EXCLUSIV | Ce planuri are STB în 2024. Daniel Istrate, director general: „Vin troleibuze noi și cele 100 de autobuze electrice, și vom schimba șinele”
Daniel Istrate, director general al Societății de Transport București (STB) a făcut, pentru Gândul, analiza anului 2023, în ceea ce privește investițiile la STB, dar și ce va urma în 2024 pentru bucureștenii care aleg transportul public din Capitală.
„Anul 2023 a fost unul în care transportul public a început să redevină soluția de mobilitate în București. Este pentru prima dată, în ultimii 15-20 de ani, când transportul public redevine un serviciu public eficient, o soluție de mobilitate pentru București. Este un rezultat al colaborării bune dintre Primăria Capitalei, STB și TBPI (Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov – n.r.)”, a declarat, pentru Gândul, Daniel Istrate, director general al STB.
Potrivit lui Daniel Istrate, noua flotă a STB, precum și benzile unice de circulație, ar avea ca rezultat o creștere a calității serviciului de transport în București.
Director general STB: „În 2023, numărul călătorilor a crescut cu peste 25 %”
„În 2023, numărul călătorilor a crescut cu peste 25 %. La fel și numărul de tichete de călătorie, unde s-a înregistrat o creștere spectaculoasă a tranzacțiilor digitale, și aici vorbim de plăți pe telefon, card și aplicații. Vă asigur că 2023 a fost doar începutul”, a mai declarat Daniel Istrate pentru Gândul.
Ce aduce anul 2024 nou pentru STB, potrivit șefului societății de transport public:
- vin troleibuzele noi, din ianuarie 2024. Aceste mijloace se pot „transforma” în autobuze și se pot deplasa și pe trasee neelectrificate;
- vor ajunge în București și restul de 28 de tramvaie Imperio;
- în 2024 vor circula toate cele 100 de autobuze electrice;
- încep lucrările de modernizare pentru șinele de tramvai. În total 50 de kilometri;
- se vor monta sisteme de macaz automatizate, pentru a optimiza rutele (se pierd timpi pentru acționarea manuală a macazului), dar și ca element de siguranță;
- încep lucrările de modernizare a stațiilor de autobuz și a peroanelor;
- vor fi montate în stații sisteme digitale de informare a călătorilor cu privire la trasee, dar și timpul de sosire în stație a mijloacelor de transport;
- continuă montarea și diversificarea sistemelor digitale de plată a tichetelor de călătorie.
În 2023 au venit primele autobuze full electrice din China
Primele autobuze electrice din București circulă din această lună (decembrie 2023) pe liniile 330 și 335. Toate cele 100 de autobuze electrice cumpărate cu fonduri europene vor fi în traseu pe 14 linii până la sfârșitul lunii februarie 2024. Recent s-au făcut testele de autonomie pe străzile din București.
Autobuzele vor circula pe următoarele linii:
- Linia 137 – 8 autobuze
- Linia 138 – 5 autobuze
- Linia 173 – 4 autobuze
- Linia 336 – 8 autobuze
- Linia 201 – 5 autobuze
- Linia 330 – 6 autobuze
- Linia 335 – 14 autobuze
- Linia 300 – 5 autobuze
- Linia 311 – 6 autobuze
- Linia 312 – 6 autobuze
- Linia 313 – 7 autobuze
- Linia 368 – 8 autobuze
- Linia 381 – 10 autobuze
- Linia 385 – 8 autobuze
Noile autobuze costă peste 300 de milioane de lei
Autobuze electrice au fost asamblate în China, de către turcii de la BMC, care au câștigat licitația organizată de Primăria Capitalei. Autobuzele au fost aduse în România cu vaporul.
În iulie 2022, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, anunţa finalizarea etapei de depunere a ofertelor în cadrul procedurii de achiziţie a 100 de autobuze electrice şi a infrastructurii de încărcare necesară acestora.
Nicușor Dan preciza în iulie 2022 că au fost depuse şase oferte din partea acestor firme: BMC Truck&Bus; Solaris Bus&Coach; Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret; Mercedes-Benz Trucks&Buses Romania SRL; New Kopel Car Import; asocierea dintre Otokar Europe Filiala Bucureşti şi Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi AS.
Câștigătorul, BMC, a fost anunțat în iunie 2023.
Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 100 de autobuze electrice este de 304.670.300 lei fără TVA, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.
Ce facilități au noile autobuze electrice din China:
- Autobuzele au 12 metri lungime
- autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive
- tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE)
- baterii de acumulatori
- podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului
- trei uși duble
- aer condiționat.
Anul 2023, marcat și de incidente la STB
În paralel cu investițiile și măsurile de modernizare făcute la STB, Societatea s-a confruntat în 2023 și cu mai multe incidente, sau chiar accidente.
Unele dintre ele au avut loc chiar zielele trecute, când, de exemplu, două tramvaie (unul nou, Imperio, și unul vechi) s-au lovit frontal pe Șoseaua Ștefan cel Mare. Potrivit reprezentanților STB, de vină pentru acest incident grav ar fi unul dintre vatmani. Acesta, cu intenția de a circula înainte în intersecția cu Lizeanu, ar fi ignorat macazul care era declanșat spre stânga.
Totodată, un autobuz Otokar a ars zilele trecute ca o torță.
Nu în ultimul rând, noile tramvaie Imperio au fost implicate în 2023 în mai multe incidente, când fie au deraiat, fie au rămas fară captatoarele de curent.
Bucureștiul încă mai are vehicule fără aer condiționat
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă călătorii STB este căldura pe timpul verii, în unele vehicule.
Încă sunt autobuze vechi, Citaro, care nu au aer condiționat, iar unele troleibuze nu au nici aer și au și probleme cu deschiderea geamurilor.
Troleibuze noi, din 2024, cumpărate cu 290 de milioane de lei, fără TVA
Vestea bună este că în 2024 vin troleibuze noi în București.
Primele 15 troleibuze Solaris, din pachetul de 100 de astfel de vehicule cumpărate din Polonia, vor ajunge în București în luna ianuarie. Noile troleibuze costă 290 de milioane de lei, plus TVA.
O noutate pentru București este faptul că noile troleibuze se pot transforma în autobuze, adică să-și coboare brațele cu captatoare de curent și să plece mai departe pe baterie, care are o autonomie de 20-25 de kilometri.