Ligia Deca a vorbit, luni, într-o conferinţă de presă, despre simularea examenelor naţionale. La ultima evaluare digitalizată au participat peste 300 de mii de elevi, susținuți logistic de 40 de mii de dascăli, mai mult sau mai puțin antrenați.
”Este pentru prima dată când un număr atât de mare de elevi, aproape 300.000, au fost evaluaţi folosindu-se platforma de evaluare digitalizată. În total, au fost aproape 1.600.000 de lucrări. Au fost implicaţi în desfăşurarea simulărilor peste 40.000 de colegi, cărora le mulţumesc pentru tot efortul depus pentru copii”, a declarat Ligia Deca.
Aceasta a subliniat importanţa evaluării digitalizate: ”Evaluarea digitalizată ne ajută să avem pentru prima dată o imagine de ansamblu asupra competenţelor pe care copiii noştri deja le au, precum şi asupra acelora care trebuie îmbunătăţite”.
Putem vedea procentul de rezolvare pe fiecare item, iar asta se întâmplă din nou pentru prima dată. Avem date clare de la care să pornim în elaborarea politicilor educaţionale şi, pe termen scurt, în elaborarea planurilor remediale şi, de asemenea, în calibrarea subiectelor pentru examenele din vară, a mai declarat ministrul Educaţiei.
Ligia Deca a vorbit şi despre problemele apărute în urma evaluării digitalizate.
”Din punctul de vedere al evaluării, strict, printre problemele semnalate au fost cele legate de numărul relativ mare de lucrări cu diferenţe de evaluare mai mari de un punct. Pentru aceste situaţii există mecanisme de reglaj, deja, prin repartizarea lucrărilor către alţi doi evaluatori, automat. Luăm în calcul ca profesorii, în cazul cărora a fost evidentă corectura deficitară, să nu mai poată evalua înainte de a participa la sesiuni de formare dedicată”, a mai declarat Deca.
Potrivit acesteia, pentru o corectură cât mai uniformă, va vor organiza sesiuni de lucru cu inspectorii de specialitate în zilele de examen, imediat după afişarea subiectelor şi a baremelor, urmând ca, la rândul lor, aceştia să instruiască evaluatorii înainte de startul evaluării.
”Un alt neajuns a fost numărul mare de lucrări primite de către unii profesori evaluatori. Volumul mare de lucrări de corectat a fost cauzat în unele cazuri de numărul insuficient de profesori implicaţi în evaluare. Ştim efortul şi le mulţumesc profesorilor pentru el şi, de asemenea, rog inspectoratele să trateze cu seriozitate procesul de evaluare, inclusiv prin selecţia atentă a evaluatorilor, atât din punct de vedere al numărului acestora, raportat la necesarul pentru fiecare judeţ, cât şi din punctul de vedere al profesionalismului dovedit. De asemenea, rog colegii mei să prioritizeze participarea la examenele din vară a acelor profesori care au fost evaluatori la simulări”, a mai declarat Deca.
Aceasta a afirmat că urmează să fie publicate rezultatele pe fiecare item de la simularea bacalaureatului.
”Urmează să publicăm gradul de reuşită pe itemi pentru simularea examenului de bacalaureat şi, aşa cum am procedat şi la simularea evaluării naţionale, urmează să publicăm o analiză pe itemi raportată la competenţele urmărite împreună cu recomandări de activităţi remediale sau de consolidare”, a mai declarat Deca.
Aceasta a anunţat că Evaluarea Naţională şi Bacalaureatul nu se modifică anul acesta.
Ministerul Educaţiei a centralizat, în 15 martie, rezultatele înregistrate la simularea probelor scrise din cadrul examenului naţional de bacalaureat, susţinută în perioada 4 – 7 martie 2024, la nivel naţional, de elevii claselor a XII-a şi a XIII-a seral/frecvenţă redusă. Datele din aplicaţie arată că rata de promovare este cuprinsă între 60,16% la Limba română şi 84,08% la Limba maternă. La trei dintre problele de examen, peste 35% dintre elevi au obţinut note sub 5, procentul ajungând aproape la 40% la Limba română.