EXCLUSIV | Criză de însoțitori de bord în industria aviatică, în ciuda avantajelor. Un debutant câștigă 1.200 de euro, chiar și fără diploma de BAC
Companiile aeriene angajează pe bandă rulantă însoțitori de bord, astfel că cererea a devenit mai mare decât oferta. Unele companii aeriene se confruntă cu un deficit de personal, în condițiile în care criteriile de angajare nu sunt atât de exigente. Un începător câștigă cel puțin 1.200 de euro pe lună, iar unele companii acceptă și însoțitori de bord care nu au BAC-ul luat.
Odată cu terminarea pandemiei, aeroporturile din întreaga lume au devenit un adevărat furnicar. Turiști de toate naționalitățile au vrut să-și ia revanșa și să-și finalizeze călătoriile pe care nu au avut ocazia să le facă în anii de pandemie.
Acest fenomen a atras după sine și o nevoie mai mare de personal de zbor, inclusiv de însoțitori de bord. Astfel, în prezent, aceasta a devenit una dintre cele mai rentabile profesii.
Cererea pe piața muncii este foarte mare, salariul este unul bun, mai ales pentru cineva care nu are experiență, iar condițiile de angajare nu sunt atât de exigente. Tot ce trebuie să faci este să urmezi un curs de specialitate, la care te poți înscrie dacă îndeplinești niște condiții de bază: să ai cel puțin 18 ani, o înălțime de minimum 1,57 metri (pentru fete), respectiv 1,65 metri (pentru băieți) și să vorbești limba engleză la un nivel mediu.
Mai mult decât atât, sunt companii care acceptă însoțitori de bord fără să aibă studiile finalizate, mai exact fără diploma de BAC, dar trebuie să fi absolvit 12 clase.
Politica tatuajelor
Condițiile au început să fie din ce în ce mai relaxate și în ceea ce privește tatuajele. Dacă în trecut candidații cu tatuaje nu aveau nicio șansă de a lucra ca însoțitori de bord, sunt companii aeriene care acum trec cu vederea acest lucru.
”Tatuajele nu sunt acceptate dacă sunt pe față, pe gât, pe ceafă, pe urechi sau pe fața palmelor. Există însă și unele companii care le acceptă, dacă sunt acoperite cu fond de ten sau cu uniforma”, ne-a explicat Mihaela Spînu, instructor și examinator pentru însoțitorii de bord de pe aeronave Boeing și Airbus, care lucrează în domeniu de 21 de ani și are în spate 15.000 ore de zbor.
Un însoțitor de bord debutant câștigă cel puțin 1.200 de euro pe lună, dar odată ce capătă experiență poate ajunge la un salariu de aproximativ 4.500 de euro. Cel mai bine se câștigă însă în aviația privată, unde se pot încasa și 10.000 de euro lunar.
”Avem cereri pentru 100 de însoțitori de bord, dar nu avem de unde să le dăm”
Cu toate aceste avantaje financiare și nu numai, industria aviatică se confruntă cu o criză de însoțitori de bord.
”Avem cereri de la două companii, dintre care una ne-a cerut 100 de însoțitori de bord, în luna septembrie, dar nu avem de unde să le dăm, deoarece 95% dintre cursanții mei s-au angajat deja. Vor aplica doar cele două grupe care au terminat în august, dar sunt numai 30. Pentru primăvară, am o cerere de 500 de însoțitori”, ne-a mai spus Mihaela Spînu.
La cursul care durează trei săptămâni și costă 1.350 de euro, se învață regulile de bază ale profesiei, iar la final se dă un examen.
”Știu persoane care spun despre însoțitorii de bord că sunt doar ospătari. În realitate, noi suntem pompieri, medici, polițiști, bone și moașe. Se poate ca cineva să facă infarct, să nască, să se certe, să se ia la bătaie, iar când ești într-un avion cu 200 de pasageri la bord, la 10.000 de metri înălțime, nu poți să suni la 112”, a mai spus Mihaela Spînu.
Marile companii aeriene fac angajări, indiferent de vârstă
În ciuda ideilor preconcepute că profesia de instructor de zbor este rezervată exclusiv tinerilor, există și cazuri în care persoane trecute de 40 de ani, care s-au reorientat din punct de vedere profesional, au început o carieră în domeniu.
”Noi avem dreptul să zburăm până la 65 de ani, nu aș recomanda însă unei persoane de peste 40 de ani să aplice pentru curs decât dacă vorbește foarte bine engleza și are un aspect fizic plăcut. Marile companii angajează și persoane de 50 de ani sau de 60 de ani. Noi am avut un cursant de 49 de ani, care acum este angajat la o mare companie, iar înainte lucrase pe un vas de croazieră. În România, sunt acceptate foarte ușor persoane tinere, de 18-19 ani, pe când în restul Europei companiile aeriene angajează și persoane cu vârsta peste 40 de ani”, a adăugat Mihaela Spînu.
Dincolo de posibilitatea de a călători prin lume și de avantajele financiare, profesia de însoțitor de bord înseamnă și o disciplină, care este respectată cu sfințenie.
”În aviație, există disciplină. Noi facem vizita medicală obligatoriu în fiecare an, plus test antidoping. Avem și copii care sunt aduși de părinți mai cu forța la curs, tocmai pentru această disciplină. Dacă fac profesia asta, nu au timp de prostii. Dacă ți se face dosar penal, îți pierzi jobul”, ne-a mai spus Mihaela Spînu.
CITEȘTE ȘI: