Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Conducerea agresivă, dificil de pedepsit în România. Titi Aur: „Este greu să demonstrezi fapta”/ Cinci sfaturi „de aur”pentru șoferi

EXCLUSIV | Conducerea agresivă, dificil de pedepsit în România. Titi Aur: „Este greu să demonstrezi fapta”/ Cinci sfaturi „de aur”pentru șoferi

EXCLUSIV | Conducerea agresivă, dificil de pedepsit în România. Titi Aur:

Conducerea agresivă este un fenomen tot mai des întâlnit pe șoselele din România – fiind și unul dintre motivele pentru care, în anul 2022 –  un astfel de comportament la volan a fost reglementat prin lege. Problema apare însă în momentul în care un conducător auto vrea să demonstreze că a fost agresat în trafic de către un alt șofer. Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat pentru Gândul faptul că, deși conducerea agresivă este pedepsită și în România, fapta este însă greu de demonstrat, mai ales că, imaginile surprinse cu telefonul sau camerele video montate pe mașină, nu reprezintă probe omologate de instanță.

Totodată, interlocutorul Gândul a vorbit și despre ce presupune regula celor două secunde sau formarea cercului de siguranță pentru toți participanții la trafic.

Potrivit Ordonanței 1/2022, adoptarea unui comportament agresiv în trafic înseamnă, de fapt, efectuarea unor manevre periculoase, menite să-i intimideze pe ceilalți participanți la trafic.

  • Printre aceste manevre se numără folosirea claxonului sau a flash-urilor, cu scopul de a-i forța pe ceilalți șoferi să elibereze banda de circulație.
  • Conducerea la o distanță foarte mică față de celalalte mașini din trafic sau accelerarea repetată a motorului mașinii intră în categoria altor modalități de agresiune în trafic.
  • Șoferii care efectuează astfel de manevre pot fi amendați sau se pot alege chiar cu suspendarea permisului de conducere, pentru o perioadă de 30 sau 60 de zile.

Oficial, ne merge bine!

Toate acestea rămân însă, în absența unor mijloace omologate, aplicabile doar la nivel teoretic, iar șoferul care produce agresiunea în trafic scapă de cele mai multe ori nepedepsit.

„Adoptarea unui comportament agresiv în conducerea pe drumurile publice se sancționează cu amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, iar ca măsură complementară se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pentru o perioadă de 30 zile”, potrivit informațiilor furnizate de Brigada Rutieră București, pentru Gândul.

Dacă în urma unui comportament agresiv în trafic sunt înregistrate și accidente rutiere, amenzile pot ajunge până la 1.160 de lei, iar permisul se poate reține pentru o periodă de 60 de zile.

Cu toate acestea, astfel de situații sunt tot mai des întâlnite pe șoselele din România. Asta pentru că, eventualele probe care să ateste conducerea agresivă, precum poze sau filmări din trafic surprise de șoferul agresat, trebuie să fie surprinse de mijloace omolgate.

Cu alte cuvinte, dacă ai o filmare făcută cu telefonul sau cu o cameră video montată în mașina personală, aceasta nu este considerată probă, iar agresiunea rămâne o simplă utopie care nu poate fi demonstrate. Deci, ca și cum nu ar fi existat!

„Dacă un șofer îmi dă flash-uri, asta a devenit ilegal. Conform legii, conducerea agresivă este pedepsită, dar este greu să demonstrez. Chiar dacă am camere în mașină, acestea nu sunt omologate, deci nu pot fi considerate probe. Chiar dacă demonstrez și vede polițistul că cel din spate e prea aproape de mine, nu poate fi sancționat”, a explicat Titi Aur pentru Gândul.

“Legal, un șofer agresat, nu poate să facă nimic”

Titi Aur, multiplu campion de raliuri și expert în conducere defensivă, a mai precizat că, în țara noastră nu există o reglementare privind distanța minimă care trebuie păstrată față de celelalte mașini aflate în trafic.

Fostul campion Titi Aur, despre cazul șoferiței care a ucis două fete: „Poate a avut un moment emoțional nu știu de care”

Titi Aur / Sursă FOTO: Andreea Alexandru – Mediafax Foto

Deși prin Ordonanața 1/2002, „circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul” se consideră comportament agresiv în trafic, legea nu stabilește care ar trebui să fie acea distanță, comparativ cu situația din alte țări – europene precum Spania, Germania sau Belgia – această distanță este reglementată de peste 40 de ani.

„În Spania, Suedia, Germania, în Belgia, în aproape toate țările europene e reglementată distanța la care trebuie să stai față de mașina din față. În Germania, de peste 40 de ani, în Suedia de și mai mult timp. Legal, un șofer nu poate să facă nimic. Pentru că la noi, în România, nu s-a reglementat acest lucru. Dacă un șofer circulă la mai puțin de un metru distanță față de cel din fața lui, poliția nu are ce să îi facă”, a menționat Titi Aur.

Ce presupune regula celor două secunde sau formarea cercului de siguranță

Pilotul de raliuri a explicat pentru Gândul că, pentru a conduce în siguranță, trebuie să fim la două secunde distanță față de celelalte mașini din trafic și de obstacolele pe lângă care trecem, formându-ne astfel un cerc de siguranță.

De exemplu, pe o străduță îngustă, unde sunt parcate mașini de o parte și de cealaltă, iar vizibilitatea este redusă, nu vom merge cu 50 km/h, chiar dacă legea ne permite acest lucru, ci vom reduce viteza de deplasare.

Prin urmare, atunci când un șofer este agresat în trafic de către un altul, pentru a-și continua deplasarea în siguranță, poate aplica regula celor două secunde.

„În conducerea defensivă trebuie să ai un așa-zis cerc de siguranță. Asta înseamnă să am în față o distanță de 2 secunde, la fel și în spate, tot 2 secunde. Iar în lateral să am o distanță sigură față de obstacolele pe lângă care trec”, a precizat Titi Aur.

Cum calculăm cele două secunde? – Titi Aur: Numeri „1.001…1.002”

Distanța sigură de două secunde se calculează în funcție de un punct fix care are rolul de reper, față de care se numără două secunde. Doar că numerele pe care le vom repeta în minte sau cu voce tare, fiecare în funcție de moment și circumstanțe, nu vor fi 1 și 2, ci 1.001 și 1.002.

“Când mașina din față trece pe lângă un punct fix, tu cel din spate, numeri: 1.001, 1.002. Asta înseamnă 2 secunde, iar tu trebuie să treci prin dreptul aceluiași punct fix după ce ai terminat de spus 1.002”, a explicat Titi Aur.

Peste 300 de cazuri de comportament agresiv în trafic în 2023 în București

Expertul în conducere defensivă cataloghează „întrecerile” nejustificate din trafic sau comportamentele agresive la volan ca fiind “curse ilegale”, mașina devenind, în acest caz, o adevărată armă cu care poți chiar ucide.

Nu mai este un secret pentru nimeni că, la nivel european, România este fruntașă la accidente rutiere grave și la încălcarea flagrantă a Codului Rutier.

Potrivit Brigăzii Rutiere București, anul acesta, în capitală au fost identificate și sancționate peste 300 de cazuri de comportament agresiv în trafic.

Situația nu este mai optimistă nici pentru 2022, atunci când au avut loc aproape 400 de astfel de evenimente pe străzile din București.

“Mașina devine armă atunci când începe să accidenteze sau să ucidă. Și poate să devină armă pentru alții, adică eu cu mașina mea omor pe alții, dar poate să devină armă și pentru mine, adică eu în mașina mea mă accidentez. Mai ales că, în mașină, ai prietenii, rudele, vecinii, acele persoane de care răspunzi. În afară de latura juridică, ai și latura morală, sentimentală”, atenționează Titi Aur.

Cinci sfaturi de „aur” pe care le Titi Aur le oferă celor care vor să ajungă în siguranță la destinație:

  • Aplică regula celor două secunde, pentru a-ți crea propriul cerc de siguranță;
  • Mărește distanța față de mașina din fața ta, astfel încât să nu fii obligat să frânezi la limită;
  • Nu accelera dacă cel din spate te presează sau îți dă flash-uri, cel mult mărește distanța față de mașina din fața ta;
  • Nu adopta un comportament la fel de agresiv, în încercarea de a-l intimida pe cel care te presează;
  • Dacă un șofer conduce prea aproape de tine, mai bine cedează-i locul și lasă-l să treacă, decât să intri într-o „cursă ilegală” cu el.

Citește și