți și că există stocuri suficiente de produse petroliere, care vor fi livrate în continuare.

Mai mult, ministrul Economiei indica și motivul pentru care s-au format cozi la benzinării: „În cursul dimineții (de miercuri 9 martie – n.r.), a fost afișat un preț la o benzinărie de 11 lei și informația a fost rostogolită în social media și în mass-media precum că în această noapte prețurile vor ajunge la 10-11 lei și este complet fals. Benzinăria MOL a scumpit în această seară prețurile – care au ajuns peste 9 lei.

Întâmplător, în țara vecină (Ungaria, sediul companiei-mamă a filialei din România – n.r), același lanț de benzinării are probleme cu aprovizionarea datorită plafonării prețului la benzină și motorină. Probabil că acesta este motivul pentru care întreg lanțul a scumpit prețurile, dar la cei doi mari producători care sunt în România nu se pune problema de scumpire la acest nivel. Românii nu au de ce să stea la coadă”.

Ministrul Virgil Popescu vorbea de un ”război hibrid”, în contextul invaziei Rusiei în Ucraina, și anunța controale în benzinăriile care au crescut nejustificat prețurile la benzină și motorină.

„Avem un conflict la frontieră, iar faptul că o informație spusă de o benzinărie din Beiuș s-a dus la nivel național mi se parte că face parte dintr-un război hibrid. Nu există posibilitatea ca un lanț de benzinării, care nu este atât de mare, să dicteze prețul în România. De asemenea, și premierul a anunțat că va începe controalele în benzinăriile care au făcut așa ceva. Prețul este dat de producători. Deci nu vorbim de o explozie a prețurilor”, spunea Virgil Popescu.

Acuzații de lăcomie, speculă, război hibrid și destabilizarea vieții cetățenilor

A urmat o discuție a premierului cu șefii ANAF, ANPC și Consiliului Concurenței, dar cu ministrul Economiei. Concluzia, anunțată joi de premierul Nicolae Ciucă, a fost că vor începe controale la toate companiile petroliere și se vor da ”sancțiunile cele mai severe pentru cei care vor să genereze instabilitate”

„Nu voi permite nimănui să profite de situație, pentru ca, din lăcomie, să destabilizeze economia țării și viața cetățenilor. Instituțiile responsabile vor da sancțiuni drastice celor care încalcă legea”, spunea primul-ministru.

”Cei responsabili de specula creată ieri seară prin creșterea prețurilor la pompă, la benzinării, vor răspunde pentru practici comerciale incorecte”, a atenționat și ministrul Economiei, Florin Spătaru.

Ministrul a precizat că ar putea fi introduse licențe de operare pe piața de carburanți din România, cu reguli mult mai stricte privind comercializarea carburanților și cu sancțiuni care pot ajunge până la suspendarea sau anularea licenței.

”Nu putem asista impasibili cum unii își îngroașă profiturile pe seama distrugerii noastre economice”, a mai spus Florin Spătaru.

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, s-a declarat revoltat de imaginile cu cozile de la benzinării și de ”prețurile aberante” afișate de unele stații de vânzare a carburanților, precizând că a cerut ANAF să înceapă controale.

”Asemenea situații sunt de netolerat! Nimeni nu poate profita cu atâta cinism de sute de mii de români, într o asemenea perioadă economică complicată”, spunea Adrian Câciu.

Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților și liderul PSD, sublinia că nu pot fi acceptate prețuri ”crescute din pix”, de la o oră la alta.

”Cine își imaginează că mai poate face asta, să știe că se joacă cu focul chiar în benzinărie! Specula și lăcomia acestor șarlatani care vor să facă rapid munți de bani provocând temeri false românilor trebuie să primească o replică tranșantă și dură din partea instituțiilor statului!  Am cerut miniștrilor PSD să acționeze prin toate prerogativele pentru a proteja oamenii”, a afirmat Ciolacu.

Amenzi de aproape un milion de lei la benzinăriile care au crescut nejustificat prețurile

După primele controale, au venit și primele amenzi pentru majorări nejustificate de prețuri la carburanți: 370.000 de lei, după prima zi de verificări, la 70 de benzinării.

„Cea mai mare, de 100.000 de lei, a fost aplicată chiar la sediul central al unui furnizor de carburanți care are pe teritoriul național 213 stații de carburanți. Odată cu amenda a fost propus și semnat deja ordinul de încetare a practicilor comerciale incorecte pentru acest furnizor de carburanți”, anunța, joi, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.

El nu precizat numele operatorului, însă a precizat că are 215 stații, ceea ce corespunde cu numărul benzinăriilor operate de MOL România.

Stația MOL de la Beiuș – sursa panicii care a dus la formarea de cozi uriașe la benzinăriile din țară – a primit și ea o amenda de 35.000 de lei.

Mai mult, purtătorul de cuvânt al Guvernului preciza că multe benzinării au vândut din stocurile preexistente la prețuri mai mari.

Vineri, valoarea amenzilor date de ANPC a ajuns la 950.000 de lei, potrivit anunțului făcut pe Facebook de ministrul Economiei, Florin Spătaru.

Cum a explicat MOL România prețul record de 11 lei la benzinăria din Beiuș

După ce oficialii guvernamentali au indicat stația MOL de la Beiuș ca fiind sursa panicii care a dus la formarea de cozi uriașe la benzinăriile din țară, joi au venit și primele precizări ale companiei MOL România.

MOL România spunea că se delimitează de orice practică anticoncurențială și de orice informații care ar putea genera panică în rândul populației, dar preciza că, de peste 25 de ani de când este pe piața locală, practică ”o politică comercială corectă și transparentă”.

În timp ce oficialii guvernamentali transmiteau că sunt suficiente stocuri de produse petroliere, MOL România arăta, în comunicat, că ”înțelege circumstanțele speciale de piață și dificultățile de aprovizionare apărute în contextul conflictului din Ucraina”.

MOL România a dat o explicație și pentru scumpirea prețului la carburanți în benzinăria de la Beiuș: este o benzinărie care vinde carburant MOL în regim de franciză. ”MOL România nu are control asupra prețurilor practicate de stația din Beiuș sau de ceilalți parteneri-franciză”.

Compania preciza că are o politică de comunicare transparentă a tuturor informațiilor, fără a da alte detalii despre câte din cele peste 200 de stații au vândut miercuri carburanți la prețuri mai mari și dacă decizia benzinăriilor de a majora prețurile a fost comunicată companiei.

Grupul maghiar MOL a impus recent restricții la achizițiile de carburanți în Ungaria, cota de la benzinăriile normale fiind de 100 de litri pe achiziție, iar la cele mari, de 500 de litri. Măsura a fost luată în urma creșterii cererii de combustibil la cote-record, potrivit Mediafax, care citează Hungary Today.

Ungaria a plafonat recent prețul carburanților la 480 de forinți, echivalentul a 1,3 euro pe litru.

MOL România deţine 218 staţii de servicii, 2 depozite de carburanţi, la Giurgiu şi Tileagd şi un terminal LPG la Tileagd.

MOL nu deține o rafinărie în România, așa cum au Petrom, Rompetrol și Lukoil.

Lucrează de 12 ani în presa centrală și este autorul unor investigații jurnalistice centrate pe domeniul Justiției, dar și pe conexiunile dintre mediul politic și cel de afaceri. S-a alăturat ... vezi toate articolele

Citește și