Prima pagină » Actualitate » Evaluare 2022 | Cum se rezolvă subiectele de azi de la limba și literatura română, de la Evaluarea Națională

Evaluare 2022 | Cum se rezolvă subiectele de azi de la limba și literatura română, de la Evaluarea Națională

Evaluare 2022 | Cum se rezolvă subiectele de azi de la limba și literatura română, de la Evaluarea Națională
Evaluare 2022 | Cum se rezolvă subiectele de azi de la limba și literatura română, de la Evaluarea Națională

Evaluarea Națională 2022 începe marți, 14 iunie, cu proba la limba și literatura română. GÂNDUL.RO va prezenta subiectele pe care le-au avut de rezolvat elevii imediat ce acestea vor fi disponibile.

Baremele de corectare vor fi publicate de către Ministerul Educației începând cu ora 15:00.

UPDATE. Cum se rezolvă subiectele de la proba de limba română. Explicațiile profesoarei Cristina Tunegaru

Profesoara de limba română Cristina Tunegaru a explicat că subiectele au fost de dificultate medie.

„Nu aș putea spune că poate fi luat 9 cu ușurință pentru că, deși sunt subiecte ușoare, este nevoie de înțelegere profundă a celor două texte și de abilitatea de a folosi informațiile din text pentru a argumenta, la exercițiul 8. Acolo se pot pierde puncte ușor dacă nu faci o adecvare nuanțată și dacă nu folosești secvențele necesare din text. Este nevoie și de lecturi suplimentare, pentru a putea asocia cu un alt text, la exercițiul 9. Cred că ușor se poate ajunge la nota 7, iar cu efort susținut de-a lungul anului școlar se poate ajunge la 8,8.50”, a explicat Tunegaru.

„Primele cinci exerciții sunt pe baza textului și nu pun mari dificultăți, trebuie doar alese variantele corecte pentru 6 afirmații.

La exercițiul 6, au avut de scris un text scurt – 1-3 enunțuri – în care să precizeze o trăsătură de caracter a personajului Mihu și mijlocul de caracterizare utilizat. Dacă au citit cu atenție, trăsătura este chiar numită în acel fragment – Mihu este timid, sfios, reținut. Se observă această trăsătură și indrect, din comportamentul lui, din reacție.

Exercițiul 7 – Elevii au avut de prezentat, în 30-70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. Erau mai multe elemente de conținut posibile – fie prezența câinelui, în ambele texte apărând un câine care este foarte fidel stăpânului, fie marea – în primul text Mihu este umit să vadă marea, iar în textul al doilea, Delavrancea iubește să meargă cu vaporul la Constantinopol și la Atena și se simte foarte fericit când este pe mare.

Exercițiul 8 – un text argumentativ, răspunzând la întrebarea «Crezi că este plictisitor să vizitezi de mai multe ori un loc?», pe baza textului al doilea. Aici se vedea ușor răspunsul în textul al doilea – Delavrancea pleacă deseori cu vaporul la Constantinopol și la Atena și de fiecare dată este foarte încântat, fericit și umit de ceea ce observă. Copiii puteau folosi și citate scurte. De exemplu, fragmentul în care se referă la obicieiurile culinare ale lui Delevrancea.

Cu fiecare excursie pe care Delevrancea o face în zonele pe care le îndrăgește, simte aceleași emoții. Niciodată starea lui nu este alterată, în ciuda excursiilor repetate. Copiii puteau folosi pentru exemplificare al treilea și al patrulea paragraf din textul 2.

Exercițiul 9 – Asociază fragmentul din «Toate pânzele sus» cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

În primul text, sunt mai multe valori. O valoare morală ar fi bunătatea și se vede bunătatea față de Mihu. Puteau asocia cu diverse teexte din literatura română sau străină. De exemplu, cu un fragment din «Bătrânul cel bun din strada Speranței», de Ileana Vulpescu – acolo se vede bunătatea și este sugerată și călătoria. Pentru călătorie puteau asocia și cu Cireșarii. Nu era nevoie să fie un text din literatura română, putea fi orice text literar”, explică ea.

Potrivit profesoarei, răspunsurile corecte la exercițiile de gramatică sunt:

  • 1 – a
  • 2 – c
  • 3 – d
  • 4 – d
  • 5 – Trei verbe la moduri diferite – ar fi vrut, condițional optativ, să întrebe, modul conjuctiv, socoti, indicativ, trebuie, tot indicativ, să fie, conjuctiv, lăsă și încredință, tot indiciativ
  • 6 – ar fi trebuit să alcătuiască un enunț simplu, cu forma substantivului lampă în genitiv. De exemplu: „Lumina lămpii este intensă”.
  • A doua cerință – un enunț în care pronumele personal el să aibă funcția sintactică de complement prepozițional. De axemplu: Te gândești la el / Vorbești despre el?
  • Exercițiul 7- Transcrie propozițiile din fraza următoare precizând felul acestora: „Mânca zilnic acel pește cu carnea rumenie și miros puternic iodat, care trăiește mai ales în Bosfor”.
  • Sunt 2 propoziții: „Mânca zilnic acel pește cu carnea rumenie și miros puternic iodat” – propoziție principală. A doua propoziție: „care trăiește mai ales în Bosfor” – propoziție subordonată atributivă.
  • Exercițiul 8 – variantele corecte: ai vrea, să fii, străzii, a căror, mândri.

„La exercițiul al doilea, elevii clasei a VIII-a au avut de redactat un text narativ, de maximum 150 de cuvinte, în care să prezinte cea mai frumoasă întâmplare din vacanță. Textul trebuia să includă o secvență descriptivă și o secvență dialogată.

Aici trebuia povestită pur și simplu o întâmplare trăită sau imaginară, însă cu respectarea etapelor acțiunii – trebuie să existe cauza care declanșează acțiunea și o situație dificilă, iar textul să se încheie cu rezolvarea situației dificile. Dacă au pur și simplu un șir de întâmplări, fără să existe cauza care a declanșat acțiunea, intriga și punctul culimnant, atunci vor pierde puncte. În linii mari, subiectul a fost destul de ușor”, a conchis Cristina Tunegaru.

UPDATE. Subiecte la Evaluare Națională 2022 Română. Text la prima vedere din „Toate pânzele sus” de Radu Tudoran

Elevii au avut de răspuns la mai multe întrebări pe baza unui fragment din opera „Toate pânzele sus”, scrisă de Radu Tudoran și unul din „Frânturi din viața lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea. Citește mai mult…

Ministerul Educației a publicat un ghid informativ de 13 pagini despre examenul de Evaluare Națională. Ghidul conține informații despre condițiile de examen, despre desfășurarea propriu-zisă a probelor scrise, dar și sfaturi privind organizarea timpului de lucru pe durata celor 120 de minute rezervate fiecărei probe la Evaluarea Națională.

Probele scrise la limba română, matematică și limba maternă încep la ora 9:00, iar elevii au la dispoziție două ore pentru rezolvarea subiectelor, care sunt sub forma unor broșuri. Accesul candidaților în săli este permis de la ora 8:00 până la ora 8:30.

Ce a picat la română, la simularea Evaluării Naționale 2022

La simularea Evaluării Naționale 2022, elevii clasei a VIII-a au primit un text din opera „Dacia Felix”, scrisă de Cezar Petrescu, și un text din „Oameni, fapte, amintiri” a lui Francisc Munteanu. Elevii au avut de scris un text argumentativ de 50-70 de cuvinte – „Crezi că dialogul deschis cu profesorii îi îndepărtează sau îi apropie pe elevi de înțelegerea lecțiilor predate?”.

Subiecte Limba Literatura Romana Simulare 2022

Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul va fi disponibil pe durata probelor scrise (14 și 16 iunie, între orele 8:00 – 16:00, respectiv vineri, 17 iunie, între orele 8:00 -14:00).

Potrivit unei decizii aprobate prin ordin de ministru, lucrările scrise ale absolvenților de clasa a VIII-a din județul Dâmbovița vor fi evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an (pentru examenul de bacalaureat această pilotare se va desfășura în județul Călărași).

Comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât și pe Internet, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale. Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută.

Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

Calendar Evaluare Națională 2022

Înscrierile la Evaluarea Națională 2022 au început pe 30 mai, iar prima probă, cea de română, are loc astăzi, 14 iunie. Rezultatele finale după contestații vor fi afișate pe 30 iunie.

  • 30 mai – 3 iunie 2022 – Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 3 iunie 2022 – Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 – Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 – Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 – Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16,00—ora 19,00)
  • 24 iunie 2022 (ora 8,00—ora 12,00) – Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022 – Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022 – Afișarea rezultatelor finale la Evaluare Națională 2022 după soluționarea contestațiilor
Autor
Daniel Matei a absolvit Facultatea de Jurnalism din București, iar de-a lungul ultimilor zece ani a lucrat pentru mai multe publicații online din România. El s-a alăturat echipei GÂNDUL.RO în ... vezi toate articolele

Citește și