Prima pagină » Actualitate » Echipele Transgaz au reparat conducta avariată pe Autostrada Moldovei. Secretar de stat la Transporturi: „Până la relocare nu se execută lucrare”

Echipele Transgaz au reparat conducta avariată pe Autostrada Moldovei. Secretar de stat la Transporturi: „Până la relocare nu se execută lucrare”

Echipele Transgaz au reparat conducta avariată pe Autostrada Moldovei. Secretar de stat la Transporturi: „Până la relocare nu se execută lucrare”

Conducta de pe șantierul Autostrăzii Moldovei unde, în dimineața de joi, patru oameni au murit și cinci au fost răniți în urma unui incendiu urmat de o explozie devastatoare, a fost remediată de echipele de intervenție ale operatorului național de transport al gazelor naturale, conform informațiilor Gândul.

Lucrările de remediere a incidentului major produs pe conducta cu diametru de 32 de țoli (81,28 cm) Șendreni – Onești, în zona Călimănești, din județul Vrancea, au fost finalizare vineri seara, la ora 20:05, arată sursele din cadrul Transgaz.

Punerea în funcțiune a conductei se va face sâmbătă, 23 septembrie, de către Exploatarea Teritorială Brăila și Exploatarea Teritorială Bacău.

Conform surselor Gândul, lucrarea a fost executată de echipele de intervenție SMIR ale Transgaz, iar costul acestei intervenții, care este în curs de evaluare, urmează să fie achitat de constructor, conform legii.

Această obligație este prevăzută, negru pe alb, și în avizul de amplasament emis de Transgaz și pe care antreprenorul care a câștigat contractul de construcție a acestui lot din Autostrada Moldovei nu l-a respectat, așa cum a transmis compania de stat printr-un comunicat oficial

Conform avizului, constructorul va lua toate măsurile de respectare a legislației în vigoare cu privire la prevenirea și stingerea incendiilor și apărarea împotriva incendiilor.

În plus, cheltuielile aferente lucrărilor de protejare / relocare/ înlocuire, după caz, a conductelor de transport gaze vor fi suportate de beneficiarul lucrării avizate.

„În cazul în care, cu ocazia lucrărilor ce fac obiectul prezentului aviz, se va produce avarierea/deterioarea conductelor de transport gaze Dn 500 Onești – Adjudul Vechi, Dn 150 Racord SRM Vrancart, Dn 800 Onești – Șendreni, Dn 250 Racord SRM Focșani, Dn 150 Racord SRM Panciu (conform planurilor anexate documentației, vizate de Sectoarele Tecuci, respectiv Onești și planului DWG pe care au fost suprapuse conductele Transgaz) costurile de remediere și daunele produse (inclusiv costurile aferente pierderilor de gaze naturale și de restabilire a funcționalității elementelor afectate) vor fi suportate de beneficiarului avizului”, se arată în documentul consultat de Gândul.

Obligațiile constructorului

Constructorul acestei secțiuni a Autostrăzii Moldovei, Lotul 1, Focşani – Domneşti Târg, este asocierea de firme Spedition UMB (în calitate de lider) – SA&PE Construct – Tehnostrade SRL, care sunt toate trei deținute de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.

Constructorul Autostrăzii Moldovei -unde s-a produs explozia care a dus la moartea a patru lucrători și rănirea altor cinci – trebuia să păstreze o distanță de cel puțin 20 de metri de conductele de gaze naturale, conform avizului de amplasament acordat de Transgaz, consultat de Gândul.

Lotul 1 are o lungime de 35,6 de kilometri, iar valoarea contractului, de 2,35 miliarde de lei fără TVA, conform datelor oficiale CNAIR.

Ce prevede avizul

Reprezentanții Transgaz au transmis oficial că nu au fost respectate prevederile Avizului de amplasament de către constructor. Patru oameni au murit, iar alți cinci au fost răniți, după ce o magistrală de gaz din localitatea Călimănești, județul Vrancea, a fost cuprinsă de flăcări, în noaptea de 21 septembrie 2023, în județul Vrancea, în jurul orei 01:15.

Incendiul a fost urmat de o explozie devastatoare, iar din primele informații se pare că muncitorii care operau un utilaj au atins conducta așa cum se vede în înregistrările video ale camerelor de supraveghere din zonă care au surprins momentul exploziei.

Conform avizului consultat de Gândul, în zonele de intersecție cu autostrada proiectată, drumurile de acces și drumurile tehnologice, conducta de transport gaze se va proteja / reloca / înlocui, după caz.

Documentul arată clar că lucrările de construcție a drumului pot fi făcute numai după relocarea conductei.

Pe o zonă de 20 de metri, de o parte și de alta a conductei de gaze, lucrările de construire a drumului vor fi demarate numai după avizarea în C.T.E. Transgaz S.A. a proiectului tehnic de protejare / relocare / înlocuire, după caz, a conductei iar lucrările propriuzise, de execuție a drumului în zona conductei, vor fi începute doar după finalizarea lucrărilor asupra conductei.

Acestă obligația a fost menționată, vineri, de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, care a precizat că „până la relocare nu se execută lucrare peste, indiferent că este la 3 metri, la 5 metri sau la 10 centimetri de sol (n.r adâncime)”. Oficialul a confirmat, în intervenția la B1 TV, practic, datele furnizate de Transgaz privind zona de siguranță/protecție de 20 de metri și corespondența oficială în care se precizează clar procedura de lucru.

„Când un contractant al beneficiarului se apucă să realizeze un proiect de autostradă i se emite un certificat de urbanism. În acel certificat de urbanism sunt cerute toate avizele necesare de la toți deținătorii de utilități din acel perimetru. În speța noastră este și Transgaz. La momentul acela se cere un aviz de la Transgaz care să spună în ce condiții se poate construi acest obiectiv de autostradă. După aceea se emite acel aviz, acel consultant, proiectant realizează proiectul, studiul de fezabilitate și proiectul în acele condiții. Urmează un nou aviz de la Transgaz care certifică că ceea ce a gândit proiectantul este în lumina primului aviz”, a declarat secretarul de stat de la Transporturi.

„Cele două avize sunt și este și comunicat de CNAIR că sunt două avize emise: unul legat de certificatul de urbanism și unul legat de proeict. În aceste avize se spun condițiile în care se execută lucrarea. În acele condiții se spune foarte clar că nu se poate lucra la mai puțin de 20 de m stânga-dreapta față de conductă. În momentul în care se intră în șantier se alege un subantreprenor dedicat pentru rețele de gaz din Transgaz care elaborează un proeict de relocare a acestei utilități care vine și cu protecție și ceea ce a cerut Transgazul ca și elemente care să asigure coabitarea. Conducta de gaz tot sub autostradă rămâne, dar în altă poziție și în alte condiții. Până la relocare nu se execută lucrare, indiferent că este la 5 m, 3m sau la 10 cm de sol. Adâncimea nu contează. Dacă s-a lucrat și s-au încălcat condițiile impuse de Transgaz s-a greșit”, a confirmat Ionel Scrioșteanu, citat de Economedia.

Cercetarea specialiștilor de la Inspecția Muncii în cazul catastrofei de pe șantierul Autostrăzii Moldovei – unde patru persoane au murit și alte cinci au fost rănite după un incediu urmat de o explozie la o conductă de gaze – poate duce, în funcție de descoperiri, la amenzi de până la 10.000 de lei, ce se pot cumula, pe lângă sesizarea procurorilor, după cum a detaliat, într-un interviu pentru Gândul, președintele comisiei constituite de conducerea instituției.

Sursa foto: Mediafax Foto

Citiți și:

EXCLUSIV | Administratorul Spedition UMB, firma lui Dorinel Umbrărescu, primele declarații după tragedia de pe Autostrada Moldovei

Ce obligații avea constructorul Autostrăzii Moldovei în zona exploziei în urma căreia au murit patru muncitori – DOCUMENT Transgaz

EXCLUSIV | UMB, campioana la autostrăzi, profit uriaș în 2022. Austriecii de la PORR, afaceri de peste 1,2 miliarde și ZERO profit

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și