Scena politică românească a fost „zguduită” de situația care a avut loc la alegerile prezidențiale de anul acesta, care, ulterior, au fost anulate. Dan Andronic a reliefat, în cadrul unui material exclusiv EVZ, ce mecanism a fost utilizat și cum s-a promovat candidatul controversat Călin Georgescu pe internet. Mai cu seamă, a fost transformat în „vedetă” TikTok de zeci de mii de conturi false. „Nimeni din România nu știa să facă așa ceva”, precizează o sursă aflată sub anonimat.
EVZ desfășoară o anchetă privind popularitatea lui Călin Georgescu pe canalele de socializare și modul în care au fost deturnate anumite campanii pentru promovarea candidatului independent, care a stârnit controverse. Candidatul de la alegerile prezidențiale, care au fost ulterior anulate, a fost transformat în „vedetă” TikTok de zeci de mii de conturi false.
Investigațiile recente au arătat faptul că anumite campanii au fost deturnate în favoarea lui Călin Georgescu. Este vorba despre campaniile PNL, USR și cele ale lui Mircea Geoană. Însă, acest fenomen a avut loc fără voia partidelor și fără ca astfel de acțiuni să fie aprobate. Campaniile lor politice s-au transformt rapid în platforme care să sprijine o figură politică asociată cu idei extremiste. Jurnalistul Dan Andronic a readus în lumină informațiile făcute publice de publicația Snoop.ro, privind succesul controversatului candidat la prezidențiale. O parte din succesul campaniei politice provenea indirect din fondurile campaniilor liberalilor. În principiu, banii respectivi erau destinați promovării unor valori generale, însă fondurile au fost redirecționate, ilegal, către sprijinirea unui sistem de idei radicale.
Nu doar campaniile PNL au fost afectate, ci și cele ale USR și ale lui Mircea Geoană, potrivit unor surse din Ministerul de Finanțe. Conținutul clonat, utilizarea boților, manipularea algoritmilor, în vederea propagării mesajelor pro-Călin Georgescu, au avut loc prin intermediul agenției FameUp. S-au creat, inițial, campanii pentru liberali, utilizând hashtagul „#EchilibrușiSeriozitate”, dar și campanii USR. Campaniile, însă, s-au transformat în adevărate instrumente de promovare a lui Călin Georgescu, aspect menționat, în exclusivitate, de GÂNDUL. Mulți influenceri au luat parte la aceste campanii, propagând, printr-un hastag modificat în „#EchilibrușiVerticalitate” și un discurs aproape similar, mesaje pro-Georgescu.
În cadrul materialului publicat în Evenimentul Zilei, jurnalistul Dan Andronic a analizat precizările experților în domeniul IT. Manipulările respective ar fi fost realizate în două situații. Și anume, fie de hackeri care au fost instruiți de la A la Z pentru acest fapt, fie de membri ai echipei FameUp. Mesajele au fost amplificate prin vocile și postările influencerilor și microinfluencerilor, apoi prin interacțiuni false (utilizând zeci de mii de conturi false pe TikTok). O sursă aflată sub anonimat a precizat că „nimeni din România nu știa să facă așa ceva”. A mai precizat că algoritmul TikTok a fost „dat peste cap”.
„Nimeni din România nu știa să facă așa ceva. Nu avem firme care să aibă capacitatea să identifice rapid videourile cu haștaguri precum cel menționat în raportul prezentat CSAT. Am discutat cu oameni care au gestionat peste 20.000 de campanii în România, Spania, Germania și SUA. În tot acest timp, niciun specialist de marketing – fie că lucra pentru cele mai mari branduri din lume sau pentru cele mai renumite grupuri de marketing – nu a reușit să facă ceea ce au făcut cei din spatele lui Călin Georgescu în România. Cu utilizarea boților și a zecilor de mii de conturi false create, aceștia au dat efectiv algoritmul TikTok peste cap.
Nu am mai întâlnit așa ceva până acum. Din păcate, noi, oameni obișnuiți, firme, partide, consultanți, am fost prinși la mijloc în această situație. Vreau să știți că, în acea perioadă, orice postare pe TikTok, chiar și a utilizatorilor obișnuiți, părea să fie hackuită. Ulterior, când am analizat datele, am constatat amploarea acestui fenomen. Era uriaș!”, a precizat, sub anonimat, o sursă.
Dan Andronic a mai menționat că nu numai campaniile liberalilor, ale USR și ale lui Mircea Geoană au fost deturnate, ci și „postările oamenilor care intrau natural în acest joc”. Fenomenul cu „echilibru” și „verticalitate” a apărut în noiembrie, când se contura campania PNL. În scurt timp, de la 254 de mențiuni în Tik Tok, ajunge la aproape 6.000 de mențiuni, pe 24 noiembrie 2024, fiind pro – Călin Georgescu.
„Atunci când un utilizator obișnuit vedea sute sau chiar mii de comentarii pro-Călin Georgescu la un videoclip, alți oameni de bună-credință erau influențați să creadă că există un sprijin real și masiv pentru acesta” – spune o sursă pentru EVZ.
Gazetarul Dan Andronic a menționat: „Întrebarea la care trebuie să răspundă ancheta autorităților române rămâne una singură: Cine a fost Păpușarul din spatele campaniei lui Călin Georgescu?”.
sursă foto: Alexandra Pandrea / Gândul