De la momentul aderării până în prezent, în România au intrat 96 de miliarde de euro din fonduri europene, iar anul acesta vom depăși cu siguranță 100 de miliarde. Cel mai problematic este că, din exercițiul financiar 2021-2027 – care are o alocare de 55 de miliarde de euro, absorbția reală este foarte mică, deși suntem în 2024.
Europarlamentarul Alin Mituța a vorbit, într-un interviu pentru Gândul, despre accesul României la fondurile europene, despre absorbția acestor fonduri, dar și despre restanțele țării noastre în ecuația fructificării și folosirii banilor veniți de la UE.
Interlocutorul Gândul a explicat că sunt trei mari categorii de fonduri europene: cele de pe exercițiul financiar 2014-2020 (52 de miliarde), cele de pe exercițiul 2021-2027 (55 de miliarde) și cele din Planul Național de Redresare și Reziliență (28 de miliarde).
Europarlamentarul recunoaște însă că, pe grosul fondurilor, care necesită depunere de proiecte, absorbția este zero, mărturisind că acest lucru este extrem de îngrijorător, în contextul în care țara noastră are nevoie de investiții pe domenii care sunt subdezvoltate și care afectează generațiile viitoare.
„Să începem cu partea pozitivă: de la momentul aderării au intrat în Romania 96 de miliarde de euro fonduri europene, iar anul acesta vom depăși cu siguranță 100 de miliarde. În medie, România a absorbit cam 5 miliarde de euro pe an de la aderare. În următorii ani, avem acces la aproximativ 80 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că ar trebui să fim capabili să absorbim aproximativ 15 miliarde de euro pe an, adică de trei ori mai mult decât până acum. Iar statul român nu pare să fie capabil să facă acest lucru.
Mai concret, sunt trei mari categorii de fonduri europene: cele de pe exercițiul financiar 2014-2020 (52 de miliarde), cele de pe exercițiul 2021-2027 (55 de miliarde) și cele din Planul Național de Redresare și Reziliență (28 de miliarde). Din exercițiul financiar 2014-2020, România a absorbit 49 de miliarde din 52, ceea ce înseamnă că aproape 3 miliarde au fost practic pierdute, fiind vorba mai ales de fonduri europene pentru dezvoltare rurală (2 miliarde) și fonduri de coeziune (700 de milioane).
Cel mai problematic este că, din exercițiul financiar 2021-2027 – care are o alocare de 55 de miliarde de euro, absorbția reală este practic zero, deși suntem în 2024. În concret, am primit doar 1,4 miliarde de euro, sub formă de avansuri care se primesc automat și 1,4 miliarde de euro pentru plățile directe în agricultură, care nu necesită depunere de proiecte. Însă pe grosul fondurilor, care necesită depunere de proiecte, absorbția este zero, ceea ce este extrem de îngrijorător.”
Alin Mituța a mai precizat că, pe cea de-a treia componentă de finanțare, respectiv PNRR, România a primit puțin peste 9 miliarde de euro din 28 de miliarde și mai avem până la finalul lui 2026 să atragem toți banii.
„Însă guvernul are întârzieri foarte grave, iar dacă continuă în acest ritm este foarte probabil să nu poată accesa toți banii. Mai precis, am avut întârzieri la depunerea componentei RePowerEU și avem întârzieri în aprobarea de către Comisie a cererii de plată numărul trei. Guvernul nu a îndeplinit o serie de angajamente, așa cum este revizuirea guvernantei companiilor de stat unde Bucureștiul insista ca pentru anumite companii, ca de exemplu RAAPPS, numirile în Consiliul de Administrație să se facă doar politic, nu pe baza de competiție.
În plus, deși guvernul promitea că, până la mijlocul lunii martie va depune cererea de plată numărul 4, aceasta nu poate fi depusă până când nu este aprobată cea anterioară. Cu alte cuvinte, suntem într-un blocaj și avem practic acces doar la primele două plăți și nici din acelea nu s-au cheltuit toți banii trimiși de Comisie în țară.
Concluzia este ca UE îti dă, dar nu îți bagă și în traistă. Avem acces la sume uriașe din fonduri europene care ar putea să modernizeze România, însă guvernul nu pare capabil să acceseze acești bani, iar problema și mai mare este ca anul 2024, fiind an electoral, guvernul nu pare să fie preocupat în mod real de a debloca absorbția, ci mai degrabă se concentrează pe pomeni electorale, date din pușculița națională pentru că aceste fonduri se pot da din pix, fără mare efort”, a explicat Alin Mituța.
Sursele de venit ale UE sunt, în principal, contribuțiile din partea țărilor membre, taxele la import pentru produsele din afara UE, o nouă contribuție bazată pe deșeurile de ambalaje din plastic nereciclate, amenzile impuse întreprinderilor care nu respectă normele UE.
Bugetul UE este finanțat în proporție de 98% din resursele proprii ale UE, la care se adaugă alte surse de venituri și se bazează pe principiul echilibrului între cheltuieli și venituri.
Bugetul UE este finanțat din următoarele surse:
Pentru a finanța NextGenerationEU, Comisia Europeană va obține fonduri de pe piețele de capital, care vor fi rambursate într-un orizont lung de timp, până în 2058.
Țările Uniunii Europene convin asupra mărimii bugetului UE și a modului în care va fi finanțat acesta în următorii ani.
Comisia Europeană are răspunderea finală pentru executarea totalității bugetului, pentru a se asigura că fiecare euro cheltuit este înregistrat și justificat.
Mai multe date despre contribuțiile României la bugetul UE și despre fondurile pe care le-a primit:
CITEȘTE ȘI: