Una dintre cele mai de succes afaceri cu bijuterii din România ar fi în pericol să se prăbușească. În anul 2012, fosta prezentatoare TV Malvina Cservenschi a pus pe picioare brandul Malvensky, sub care a început să creeze bijuterii din aur cu pietre prețioase. Colecția “Infinity”, inspirată de Coloana Infinitului și Constantin Brâncuși, a avut un rol esențial în reușita afacerii, Malvensky devenind și furnizorul oficial de bijuterii al Casei Regale a României. Malvina Cservenschi ar fi folosit însă imaginea marelui sculptor fără a avea acordul moștenitorului acestuia, iar, cel mai probabil, încolțită de avocați, a scos de la vânzare absolut toate bijuteriile ”Infinity”, cea mai populară colecție a sa.
LATER EDIT: Citiți aici dreptul la replică din partea Casei de bijuterii Malvensky!
În anul 2012, Malvina Cservenschi s-a retras din lumea televiziunii pentru a-și dedica timpul propriei afaceri, Casa de Bijuterii Malvensky. Vedeta a început să creeze bijuterii din aur cu pietre prețioase, ”cu un design care să aibă o semnificație, o poveste”, după cum mărturisea aceasta. Colecția care i-a asigurat succesul în domeniu a fost cea inspirată de lucrările lui Constantin Brâncuși,
Însăși creatoarea a admis că ”Infinity” este cea mai iubită colecție a sa. Bijuteriile, în special brățările, s-au vândut ca pâinea caldă, în ciuda prețurilor care nu erau chiar pentru oricine. De pildă, un inel din aur roz de 14 karate costa 2.800 de lei, iar o pereche de cercei cu perle de cultură, din aur galben de 14 karate, 4.500 de lei. Pe un site unde se comercializează și bijuterii la mâna a doua, o brățară ”Infinity” se vinde cu 4.500 de lei, iar una cu diamante, din aur roz, cu 8.500 lei. Afacerea a prosperat în timp, iar Malvina Cservenschi și-a deschis într-o zonă bună a Capitalei primul său magazin monobrand Malvensky.
Creațiile sale au ajuns să fie comercializate și în hotelul St. Regis din New York, oportunitate care nu este la îndemâna oricărui designer de bijuterii. Mai mult, afacerea s-a extins și în alte țări, bijuteriile marca Malvensky fiind vândute în Elveţia, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie, Norvegia sau Taiwan.
”O colecție iconică pentru Malvensky, Infinity onorează un simbol românesc măreț, Coloana Infinitului, semnată de Constantin Brâncuși, într-o serie de bijuterii și accesorii cu însemnătate și emotie”, își descria Malvina Cservenschi colecția ei de suflet.
În primul an, afacerea a înregistrat un profit net de aproximativ 10.000 de euro și a crescut constant, ajungând, în 2021, la un profit net de aproximativ 335.000 de euro.
În 2022, firma a avut o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro, însă a înregistrat o pierdere de aproximativ 50.000 de euro.
Momentul în care Malvensky a devenit furnizorul oficial de bijuterii al Casei Regale din România a adus brandului un plus de imagine remarcabil. În semn de apreciere, chiar în toamna anului trecut, în preajma zilei sale de naștere, Malvina Cservenschi, care a împlinit 44 de ani, a fost invitată la Castelul Peleș, de Casa Regală.
„Onorată să primesc din partea Majestății Sale Ordinul ”Coroana României” în grad de Cavaler”, a scris ea, la acea vreme, pe rețelele sociale.
„Să fiu aici, la Peleș, și să fiu recunoscută pentru contribuția mea este o imensă bucurie. Mă mândresc cu recunoașterea și aprecierea misiunii Casei de Bijuterii Malvensky, aceea de a transpune simbolurile, valorile și tradițiile românești în bijuterii cu semnificație, care călătoresc prin intermediul Majestății Sale Margareta și a Casei Regale a României către alte Case Regale ale lumii”, a mai scris Malvina Cservenschi în dreptul câtorva imagini surprinse la Castelul Peleș, în care apare cu decorația primită de la însăși Majestatea Sa Margareta.
Ordinul Coroana României a fost instituit de Regele Carol I, prin Decretul Regal nr. 1244 din 10 Mai 1881, cu prilejul proclamării Regatului României și reînfiinţat de Majestatea Sa Regele Mihai I, pe 30 decembrie 2011. Ordinul recompensează meritele cetăţenilor români şi străini care au o contribuție importantă la dezvoltarea şi consolidarea României, prin acţiuni publice sau prin excelenţă în profesie, și are cinci grade: Cavaler, Ofiţer, Comandor, Mare Ofiţer şi Mare Cruce.
Cu ocazia căsătoriei Prinţului Harry cu Meghan Markle, Familia Regală a României le-a trimis mirilor un cadou care să aibă o amprentă românească. Majestatea Sa Margareta şi Principele Radu au ales mai multe bijuterii Malvensky, din aur alb, de 14k: pentru Prinţul Harry, o pereche de butoni, iar pentru Meghan, o pereche de cercei şi o brăţară, toate din colecţia „Infinity”.
Succesul brandului Malvensky, mai ales cel al colecției “Infinity”, ar fi ajuns și la urechile lui Theodor Nicole, moștenitorul drepturilor asupra operelor lui Constantin Brâncuși. Theodor Nicole și-ar fi contactat imediat avocații, deoarece designerul nu i-ar fi cerut acordul pentru a folosi numele și imaginea marelui sculptor.
Prin testament, Brâncuși le-a lăsat întreaga avere celor doi prieteni ai săi, soții Alexandru Istrati și Natalia Dumitrescu. La rândul său, Natalia Dumitrescu și-a cedat bunurile unui nepot, Theodor Nicole, stabilit de mai bine de 20 de ani în Canada, care încasează drepturile de autor.
Printr-o notificare, avocații lui Theodor Nicole i-ar fi pus în vedere Malvinei Cservenschi că ”pentru a utiliza imaginea unei opere create de Constantin Brâncuși, trebuie urmată o procedură de autorizare”, demers pe care aceasta nu l-ar fi făcut.
Conform pretențiilor titularului drepturilor de autor, orice fel de cerere de autorizare ar trebui trimisă spre analiză cu cel puțin trei luni înainte de finalizarea unui proiect. Cu toate acestea, ani de zile, casa de bijuterii Malvensky ar fi folosit imaginea lui Constantin Brâncuși fără să fi obținut autorizația moștenitorului.
Miza acestui scandal este uriașă, iar pierderile financiare foarte mari. Pe de o parte, potrivit unor surse Gândul, afacerea fostei vedete TV se baza pe vânzarea bijuteriilor din colecția ”Infinity și Constantin Brâncuși”, în special a brățărilor, care au prins foarte bine pe piață. Pe de altă parte, dacă moștenitorul lui Constantin Brâncuși ar solicita despăgubiri, situația s-ar complica și mai mult.
Cert este că, odată ce în peisaj și-ar fi făcut apariția avocații lui Nicole Theodor Nicole, bijuteriile din celebra colecție, care erau la mare căutare, au dispărut de pe site-ul magazinului. Surse Gândul spun că proprietara afacerii ar fi topit deja aurul din care erau confecționate, pentru a-l refolosi la alte bijuterii.
Contactată de Gândul pentru a-și expune punctul de vedere, Malvina Cservenschi a spus că nu comentează pe marginea acestui subiect.
CITEȘTE ȘI: