Profituri uriașe, reclamă agresivă, clienți și potențiali clienți ”bombardați” cu zeci de e-mailuri în care li se oferă ”soluția” pentru a se face cât mai bine cunoscuți pe bulevardele din Capitală, dar și în județul Ilfov. În spatele acestei ofensive mediatice se află grupul de firme EKO GROUP, fondat și condus de omul de afaceri Eduard Petrescu – CEO & General Manager. Numai că ”monopolul” atât de mediatizat prezintă deja fisuri, iar afacerea ”Steaguri publicitare OOH” a intrat în atenția Companiei de Iluminat Public a Municipiului București (CPIMB) și a Poliției Locale.
Primăria Municipiului București (PMB) a trecut la ofensivă, în cele din urmă, după ce Gândul a intrat, în exclusivitate, în culisele acestei afaceri de milioane de euro – informații surprinzătoare AICI.
Conform sintagmei ”Teoria ca teoria, dar practica ne omoară”, drumul de la vorbe la fapte acoperite legal este unul foarte lung, iar compania EKO GROUP nu face excepție de la această regulă împământenită.
Dezvăluirile Gândul au fost urmate de o operațiunea declanșată chiar la vârful PMB – mai multe detalii AICI -, iar Nicușor Dan a anunțat, în data de 6 aprilie 2023, că s-a demarat demontarea steagurilor publicitare ”amplasate ilegal” pe stâlpii de iluminat care se află în administrarea PMB. 915 bannere și steaguri publicitare fuseseră deja demontate în perioada 01 – 30 martie 2023, iar operațiunea era departe de a fi încheiată.
Nicușor Dan a postat, la acel moment, și o fotografie în care, în prim-plan, apărea tocmai un steag unidirecțional aparținând EKO GROUP – divizia de publicitate OOH – firma care se lăuda încă de anul trecut că deține ”monopolul” în București și județul Ilfov, iar Gândul prezintă informații de ultimă oră, în exclusivitate.
”Steaguri publicitare amplasate ilegal au fost demontate și de pe străzile Bd. Carol I, Bd. Gh. Magheru, Bd. Nicolae Bălcescu, Bd. Beijing. Bd. Aviatorilor, Şos. București-Ploiești, Calea Floreasca, Calea Dorobanți, Bd. Mircea Eliade, str. Radu Beller, str. Nicolae Caramfil, str. Jandarmeriei şi Șos. Nordului”
Nicușor Dan, primar general al Capitalei
Gândul a solicitat PMB informații referitoare la această operațiune de demontare a steagurilor publicitare amplasate ilegal pe stâlpii de iluminat, iar în răspunsul primit s-a precizat, în exclusivitate, că operațiunea a demarat în data de 01.01.2023, iar informațiile oferite vizează perioada 01.01.2023 – 10.05.2023.
Astfel, Compania Municipală Iluminat Public București (CMIPB) și Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului (DGUAT) au demontat 1.612 steaguri publicitare. Dintre acestea, nu mai puțin de ”1.270 steaguri publicitare au aparținut firmei EKO TRADE BUSINESS SRL”.
”Ca urmare a informării transmise de Compania Municipală Iluminat Public București și Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului (DGUAT) în perioada 01.01.2023-10.05.2023 au fost demontate, de către CMIPB 1.612 steaguri publicitare (…) Dintre acestea, 1.270 steaguri publicitare au aparținut firmei EKO TRADE BUSINESS SRL.
DGUAT, prin Serviciul de Publicitate Stradală, are competențe stricte în emiterea avizelor de publicitate temporară în baza Regulamentului local de publicitate al Municipiului București aprobat prin HCGMB nr 488/2018, în zona de publicitate restrânsă a Municipiului București, respectiv în zonele construite, protejate și pe arterele care intră în administrarea PMB.
Pentru restul arterelor (bulevarde, străzi, alei, etc) competența de avizare a mijloacelor de publicitate revine Sectoarelor 1 – 6, neavând informații privind străzile pe care sunt amplasate ilegal steagurile de publicitare”, au transmis reprezentanții PMB, în exclusivitate pentru Gândul.
”Avizul de publicitate temporară se emite numai cu respectarea condițiilor de amplasare prevăzute prin Regulamentul local de publicitare al municipiului București ante menționat și dacă mesajul particular publicitar corespunde criteriilor prevăzute de Legea nr. 148/2000 (actualizată) privind publicitatea”
Primăria Municipiului București – Direcția de Presă
Gândul a solicitat un punct de vedere referitor la această operațiunea de demontare a steagurilor publicitare amplasate ilegal pe stâlpii de iluminat din București și conducerii EKO GROUP.
Pe data de 9 mai 2023, Eduard Petrescu, CEO & General Manager EKO GROUP – artizanul acestei controversate afaceri de milioane de euro asupra căreia planează, potrivit răspunsului primit de la PMB, numeroase semne de întrebare – a transmis un răspuns… aiuritor.
Acesta precizează că speța va fi preluat de un avocat, iar la finalul mesajului punctează cu un emoticon prin care transmite îmbrățișări.
”Interesant ca abia acum v-ați trezit să cereți punctul de vedere 🙂 De aici o să preia doamna avocat (…) care este în cc.
Va îmbrățișez cu drag!🤗, Eduard Petrescu”, a fost răspunsul primit de redacția Gândul de la vârful EKO GROUP.
Trebuie precizat că formularea ”Interesant ca abia acum v-ați trezit să cereți punctul de vedere” nu este acoperită, fiindcă redacția Gândul – încă din data de 28 iulie 2022 a solicitat conducerii EKO Group informații referitoare la contractul/contractele (data semnării, perioada de derulare a contractului, zonele prevăzute în contract, aviz tehnic obținut etc.) de publicitate stradală încheiat cu CMIPB pentru a monta steaguri publicitare pe stâlpii de iluminat din București și Județul Ilfov.
La momentul respectiv, conducerea EKO GROUP nu a transmis niciun răspuns, ci doar un drept la replică în care susținea că există toate avizele necesare pentru steagurile publicitare montate pe stâlpii de iluminat.
Iată, însă, că 1.270 de steaguri aparținând EKO GROUP au fost demontate de CPIMB tocmai pentru că nu dețineau avize favorabile. Iar operațiunea continuă…
Fondatorul Eko Group a declarat că a descoperit un ”gol” pe piața de publicitate stradală, cu doi ani în urmă, observând că se mergea ”la negru” din acest punct de vedere.
În astfel de condiții, Eduard Petrescu a afirmat că a contactat autoritățile și a întreprins demersurile pentru a demara afacerea, iar acum totul se află într-o efervescență constantă. Dar semnele de întrebare rămân, pentru că demontarea de către CPIMB a peste 1.000 de steaguri publicitare amplasate ilegal și aparținând EKO GROUP nu poate fi trecută cu vederea.
”Avizul tehnic nu dă dreptul solicitantului să amplaseze mijloace publicitare, ci reglementează doar condițiile tehnice în care ar putea fi amplasate. Mijloacele de publicitate pot fi amplasate pe stâlpi de iluminat public numai după obținerea acordului Primăriei Municipiului București de către solicitant”
CMIPB
În același răspuns transmis, în exclusivitate, pentru Gândul, PMB – Direcția de Presă a mai transmis că, în conformitate cu prevederile HCGMB nr. 298/02.06.2022 – privind aprobarea Regulamentului serviciului de iluminat public din municipiul București – ”operațiunile de montare/demontare a mijloacelor de publicitate (…) se vor face de către operatorul serviciului, contravaloarea acestor servicii va fi suportată de solicitant”.
Operațiunea de demontare a steagurilor publicitare amplasate ilegal continuă, s-a mai menționat în adresa transmis la solicitarea Gândul, fiind ”în atenția polițiștilor locali din cadrul D.G.P.L.C.M.B.”.
”În cazul în care deținătorii mijloacelor de publicitate nu respectă prevederile prezentului articol, operatorul are dreptul de îndată la demontarea mijloacelor de publicitate, cheltuielile urmând a fi suportate de deținătorii mijloacelor de publicitate.
Începând cu luna ianuarie 2023, CMIPB a demontat mijloace de publicitate, pentru care nu existau avize favorabile de publicitate temporară (în termen de valabilitate), de pe stâlpii de iluminat public pe care îi gestionează.
Constatarea și sancționarea contravențiilor, respectiv amplasarea miijloacelor de publicitate fără avizul pentru publicitate temporară, intră în atribuțiile organelor de control ale administrației publice locale, respectiv ale DGPLCMB și ale Polițiilor Locale ale Sectoarelor 1 – 6, conform art.49 din Legea nr.185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate. Polițiștii locali din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București coordonează acțiunile de desființare a mijloacelor publicitare de tip banner vertical (steaguri), lucrările de desființare și aducerea stâlpilor la starea inițială fiind executate de către Compania Municipală de Iluminat Public București/Societatea de Transport București – STB SA. (…)
Activitatea de desființare a mijloacelor de publicitate amplasate ilegal rămâne în atenția polițiștilor locali din cadrul D.G.P.L.C.M.B.”, a transmis PMB, în exclusivitate pentru Gândul.
Chiar dacă operațiunea ”Steaguri publicitare amplasate ilegal” a demonstrat deja că există probleme, reprezentanții EKO GROUP continuă reclama agresivă pe site-ul propriu.
Potrivit informațiilor inserate, divizia de publicitate OOH ar dispune de peste 100.000 de stâlpi de iluminat pe care ar putea amplasa steaguri publicitare, prezentând și costurile pe care trebuie să le suporte un eventual client interesat. Întrebarea care se pune, firește, este esențială: Deține EKO GROUP toate avizele necesare pentru a ”urca” steagurile publicitare pe 100.000 stâlpi de iluminat?
Ce prevede Legea 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate
Secţiunea a 5-a (”Reguli generale privind amplasarea bannerelor și steagurilor publicitare”) din Legea 185/2013 prevede, la Articolul 35, că ”amplasarea de bannere care conțin anunțuri privind promovarea de evenimente culturale, economice, științifice, activități comerciale și altele de această natură se avizează pe baza documentației privind rezistența elementelor de susținere, precum și cu acordul proprietarului elementelor de susținere utilizate în acest scop”.
Articolul 37 al legii stabilește cum vor fi amplasate steagurile publicitare, dar și ”durata de menținere” a acestor steaguri pe stâlpii de iluminat.
Citește și: