Un răspuns oficial formulat de Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici”, la solicitarea Gândul, demonstrează că, cel puțin în București, unu din zece șoferi găsiți pozitivi după verificarea cu aparatul Drug Test nu a consumat, în realitate, substanțe interzise. Numai anul trecut, în Capitală, peste 200 de șoferi au fost acuzați pe nedrept și lăsați fără permisele de conducere, pe o perioadă nelimitată de timp.
În anul 2021, la Institutul Național de Medicină Legală (INML) au fost analizate 1.657 de probe biologice care au ieșit pozitive după testarea cu aparatul Drug Test de către polițiștii bucureșteni ai Brigăzii Rutiere. Dintre acestea, 215 au avut rezultate negative la INML, adică 12,9 la sută. Asta înseamnă că cel puțin fiecare al zecelea șofer testat pozitiv a fost, în realitate, complet nevinovat.
În anul 2019, Brigada de Poliție Rutieră a fost dotată cu aparate pentru depistarea șoferilor care conduc sub influența stupefiantelor, achiziționate de la firma germană Drager. Aparatele s-au dovedit utile, mai ales că, în scurt timp, polițiștii au descoperit că numărul șoferilor aflați sub influența drogurilor a ajuns să fie mai mare decât al celor băuți.
Totuși, în spațiul public au început să circule tot mai multe informații legate despre presupuse erori ale acestor dispozitive. Mai mult, pe lângă unii șoferi care ar fi dovedit, în urma analizelor de laborator, că au fost sancționați pe nedrept, au existat și unele cazuri punctuale în care polițiști verificați la intrarea în serviciu și găsiți pozitivi au dovedit, ulterior, că nu consumaseră droguri.
În aceste condiții, Gândul a solicitat Institutului Național de Medicină Legală „Mina Minovici” să spună câți șoferi au ieșit pozitiv la stupefiante după ce au fost verificați cu aparatul Drug Test în perioada 1 ianuarie 2021 – 30 septembrie 2022 și pentru câți dintre aceștia s-a confirmat că nu consumaseră, în realitate, substanțe interzise, așa cum reieșise, anterior, la verificarea făcută de polițiști.
Răspunsul a fost realizat de specialiștii Secției de Toxicologie și a relevat că 12,9 la sută dintre șoferii care aveau rezultat pozitiv la Drug Test nu se drogaseră. Conform INML, cele mai multe erori au fost înregistrate la benzodiazepine (medicamentele psihotrope) și amfetamine (ecstasy – n.r.).
Conform polițiștilor rutieri, legislația prevede că un șofer testat pozitiv la droguri pierde pe loc dreptul de a conduce, pe o perioadă nelimitată, iar pe numele său este întocmit un dosar penal.
În mod obligatoriu, șoferul este transportat la o unitate medicală pentru recoltare de probe biologice, după care dosarul este trimis la unitatea de parchet de pe lângă judecătoria competentă teritorial pentru locul în care s-a făcut testarea. Din acel moment până când analizele de laborator sunt gata, persoana suspectată că s-a urcat la volan după ce a consumat droguri nu are dreptul să conducă.
Surse din Poliție au declarat, pentru Gândul, că din cauza numărului foarte mare de dosare, șoferii așteaptă, în medie, aproximativ un an până la aflarea rezultatelor, timp în care unii dintre aceștia suportă sancțiuni nedrepte, care în cazul unora, așa cum sunt șoferii profesioniști sau alte categorii de persoane dependente de permisul auto, pot avea efecte grave.