Escrocheria „Black Friday 2022” | Ce se întâmplă, de fapt, dacă primești acest mesaj: „Nu am putut livra pachetul dvs, din cauza unei adrese greșite”
„Black Friday” nu este doar o ocazia excelentă pentru marii retaileri sau micile companii de a se promova și de a-și vinde produsele. Cu ocazia „festivalului de reduceri” hoții cibernetici acționează în voie. Ultima găselniță: infractorii se folosesc de serviciile de curierat pentru a obține date de pe card.
Mulți români entuziasmați de reducerile de Black Friday au ajuns să cadă în capcana hackerilor.
Unii s-au trezit cu mesaje de la așa ziși curieri, care le solicitau datele de pe card. Atenție, însă, odată introduse datele personale și datele cardului exista riscul să rămâneți fără toți banii din cont, iar prinderea făptașilor se va face destul de greu, asta dacă ei vor fi găsiți vreodată.
Mai multe persoane au semnalizat pe rețelele de socializare că au primit mesaje de la pretinși curieri care susțin că au reținut coletul destinat livrării din cauza unor costuri neplătite sau a adresei greșite și care apoi cer datele personale și detalii de pe cardul de credit, scrie presa din Cluj.
Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare
Această perioadă vine cu multe oferte în spațiul online, motiv pentru care Poliția Română a formulat mai multe recomandări:
Printre cele mai întâlnite fraude online sunt vânzările fictive, adică postarea de anunțuri de vânzare online. În acest mod, ulterior convingerii cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai ajung la destinație, nefiind livrate.
Astfel, dacă efectuați cumpărături online, este recomandat să nu trimiteți banii în avans. Folosiți un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului).
Înainte de a face achiziții online, verificați cu atenție sursa de comercializare. Cumpărați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului, înainte de a achiziționa produsul.
De asemenea, păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online.
Totodată, cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime.
Mare atenție la mail-urile care conțin link/link-uri. În conținutul email-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată.
Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate.
Evitaţi operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conține greșeli gramaticale.
În momentul în care cumpărați bunuri de la persoane fizice, cereți documentele de proveniență ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător.
Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvați sau tipăriți comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, a transmis Poliția Română.