EXCLUSIV | Cine este vinovat de catastrofa de pe șantierul Autostrăzii Moldovei? „Trebuie să extragem adevărul”. Stadiul anchetei Inspecției Muncii
Specialiștii de la Inspecția Muncii au strâns majoritatea declarațiilor de care au nevoie pentru a finaliza ancheta în cazul catastrofei care s-a produs acum mai bine de o lună, când patru persoane au murit și alte cinci au fost rănite după un incendiu urmat de o explozie la o conductă de gaze de pe șantierul Autostrăzii Moldovei, din zona Călimănești, județul Vrancea. Într-o declarație pentru Gândul, Niculae Voinoiu, președintele comisiei constituite pentru a cerceta acest accident de muncă, a detaliat stadiul procedurii.
Inspecția Muncii, în paralel cu procurorii, lucrează încă la ancheta declanșată pentru a descoperi cine este vinovat de moartea a patru persoane și rănirea altor cinci, din 21 septembrie, de la ora 01:15, pe șantierul de pe traseul Autostrăzii Moldovei, după un incendiu urmat de o explozie devastatoare. Trei dintre cei morți erau angajați ai constructorului Tehnostrade, iar al patrulea, un subantreprenor.
Din primele informații de la acea dată, se pare că muncitorii care operau un utilaj au atins conducta așa cum se vede în înregistrările video ale camerelor de supraveghere din zonă care au surprins momentul în care s-a produs catastrofa.
Cine sunt constructorii
Constructorul acestui lot, Focşani – Domneşti Târg, este asocierea de firme Spedition UMB (în calitate de lider) – SA&PE Construct – Tehnostrade SRL, care sunt toate trei deținute de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Lotul 1 are o lungime de 35,6 de kilometri, iar valoarea contractului, de 2,35 miliarde de lei fără TVA.
Constructorul Autostrăzii Moldovei trebuia să păstreze o distanță de cel puțin 20 de metri de conductele de gaze naturale, conform avizului de amplasament acordat de Transgaz, consultat de Gândul.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), beneficiarul lucrării, a transmis că, antreprenorul Spedition UMB – liderul asocierii care construiește lotul, controlată de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu – nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii.
Cauza probabilă a accidentului de pe A7, în județul Vrancea, este o fisură în țeava de gaz, după cum au transmis unele surse din anchetă, punând la dispoziția Gândul și imagini cu conducta avariată. Acestea nu au precizat dacă fisura apăruse înainte sau după intervenția lucrătorilor.
Conform surselor Gândul, din primele cercetări ale specialiștilor Transgaz, conducta a fost fisurată în urma lucrărilor angajaților constructorului fără a avea avizul obligatoriu, așa cum anunțase oficial la acea dată.
Reprezentanții Transgaz au transmis oficial atunci că nu au fost respectate prevederile Avizului de amplasament de către constructor, acesta nedeținând avizul CTE din partea SNTGN Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/înlocuire a conductei de gaz intersectată de proiect.
Din informațiile aflate la acea dată dintr-un raport al Transgaz, acea conductă se afla, în zona exploziei, la o adâncime cuprinsă între 0,6 m și 1,03 m, ca urmare a lucrărilor neautorizate de Transgaz de către constructor în rest, aceasta fiind de 2 metri.
„Săptămâna aceasta intrăm în linie dreaptă”
Niculae Voinoiu, director al Direcției Control Securitate și Sănătate în Muncă, în cadrul Inspecției Muncii, este oficialul numit de inspectorul general adjunct Mihai Uca, cu atribuții de inpector general al Inspecției Muncii, în poziția de președinte al comisiei de cercetare al catastrofei de pe traseul Autostrăzii Moldovei.
„Noi trebuie să extragem adevărul și încercăm să înțelegem ce mecanisme s-au petrecut acolo. Într-adevăr, am adunat toate declarațiile de care am avut nevoie, mai puțin cele două declarații ale accidentaților care sunt la București, internați. Săptămâna trecută a încercat un membru al comisiei să ia declarații, domnul doctor a zis că ar fi bine să mai așteptăm un pic și mai mult ca sigur că săptămâna aceasta intrăm în linie dreaptă și le luăm și lor declarații, pentru că eu, unul, sper ca din partea lor să aflăm mai multe, fiind vorba despre chiar despre persoanele care au fost implicate în mod direct”, a declarat Niculae Voinoiu, președintele comisiei de anchetă, pentru Gândul.
Potrivit directorului din Inspecția Muncii, audierea celor a două persoane accidentate aflate în spital a fost amânată din cauza tratamentelor care le-a fost administrate.
„Au fost sub tratament. Și știți ce se întâmplă? Am mai avut de-a lungul anilor experiențe de genul «Domnule, am dat declarații în spital, dar eram cu tot felul de medicamente și am fost sub influență și acum revenim» și nu vrem să ducem într-o zonă derizorie declarația”, a spus Niculae Voinoiu.
„După luarea declarațiilor, așteptăm, sincer, cu nerăbdare și un punct de vedere al INSEMEX (Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Securitatea Mineră și Protecție Antiexplozivă – n.r.), pentru că are și el rolul lui. Am avut mai multe întâlniri, dar una dintre ele am avut-o și cu domnii procurori din Vrancea și cam suntem cam pe aceeași lungime de undă”, a precizat președintele comisiei de cercetare.
Până în prezent, specialiștii Inspecției Muncii au luat declarații de la toate societățile implicate, respectiv firma Tehnostrade – parte a asocierii care construiește lotul, al cărei lider este Spedition UMB, controlată de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, și Transgaz, cât și beneficiarul lucrării, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Săptămâna viitoare vrem să mai avem o întâlnire cu cei de la CNAIR Iași, care au avut nominalizarea unor persoane ca să urmărească activitatea. Vrem să mai luăm niște declarații de la Transgaz, cu toate că le avem și cred că n-are cum să-și mai schimbe declarația și începem, din punctul nostru de vedere, scrierea procesului verbal de cercetare, rămânând cauza și persoanele care se fac vinovate să le stabilim în momentul în care INSEMEX ne furnizează informații cu privire la ce au făcut”, a conchis președintele comisiei de cercetare de la Inspecția Muncii.
În funcție de concluzia cercetărilor, amenda pe care o poate aplica Inspecția Muncii este consistentă, amenzile mergând până la 10.000 lei și putând fi cumulate.
Referitor la expertiza privind explozia de la Călimănești, surse judiciare arată că aceasta procedură nu a fost încă realizată, întrucât sunt și alte expertize în lucru, iar volumul este foarte mare.
Citiți și: