Cel mai mare târg imobiliar din LUME, ignorat de Nicușor Dan. Cum explică Primăria Capitalei ratarea oportunității MIPIM 2024
MIPIM, cel mai important târg imobiliar din lume – care reunește cei mai influenți jucători din industria imobiliară – nu pare să fie văzut un culoar de vizibilitate pentru România și nici pentru instituțiile ei. De ce spunem asta? Deși politicienii susțin că România are nevoie de investiții – iar domeniul imobiliar nu este unul deloc de neglijat – țara noastră a avut anul acesta o vizibilitate extrem de scăzută în cadrul acestui eveniment de amploare, care reunește expozanți din 90 de țări, peste 300 de standuri expoziționale, fiind vizitat de peste 20.000 de persoane direct implicate în business-ul imobiliar.
Potrivit informațiilor Gândul, doar 22 de companii din România au participat la târgul MIPIM de anul acesta, comparativ cu țări precum Belgia, Danemarca, Finlanda, Austria, Italia, Franța, SUA, Germania, care au avut o participare net superioară.
Anul acesta, este drept un an cu mize electorale pentru România, nici Primăria Capitalei și nici Primăria Sectorului 1 – reamintim că în 2021, Clotilde Armand a fost prezentă la târgul imobiliar MIPIM, anunțând cu emfază acest lucru – nu au participat la acest eveniment de amploare din domeniul imobiliar, pentru a reprezenta, până la urmă, România.
În răspunsul la solicitarea Gândul, privind motivele neparticipării Primăriei Capitalei la Târgul MIPIM din acest an, am fost informați că „pentru moment, nu participăm la nici un târg imobiliar, dar suntem deschiși față de propunerile oricărui dezvoltator imobiliar de bună credință.”
Ocazie ratată
O altă instituție și anume Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administratiei (MDLPA) – care reprezintă autoritatea în domeniul imobiliar – nu condiționează în niciun fel participarea companiilor românești la târgul MIPIM, însă nici nu o facilitează în vreun fel, prin negocierea unor costuri mai mici în cadrul evenimentului.
Așa se face că doar companiile cu ceva putere financiară își pot permite să-și asigure prezența în cadrul unui eveniment de amploare – așa cum este târgul imobiliar MIPIM – și care poate asigura nu doar vizibilitatea firmelor participante, ci și a României, pentru a atrage cât mai multe investiții și investiții în domeniul imobiliar.
Anul acesta, târgul MIPIM a avut loc la Palais des Festivals, de la Cannes, Franța, desfășurându-se în perioada 12 – 15 martie. Reed MIDEM a fost organizatorul târgului imobiliar MIPIM, un eveniment „râvnit” de multe țări care s-au făcut remarcate și anul acesta prin prezența lor, într-un număr mare, în cadrul evenimentului.
„Promitem să ridicăm gradul de notorietate pentru oportunitățile imobiliare pe care le oferă România”
Cristina Bercea, PR Manager în cadrul Târgului Național Imobiliar, a vorbit pentru Gândul despre participarea de anul acesta a României la târgul MIPIM, comparativ cu ceilalți ani, dar și vizibilitatea de care ar putea beneficia țara noastră în domeniul imobiliar, prin aparițiile reușite și bine organizate la astfel de evenimente cu notorietate,
„Anul acesta, participarea României a fost relativ scăzută ca vizibilitate, însă s-au remarcat țări ca Austria, Portugalia, Spania, Malta, Grecia, Polonia și evident Franța. În trecut, în calitate de organizatori ai Târgului Național Imobiliar TNI, am încheiat parteneriate cu organizatorii MIPIM și am reprezentat piața imobiliară din România cu expunere în standuri proprii în cadrul evenimentului francez.
Am avut participări record cu peste 30 de companii românești prezente în cadrul MIPIM. În viitor, vom relua aceste colaborări și promitem să ridicăm gradul de notorietate pentru oportunitățile imobiliare pe care le oferă România.”
„Trebuie plătită, în primul rând, suprafața de stand expozițional”
Interlocutoarea Gândul a explicat care sunt condițiile participării la târgul MIPIM, dar și costurile individualizate în funcție de bugetele fiecărei companii participante.
Cristina Bercea susține că participarea la un astfel de eveniment pentru o singură companie se ridică la zeci de mii de euro, ceea ce îngreunează participarea multor firme, din punct de vedere financiar.
„Orice companie implicată în dezvoltări imobiliare sau care oferă servicii conexe segmentului imobiliar poate participa la MIPIM. Condițiile de participare, din punct de vedere financiar, sunt individualizate pe nevoia și pe bugetele fiecaruia. Trebuie plătită, în primul rând, suprafața de stand expozițional. Apoi, se adaugă diverse servicii de construcție standuri expoziționale, servicii logistice, materiale promoționale, taxe de participare pentru numărul de persoane în standuri și servicii de marketing și imagine.
Costul unei astfel de participări la un eveniment internațional, pentru o singură companie se ridică la zeci de mii de euro. Prin colaborările noastre cu organizatorii MIPIM, am reușit să agreăm anumite costuri comune, astfel încât participarea companiilor românești să fie mult mai facilă din punct de vedere financiar”, a explicat Cristina Bercea.
„Participarea la evenimente are mai multe beneficii”
Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administratiei (MDLPA) – păstorit în această perioadă de ministrul Adrian-Ioan Veștea – reprezintă autoritatea în domeniul imobiliar, exercitând funcții de control, reglementare, avizare, aplicare de politici și strategii de dezvoltare, reprezentare, implementare și gestionare de programe de finanțare din fonduri europene, naționale.
Participarea unei companii din România la un astfel de târg (n.r. – târgul imobiliar MIPIM) nu este în niciun fel condiționată de aprobarea Ministerului Dezvoltării sau a unei alte instituții, ci doar de bugetul pe care firma respectivă este dispusă să-l aloce pentru prezentarea la acest eveniment imobiliar de amploare.
Cristina Bercea a precizat însă că peisajul economic – aflat într-o continuă schimbare – își pune cel mai mult amprenta asupra pieței imobiliare, iar companiile ce activează în acest domeniu au nevoie de susținere și îndrumare.
„O astfel de susținere s-ar putea găsi la nivel național, prin Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) – organizația responsabilă de susținerea și dezvoltarea mediului de afaceri din România si implicit al domeniului imobiliar – ce reprezintă un motor major în economia țării noastre. Camera de Comerț și Industrie a României este neguvernamentală, de utilitate publică, apolitică și este creată pentru a reprezenta, apară și susține interesele membrilor săi și ale comunității de afaceri, în raport cu autoritățile publice și cu organismele din țară și din străinătate.
Direcția Relații Externe (DRE), din cadrul CCIR, are scopul de a promova la nivel internațional mediului de afaceri românesc, organizând misiuni economice în străinătate și forumuri bilaterale internaționale. Firma care organizează târgul MIPIM este o firmă privată (n.r. – Reed MIDEM.) Au interes să găsească cât mai mulți clienți cărora să le închirieze standurile expoziționale în cadrul evenimentului lor.
Orice companie din Franța, din Europa poate să participe la evenimentul MIPIM, nu are nevoie de aprobare – cel puțin în cazul României – de la Ministerul Dezvoltării sau de la vreo altă organizație. Tu hotărăști ce faci cu bugetul tău. Același lucru se întâmplă și în cadrul târgurilor la nivel național, nu-ți trebuie vreo aprobare. Participarea la evenimente are mai multe beneficii, pentru că te ajută să-ți găsești clienți cărora să le vinzi direct, dar te ajută și pe partea de Business to Business să te promovezi, să găsești parteneri și mai ales investitori.”
„Cu cât iei o suprafață mai mare, scade costul pe metru pătrat și poți negocia anumite beneficii de imagine”
Cristina Bercea a explicat în acest context și ce ar putea să facă Ministerul Dezvoltării, pentru a facilita participarea la astfel de târguri a firmelor românești, prin negocierea unor costuri mai mici în cadrul unui asemenea eveniment cu vizibilitate pentru România.
„În general, la MIPIM se merge foarte mult și pe partea aceasta de prezentare integrală a unui proiect imobiliar, ca să găsești, fie investitor care să se asocieze firmei sau poți să vinzi cu totul proiectul. Ce ar putea ministerul să facă – dacă ar fi interes și buget – ar fi să stabilească anumite evenimente și la nivel local și la nivel internațional pe care să le promoveze în rândul companiilor și să negocieze pachete. Ca minister, tu ai puterea firmelor pe care le reprezinți și ai putea să negociezi niște costuri mai mici în cadrul unui eveniment.
Să zicem că, uite, România are acum o axă să promoveze partea aceasta de piață imobiliară, să atragă fonduri din străinătate pentru piața imobiliară din țara noastră și vrea să închirieze un spațiu de 200 metri pătrați în cadrul MIPIM. Când închiriezi o astfel de suprafață costul pe metru pătrat este mai mic decât dacă-ți iei un stand de doar nouă metri pătrați. Cu cât iei o suprafață mai mare, scade costul pe metru pătrat și poți negocia anumite beneficii de imagine.
Ulterior, după ce ce ai negociat la nivel de minister sau de organizație – și Camera de Comerț ar putea să facă acest lucru, doar că este neguvernamentală și apolitică, promovând doar membrii – urmează ca tu, ca organizație, să mergi și să găsești firmele interesate să plătească, adică să divizezi spațiul de 200 de metri în mai multe spații mici pe care să le vinzi membrilor. Practic, îți ajuți membrii și agenții economici care dau toate taxele la stat și ai și o imagine de țară favorabilă. Și este ceva unitar, putând fi organizat ca o misiune economică. În sensul acesta, ar putea fi nevoie de suport și ajutor.”
„Războiul din Ucraina a venit cu o schimbare la nivelul costurilor de materiale de construcții”
Cristina Bercea a vorbit și despre problemele cu care se confruntă agenții economici din domeniul imobiliar, un context influențat de perioada pandemiei, dar și de războiul din Ucraina, ceea ce a dus la creșterea costurile din acest domeniu extrem de important în economia fiecărei țări.
„Eu vorbesc ca organizator de evenimente, nu sunt specialist imobiliar, dar am legătură cu toți agenții economici care activează în domeniu și fiecare îmi zice cu ce se confruntă. În primul rând, avem o problemă cu aceste schimbări apărute peste noapte. Se mărește cota de TVA, mai apar impozite, mai apar taxe. Și aici mă refer la dezvoltatorii imobiliari, că ei dau tonul, iar ulterior ceea ce fac ei se răsfrânge și asupra agenților imobiliari care vând ce construiesc dezvoltatorii. Nu își pot face așa o previziune clară pe cinci ani.
Pe de altă parte, o mare problemă a fost și cu războiul din Ucraina, care a venit cu o schimbare fulgerătoare la nivelul costurilor de materiale de construcții. Au crescut peste noapte, fiind situații clare în care unii dezvoltatori care aveau antecontracte semnate pentru anumite imobile cu termen de finalizate peste 6-12 luni au preferat, din păcate, să nu mai vândă imobilul respectiv, pentru că nu mai acoperea costul pe care trebuia să-l plătească ca să-l poată finaliza.
Din fericire, nu au fost foarte mulți care să facă acest lucru, deoarece nu este în regulă nici pentru clientul final, cu care ai semnat și care știe că peste un an poate să se mute în apartament. Aici depinde și de puterea financiară pe care o ai tu ca dezvoltator, dacă ești presat sau nu de bancă. În toate domeniile este însă nevoie de susținere și de fonduri”, a conchis Cristina Bercea PR Manager în cadrul Târgului Național Imobiliar.
„Este esențial pentru noi să fim prezenți la târgurile internaționale de industrie și să rămânem conectați”
La rândul său, Iulia Iana, Head of Marketing la HILS Development – unul din cei mai mari dezvoltatori de proiecte rezidențiale din București care a participat în acest an la Târgul MIPIM – a vorbit pentru Gândul despre importanța prezenței la un astfel de eveniment imobiliar de amploare și cât ajută acest lucru la nivel de vizibilitate.
„Din misiunea companiei de a oferi un trai de calitate accesibil cât mai multor locuitori, este esențial pentru noi să fim prezenți la târgurile internaționale de industrie și să rămânem conectați la tendințele pe care marii dezvoltatori le urmează în Europa, dar și la nivel global.
Este o investiție în echipele noastre de dezvoltare, vânzări și marketing ce mai apoi se traduce în previziuni de calitate în planurile de dezvoltare, soluții și inovații pe care le implementăm în proiecte și, în final, se traduce în calitatea percepută de clientul nostru final.”
Iulia Iana a explicat și cât de mult se implică statul în sprijinirea acestor deplasări sau în facillitarea unor costuri, ținând cont că, aceste companii reprezintă, până la urmă, imaginea României ca țară.
„Acest tip de demers poate veni și din partea Bucureștiului”
Interlocutoarea Gândul a precizat că la MIPIM a văzut demersuri consistente și foarte bine pregătite la nivel de administrație publică, înțelegând că pilonii de strategiile de dezvoltare ale unor orașe se bazează pe o colaborare strânsă între mediul de afaceri și administrația publică.
Iulia Iana susține că și-ar dori, ca pe viitor, acest tip de demers să vină și din partea administrației de la București.
„Desigur că unul din scopurile tuturor participanților la târg este atragerea de investitori, iar anul acesta, la MIPIM, am văzut demersuri consistente și foarte bine pregătite la nivel de administrație publică. De la Varșovia și Berlin, până la orașe din Canada sau Japonia, prezența pe care am văzut-o din sectorul public ne-a arătat clar că în strategiile de dezvoltare ale acestor orașe există o colaborare strânsă între mediul de afaceri și administrația publică.
Acest tip de demers poate veni și din partea Bucureștiului, fie că va fi vorba de o colaborare cu administrația publică a Bucureștiului, fie doar de o participare comună și coordonată la nivel de industrie locală, credem că și Bucureștiul are șansa de a se prezenta în fața investitorilor globali într-un cadru precum MIPIM și luăm în considerare implicarea noastră activă într-un astfel de demers.”
„Una din ideile importante cu care am plecat este de a ne prezenta consolidat, la nivel de industrie locală”
„Anul acesta am avut ocazia să participăm la MIPIM cu o echipă multidisciplinară extinsă, de dezvoltare, design, marketing și vânzări. Fiecare dintre noi am găsit zone de tendințe și inovații care ne interesează în mod direct.
Însă faptul că am putut să punem în același tablou de ansamblu noutățile din pe care putem aduce integrat înapoi în business-ul și produsul nostru a făcut participarea la MIPIM și mai valoroasă pentru noi. Dincolo de soluții noi de design, materiale, eficiență energetică, una din ideile importante cu care am plecat de acolo este aceea de a ne prezenta consolidat, la nivel de industrie locală, în astfel de contexte”, a conchis Iulia Iana, Head of Marketing la HILS Development.
Sursă foto colaj: HILS Development
CITIȚI ȘI: