EXCLUSIV. Accident similar în cariera Jilț Nord, cu câteva ore înaintea tragediei din Jilț Sud. Deputatul Radu Miruță: „Nu au avut curaj să vorbească prin stații pentru că erau monitorizate” (VIDEO)
This browser does not support the video element.
Accidentul din cariera minieră Jilț Sud, în care trei angajați și-au pierdut viața, i-a făcut pe muncitori să dezvăluie condițiile inumane în care intră în mine de ani de zile. La un sfert de oră după tragedie, nimeni nu sunase la 112 pentru că prioritar a fost să cheme echipele de la carieră, a dezvăluit pentru GÂNDUL deputatul USR Radu Miruță, după ce a vorbit cu oamenii și a primit o filmare cu un accident similar care ar fi avut loc în Jilț Nord cu doar câteva ore înainte de carnagiul din Sud.
Muncitorii din Gorj fac mărturii cutremurătoare. Recunosc că urcă zilnic în maşini vechi de 30 de ani şi sunt în pericol în orice clipă. Joi a apărut o nouă filmare, cu un incident similar accidentului mortal din Jilț Sud, despre care nu s-a aflat pentru că nu s-a soldat cu victime. Însă oamenii s-ar teme să vorbească pentru că riscă să fie sancționați și nu au alternative.
„La un sfert de oră după accident (n.r. accidentul mortal) nu sunase nimeni la 112 pentru că au chemat echipele de la carieră. Oamenii mi-au spus că nu au avut curaj să asculte prin stații pentru că erau monitorizate. Am vorbit cu doi angajați care sunt audiați acum pentru că au stat de vorbă cu noi. La mine a venit un șef de excavator care s-a prezentat și a discutat cu mine și a fost băgat ulterior în comisia de etică”, a declarat pentru GÂNDUL deputatul USR Radu Miruță.
Trei mineri și-au pierdut viața și alți zece au fost răniți marți, într-un accident de muncă la cariera Jilț Sud, din Complexul Energetic Oltenia. Mașina în care se întorceau de la o intervenție tehnică s-a răsturnat de pe un podeț. Însă acesta nu este o excepție, spun angajații cu care a stat de vorbă deputatul.
„Accidentul tragic de la Jilț nu este o excepție așa cum încearcă fals să ne convingă politicul din conducerea CEO.
În aceeași zi, câteva ore mai devreme, tot la Jilț, oameni dintr-o altă mașină blocată în noroiul până la cabina, au ieșit pe turelă.
Pentru că această este starea de fapt în fiecare zi. Lista neregulilor încuviințate la CEO nu doar că este lungă, dar este și ținută sub preș”, scrie Radu Miruță, care a postat pe Facebook o filmare cu un alt accident la Jilț Nord, care a avut loc chiar cu câteva ore înainte de tragedie.
Angajat: „Te urci în acele maşini şi există pericol în fiecare zi”
Tancheta 6X6 în care se aflau oamenii nu era autorizată pentru transportul de persoane, ci doar de marfă. Într-o pantă abruptă din carieră, aceasta s-a răsturnat.
„Te urci în acele maşini şi există pericol în fiecare zi. Mai bine mergi pe jos. Sunt vechi şi de 30 de ani. Acum, după această tragedie, mulţi nu mai vor să urce în aceste maşini ”, spune un angajat.
„Așa e în toate carierele de cărbune, numai că acum s-au găsit toți să-și dea cu părerea că sunt mașini vechi, dar condițiile de lucru nu zice nimeni, lipsa drumurilor!“, a fost un comentariu la pozele cu maşinile postate pe reţelele de socializare.
Un alt angajat a postat o filmare cu condițiile în care se lucrează în cariere când plouă.
Două demisii la Complexul Energetic Oltenia, după tragedia din Gorj
Două dintre demisiile cerute de ministrul Energiei, Virgil Popescu, au fost depuse miercuri, 18 ianuarie, la sediul Complexului Energetic Oltenia, după tragedia din Gorj.
Este vorba despre directorul diviziei miniere a complexului minier și de șeful carierei, potrivit surselor GÂNDUL. Singurul care nu a demisionat până acum rămâne șeful direct al minei Jilț Sud, care conducea direct activitatea minerilor care au decedat marți.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat că va trimite Corpul de Control al Ministerului Energiei la Complexul Energetic Oltenia pentru a face verificări amănunțite după tragedia în care și-au pierdut viața trei persoane și altele zece au fost rănite.
De asemenea, el a cerut ca cei responsabili să demisioneze și a adăugat că nu va aștepta raportul Corpului de Control pentru acest lucru.
„Starea drumurilor, din păcate, este o problemă generală în carierele miniere, activitatea este în aer liber, se excavează încontinuu, se decopertează, dar într-o asemenea perioadă în care sunt precipitaţii, drumurile se degradează. (…) Autocamionul nu era omologat pentru transportul persoanelor, ci era destinat pentru transportul de marfă.
În carieră există şi mijloace de transport destinate exclusiv personalului, (…) există contracte pentru transportul personalului. Şoferul autoutilitarei nu este angajatul nostru, ci al unei firme prestatoare, ştia că acel autovehicul este destinat transportului de marfă. În total, au fost 16 persoane în autocamion, 2 în cabină şi 14 în interior”, a spus Daniel Burlan, directorul CEO.
Din cauza numărului mare de victime, autoritățile din județul Gorj au activat Planul Roșu de Intervenție, care a fost dezactivat în jurul orei 16:00. În zonă a fost amenajat un punct medical pentru victimele accidentului.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Gorj a demarat o anchetă, iar la faţa locului s-au deplasat doi inspectori de muncă. Echipa a urcat direct în camion și a fost transportată la cariera Jilț Sud. Se pare că mașina nu are asigurare. În carieră nu ar fi fost nevoie de ea, însă vehiculul ar fi circulat și pe un drum public.