Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Avem ordonanța prin care procurorul șef al DNA dispune REDESCHIDEREA dosarului Ferma Dacilor. Cum s-a justificat clasarea cauzei în martie

EXCLUSIV | Avem ordonanța prin care procurorul șef al DNA dispune REDESCHIDEREA dosarului Ferma Dacilor. Cum s-a justificat clasarea cauzei în martie

EXCLUSIV | Avem ordonanța prin care procurorul șef al DNA dispune REDESCHIDEREA dosarului Ferma Dacilor. Cum s-a justificat clasarea cauzei în martie

Ordonanța prin care procurorul șef al DNA, Marius Voinea, dispune redeschiderea dosarului Ferma Dacilor a fost emisă joi, 28 decembrie. Gândul prezintă în exclusivitate cele mai importante pasaje din acest document, în speranța că ancheta va duce la elucidarea tuturor aspectelor care au fost mușamalizate de către șeful serviciului  militar al DNA Liviu Lascu și de către colonelul magistrat Mihai Gheorghe din cadrul DNA.

Astfel, potrivit documentului,  la data de 14 iulie 2020, pe rolul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul pentru efectuarea urmăririi penale în cauze privind infracțiunile de corupție săvârșite de militari, a fost înregistrat procesul-verbal de sesizare din oficiu din data de 13.07.2020, fiind format dosarul penal nr. 64/P/2020.

„Din cuprinsul acestuia ar rezulta aspecte privind posibila implicare în săvârșirea unor fapte de natură penală de către prim-adjunctul inspectorului șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova, la data faptelor, col. Dumitru Elisei-Tiberiu și de către cpt. Savu Iulian- Mihai, slt. Vasile Alexandru-Valentin, plt. adj. Gheorghe Neculai-Laurențiu și cpt. Chelba Cristina, inspectori în cadrul Inspecției de Prevenire a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova.

Prin ordonanța nr. 64/P/2020 din 28.08.2020 s-a dispus începerea urmăririi penale in rem sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul foloase necuvenite, prev. de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 C. pen., cu referire la faptele posibil comise de col. Dumitru Elisei-Tiberiu, la data faptelor, prim- adjunct al inspectorului șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova, cpt. Savu Iulian-Mihai, slt. Vasile Alexandru- Valentin, plt. adj. Gherghe Neculai-Laurențiu și cpt. Chelba Cristina, toți patru, la data faptelor, inspectori de prevenire în cadrul Inspecției de Prevenire a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova”, se arată în Ordonanța 2850/C/2023 din 28 decembrie 2023.

DNA: Inspectorii ISU au primit cutii cu sticle de vin și o masă de protocol

Din cuprinsul ordonanței rezultă că inspectorii ISU Prahova au avut mai multe obiective de control între care și crama de la  Ferma Dacilor.

Astfel, potrivit ordonanței, în perioada 01-12.07.2019, cadrele Inspecției de Prevenire ar fi fost planificate să desfășoare activități de control la mai multe crame de pe raza județului Prahova, context în care col.  Dumitru Elisei-Tiberiu i-ar fi instruit pe inspectorii de prevenire din cadrul ISU Prahova „astfel încât, cu ocazia efectuării controalelor, aceștia să desfășoare preponderent activități de îndrumare și să nu aplice sancțiuni contravenționale cu amendă în situația în care vor constata lipsa autorizației de securitate la incendiu, cu argumentul că era primul control în cadrul acestora”.

Între altele, inspectorii au controlat CRAMELE HALEWOOD, punctele de lucru din Ploiești și „FERMA DACILOR”, ce funcționează sub entitatea juridică S.C. FERMA DACILOR PRODUCTION S.R.L din comuna  Gura Vadului, sat Tohani, județul Prahova, concretizate în note de control  din 9, respectiv 12 iulie 2019.

Ordonanța precizează că aceste controale s-au soldat cu „sancțiunile contravenționale aplicate, respectiv doar cu avertisment, având ca motivație asigurarea obținerii pentru sine, dar și pentru alții, a unor foloase necuvenite concretizate, în primul caz, în primirea la data de 09.07.2019 a unei „cutii cu sticle de vin” iar, in cel de- al doilea caz, la data de 07.08.2019, a unei „mese de protocol oferită de conducerea Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova membrilor comisiilor de evaluare și însoțitorilor (ofițeri în cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență) la etapa națională a concursurilor profesionale ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență (organizate în perioada 07- 09.08.2019)”.

Cum s-a decis clasarea dosarului DNA în martie 2023

Ordonanța DNA din 28 decembrie 2023 precizează că, „în ce privește controalele efectuate în perioada 08-12.07.2019, în calitate de inspector de prevenire, de către cpt. Chelba Cristina și col. Duinitru Elisei-Tiberiu din cadrul ISU Prahova, la obiectivele S.C. THE ICONIC ESTATE S.R.L. reprezentată la acel moment de Pătrașcu Ovidiu — director operațiuni, respectiv S.C. FERMA DACILOR PRODUCTION S.R.L. reprezentată prin Ilie Adelina-Elena, ambii operatori economici din com. Gura Vadului, analiza probelor administrate nu a condus la obiectivarea împrejurărilor de fapt apreciate ca posibil circumscrise ilicitului penal la momentul formulării sesizării în cauză. S-a mai reținut faptul că nu au fost identificate probe a căror utilitate, pertinență și concludentă să fie apte a realiza determinări concrete cu privire la o eventuală rezoluție infracțională propusă și pusă în aplicare de prezumtivii subiecți procesuali principali și regăsite în posibilitatea neîndeplinirii sau exercitării în mod defectuos și cu titlu oneros a atribuțiilor de serviciu”.

Astfel, reține DNA, „constatările inspectorilor de prevenire, așa cum au fost evidențiate în cuprinsul proceselor-verbale de control întocmite, corelativ sancțiunilor aplicate celor doi agenți economici, prezumă legalitatea acțiunilor acestora. Susținerile din cuprinsul depozițiilor date și consemnate în calitatea procesuală de martor constituind un alt argument în fundamentarea soluției de clasare a cauzei”.

La acel moment, în martie 2023, arată DNA, „s-a dispus, printre altele, la punctul 4 al dispozitivului, clasarea cauzei având ca obiect infracțiunile de:

  • abuz în serviciu, dacă funcționarul public a Obținut pentru sine ori pentru nltul un folos necuvenit, prev. ‹art 13-’ dinn Legea nr. 787/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal, (săvârșită în forma autoratului sau a participației penale sub forma instigării sau complicității),
  • luare de mită prev. de art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 7 lit. „c” din Legea nr. 78/ 2000;
  • dare de mită prev. de art. 290 alin. 1 Cod penal, rap. la art. 6 din Legea nr. 78/ 2000”

Neregulile constatate de ISU Prahova la Ferma Dacilor

Procurorii DNA menționează că, „având în vedere informațiile existente în spațiul public conform cărora, în data de 26.12.2023, la punctul de lucru aparținând S.C. FERMA DACILOR PRODUCTION S.R.L. din com. Gura Vadului, sat Tohani, jud Prahova, a avut loc un incendiu în urma căruia a rezultat decesul și vătămarea mai multor persoane, precum și pagube materiale însemnate, procedând la verificarea din oficiu a legalității și temeiniciei acestei soluții de clasare dispuse de către procurorul militar de caz, cu privire la aspectele reținute la punctul 4 al dispozitivului ordonanței menționate mai sus, respectiv referitor la săvârșirea infracțiunilor abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit (…) luare de mită (…) dare de mită (…), în legătură cu activitatea de control desfășurată la datele de 10.07.2019 și 12.07.2019 de către inspectorii de prevenire din cadrul Inspecției de Prevenire a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” al județului Prahova, la punctul de lucru din com. Gura Vadului, sat Tohani, jud Prahova, ce aparține societății FERMA DACILOR PRODUCTION (…)

se constată următoarele:

Conform procesului-verbal de control nr. 4468421 din 12.07.2019, întocmit de către col. DUMITRU ELISEI-TIBERIU (la data faptelor, prim-adjunct al inspectorului șef al ISU Prahova) și cpt. CHELBA CRISTINA (la data faptelor, inspector în cadrul Inspecției de Prevenire a I.S.U. Prahova), cei doi ofițeri au desfășurat o activitate de control privind apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă la punctul de lucru din com. Gura Vadului, sat Tohani, jud Prahova, aparținând societății FERMA DACILOR PRODUCTION S.R.L., ocazie cu care au constat un număr de 6 nereguli/încălcări ale legislației specifice domeniului apărării împotriva incendiilor și protecției civile pentru care au aplicat doar sancțiunea avertismentului”

Astfel, printre neregulile constatate, inspectorii de prevenire din cadrul I.S.U. Prahova au constatat încălcarea prevederilor art. 19 lit. d din Legea nr. 307/2006, reținându-se că „ nu au fost puse la dispoziție documente din care să rezulte dacă a fost solicitată și obținută autorizația de securitate la incendiu, pentru construcția cu destinație de alimentație publică și cazare – 1200 mp”, abatere care constituie contravenție și se sancționează potrivit art. 45 pct. IV lit. d din Legea nr. 307/2006 cu amendă în cuantum de la 5.001 lei la 10.000 lei”.

Procurorii DNA mai precizează că, „din datele și informațiile apărute recent în spațiu public rezultă că atât la data faptelor, cât și la momentul incendiului produs în data de 26.12.2023, societatea FERMA DACILOR PRODUCTION S.R.L. nu solicitase și nici nu deținea autorizație de securitate la incendiu, precum și nici autorizație de construire pentru unitatea controlată în cauză”.

Astfel, inspectorii ISU „deși aveau obligația legală și posibilitatea de a constata că operatorul economic nu solicitase și nu deținea autorizație de securitate la incendiu pentru unitatea controlată, dat fiind faptul că I.S.U. Prahova era chiar instituția competentă să emită un aviz sau o autorizație de securitate la incendiu în acest sens, s-au rezumat la a constata faptul că în contextul controlului „ nu ati fost puse la dispoziție documente din care să rezulte dacă a fost solicitată  sau obținută autorizația de securitate la incendiu, pentru construcția cu destinnție de alimentație publică și cazare – 1200 mp”.

„Totodată, deși ofițerii I.S.U. Prahova aveau obligația legală de a constata toate neregulile existente cu privire la construcția în cauză, mai ales încălcările grave ale cerinței de securitate la incendiu, cum ar fi faptul că nu a fost identificată data realizării documentației tehnice de autorizare a lucrărilor de construcții sau momentul punerii în funcțiune, care ar fi atras pe lângă sancțiunea principală a amenzii și măsura complementară de oprire a funcționării ori utilizării unității controlate, aceștia s-au limitat la a consemna abateri prevăzute cu un regim sancționator mai favorabil pentru operatorul economic.

Pe de altă parte se constată că urmărirea penală efectuată în prezenta cauză nu a fost completă, având în vedere faptul că din actele existente la dosarul cauzei rezultă că procurorul militar de caz nu a efectuat cercetări și cu privire la modalitatea în care au fost sau nu remediate deficiențele constatate cu ocazia controlului respectiv, efectuat de către inspectorii de prevenire din cadrul I.S.U. Prahova (…)

Având în vedere cele de mai sus, se impune infirmarea parțială a soluției de clasare și redeschiderea urmăririi penale cu privire la faptele clasate la punctul 4 din dispozitivul ordonanței nr. 64/P/2020 din data de 21.03.2023, în vederea continuării cercetărilor”, argumentează procurorul șef al DNA redeschiderea dosarului.

Astfel, procurorul DNA dispune:

„I. Infirmarea parțială a ordonanței nr. 64/P/2020 din data de 21.03.2023 sub aspectul dispoziției de clasare cuprinsă la pct. 4, referitoare la săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, prev. de art. 13° din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 Cod penal, (săvârșită în forma autoratului sau a participației penale sub fonna instigării sau coinplicității); luare de mită prev. de art. 289 alin. 1 Cod penal rap. la art. 7 lit. „c” din Legea nr. 78/2000 și dare de mită prev. de art. 290 alin. l Cod penal, rap. la art. 6 din Legea nr. 78/2000 în legătură cu activitatea de control desfășurată la datele de 10.07.2019 și 12.07.2019 de către inspectorii de prevenire din cadrul Inspecției de Prevenire a Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Șerban Cantacuzino” a1 județului Prahova, la punctul de lucru din com. Gura Vadului, sat Tohani, jud Prahova, ce apart,ine societății FERMA DACILOR (…)

II. Redeschiderea urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, prev. de art. 132 din Legea 78/2000 rap. la art. 297 alin. 1 C. pen. pentru care s-a dispus începerea unnăririi penale in rem (punctul 4 din dispozitivul ordonanței infirmate) (…)”

 

 

 

Cunoscut jurnalist de investigatii, generatia presei anilor '90, prin condeiul căreia au trecut toate marile scandaluri ale ultimilor 30 de ani. Licențiat în Drept, specializat în nișa subiectelor ... vezi toate articolele
Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și