EXCLUSIV | Comisia Europeană are deja rezultatele măsurătorilor pe Bâstroe – SURSE. Victor Negrescu: ”Datele trebuie să fie certificate de experți”
Rezultatele măsurătorilor de pe Canalul Bâstroe se cunosc atât la Comisia Europeană, cât și în Ministerul Transporturilor și în cel al Afacerilor Externe, dar acestea nu se vor publica până când experții nu decid asupra datelor care trebuie luate în calcul, au declarat surse politice pentru Gândul. Europarlamentarul Victor Negrescu a menționat că ”poziția Comisiei Europene oferă anumite elemente de siguranță suplimentară României” în cazul în care dragarea are impact negativ asupra mediului.
Deși sursele GÂNDUL susțin că atât la Comisia Europeană, cât și în ministerele responsabile de acest subiect, se cunosc deja rezultatele referitoare la dragarea Canalului Bâstroe, acestea nu se fac publice până ce experții nu se decid asupra datelor care trebuie luate în calcul.
Europarlamentarul Victor Negrescu a declarat pentru GÂNDUL că ”în momentul de față, Comisia Europeană nu a comunicat rezultatele măsurătorilor” și că ”în continuare, partea românească și partea ucraineană discută acest aspect”.
”Sunt analizate evaluări în ceea ce înseamnă aceste măsurători care au fost realizate” și ”care sunt în continuare în proces de realizare”, a menționat europarlamentarul.
”Comisia Europeană va susține România în această privință”
Întrebat despre posibilele măsuri de susținere a României pe care le-ar putea adopta Bruxelles-ul dacă se dovedește că dragarea Canalului Bâstroe a avut un impact negativ asupra Deltei Dunării, Victor Negrescu a menționat că ”poziția Comisiei Europene practic oferă un anumit element de siguranță suplimentară României, în sensul în care, dacă eventualele rezultatele contravin măsurilor de protecție a mediului, Comisia Europeană va susține România în această privință”.
Surse apropiate Bruxelles-ului susțin că, în cazul în care se vor dovedi efectele nocive asupra Deltei Dunării, cauzate de dragarea Canalului Bâstroe, Comisia Europeană va convinge Ucraina pe calea dialogului să oprească orice demers similar ulterior. Cu toate acestea, Comisia are la îndemână și posibile elemente de constrângere precum oprirea finanțărilor sau restricționarea transporturilor de marfă pe canal, către UE.
„În astfel de procese, părțile partenere se uită împreună pe date și datele trebuie să fie certificate de experți considerați independenți și acceptați de ambele părți implicate”, a menționat Victor Negrescu, legat de faptul că rezultatele măsurătorilor efectuate pe canalul Bâstroe nu au fost încă publicate oficial.
”Conform Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, poziția României trebuie să fie integrată în tot ceea ce înseamnă poziția comună a UE. Sunt convins că dialogul, acum deja purtându-se la un alt nivel, va conduce la un rezultat pozitiv și pentru relațiile dintre România și Ucraina, dar și în a găsi cele mai bune modalități în a ne asigura că nu există niciun impact asupra mediului, generat de eventualele dragări care sunt realizate în prezent pe canalul Bâstroe”, a adăugat europarlamentarul social-democrat.
Interesul Bruxelles-ului pentru Canalul Bâstroe
”Comisia Europeană admite, în răspunsul dat la interpelarea pe care am adresat-o, că discută în permanență situația Canalului Bâstroe și a dragării cu partea ucraineană și că este un subiect european de interes la Bruxelles”, a mai transmis Victor Negrescu.
”Reprezentanții executivului european consideră că acordurile internaționale trebuie să fie respectate în această privință și că poziția României trebuie luată în considerare pe acest subiect.
Comisia admite că a propus includerea canalelor Bâstroe și Sulina în rețelele de transport europene, ca urmare a solicitărilor venite din partea Ucrainei, dar că reprezentanții României s-au opus acestui lucru de îndată ce țara noastră a fost consultată în baza articolului 172 din Tratatul de Funcționare al UE.
Acest lucru arată că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a ridicat în mod corect această problematică și că după aceste intervenții ale Partidului Social Democrat au început demersurile comune.
Totodată, reprezentanții executivului european salută rezultatele dialogului bilateral coordonat de Ministerul Transporturilor și existența măsurătorilor comune, recunosc importanța problemelor de mediu, pe care declară că le evaluează în detaliu, și susțin nevoia de dialog între ambele state în găsirea soluției corecte.
Iată un exemplu pozitiv prin care un subiect de interes pentru România a fost ridicat la nivel european, Comisia a ajuns să se implice și să asculte punctul nostru de vedere, solidaritatea față de Ucraina a continuat, iar temele extremei drepte au fost destructurate printr-o acțiune coerentă la care am fost bucuros să particip inclusiv prin această interpelare”, a transmis pe Facebook, europarlamentarul, făcând referire la răspunsul primit din partea Comisiei Europene.