Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | De ce are o importanță strategică deosebită conexiunea dintre Bulgaria și România, peste Dunăre

EXCLUSIV | De ce are o importanță strategică deosebită conexiunea dintre Bulgaria și România, peste Dunăre

EXCLUSIV | De ce are o importanță strategică deosebită conexiunea dintre Bulgaria și România, peste Dunăre

Conexiunea Nord-Sud în Europa de Est, în special între Bulgaria și România peste Dunăre, este de o importanță strategică deosebită, a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, Hristo Grozdanov, secretarul general organizator al Conferinței și Director general al Institutului pentru Ingineria Transporturilor. Acesta a vorbit și despre rolul inteligenței artificiale în îmbunătățirea calității și siguranței transporturilor, dar și despre implementarea standardelor europene. Cel mai mare eveniment de infrastructură din Balcani – Conferința Națională de Transport din Bulgaria – va avea loc în perioada 5-7 octombrie, la Hotel Sol din Nessebar. 

Gândul vă prezintă un interviu în exclusivitate cu dipl. dr. ing. Hristo Grozdanov, secretarul general organizator al Conferinței Naționale de Transport și Director general al Institutului pentru Ingineria Transporturilor.

Gândul: Care este scopul acestui forum?
Hristo Grozdanov: Conferința Națională de Infrastructură de Transport din Bulgaria este cea mai mare conferință anuală din Balcani. Este al 16-lea an consecutiv când se organizează. Principalul scop al conferinței este să stabilească o conexiune puternică între administrație, știință și mediul de afaceri care credem că este cheia dezvoltării infrastructurii de transport. În fiecare an discutăm cele mai fierbinți subiecte în Uniunea Europeană și din lume. În acest an, temele principale vor fi infrastructura strategică, Inteligența Artificială și digitalizarea, sustenabilitate și standarde. Vom începe discuțiile la Conferință cu infrastructura strategică. Principalul nostru scop este să arătăm importanța conexiunii Sud-Nord în Europa de Est, în special între Bulgaria și România, peste Dunăre. Forumul de afaceri și summitul celor Trei Mări vor avea loc pe 6 și 7 septembrie la București, deci conferința noastră este cel mai bun loc de continuare a discuțiilor ce vor fi începute la București și așa vom face. În domeniul științific, sunt foarte bucuros să anunț că, după aproape patru ani de muncă asiduă, lucrările noastre sunt incluse în seria de conferințe IOP, care sunt indexate în Web of science. Este un mare succes pentru noi, ceea ce demonstrează că avem știință de înalt nivel și acum depinde de noi să implementăm cunoștințele în practică, care decurg din scopul nostru principal conexiunea administrare – știință – afaceri.


Gândul: Care sunt principalele provocări?
Hristo Grozdanov: Infrastructura de transport este o componentă publică activă, așa că, atunci când o planificăm, construim și întreținem trebuie să examinăm cu atenție nevoile societății. Eu personal cred că aceasta este principala problemă în fața societății, pentru că de multe ori vedem că societatea nu este mulțumită de ceea ce se face sau nu se face, asta înseamnă că profesioniștii și guvernul nu-i satisfac nevoile. Celălalt punct de vedere este că societatea nu este pregătită să plătească pentru ceea ce își dorește. Deci, ideea mea este că trebuie să includem societatea în procesul de luare a deciziilor și să încercăm să explicăm oamenilor de ce planificăm infrastructura așa cum o facem și, de asemenea, să încercăm să înțelegem de ce își doresc infrastructura așa cum o doresc ei. Poate că adevărul este undeva la mijloc, dar nu îl vom găsi fără o discuție serioasă. De aceea suntem foarte deschiși către ONG-uri și alte tipuri de organizații să participe la Conferință.

Gândul: Inteligența Artificială și transporturile – Cum poate să îmbunătățească calitatea și siguranța Inteligența Artificială?
Hristo Grozdanov: Inteligența Artificială și-a dovedit posibilitățile în alte industrii. Sigur că va ajuta și sectorul transporturilor. Întrebarea este cum și ce trebuie să facem pentru infrastructură pentru a îmbunătăți calitatea și siguranța. Vedem deja vehicule autopropulsate și dezvoltarea lor este exponențială, dar drumurile nu pot răspunde în același ritm. Deci, aceasta este, practic, o problemă „în grădina noastră” și avem obligația de a face drumurile potrivite pentru mașinile viitorului.

Este asemănător cu ceea ce am spus și mai-nainte, trebuie să înțelegem că drumurile sunt un serviciu pentru societate și trebuie să construim acoperind toate nevoile. Deci acesta este răspunsul meu, dacă îndeplinim criteriile societății, vom îmbunătăți calitatea și siguranța.

Gândul: De ce este nevoie de infrastructură strategică și care sunt soluțiile pentru coridoarele europene?
Hristo Grozdanov: Dacă te uiți pe harta coridoarelor UE, vei vedea clar ce lipsește. În vestul Europei există legături foarte bune între toate țările și principalele lor orașe, atât sud-nord, cât și est-vest. Dacă ne uităm la Europa de Est, nu vei vedea aproape nicio legătură. De exemplu, călătoria cu mașina de la Sofia la București, în jur de 350 km, se face în mai mult de 6 ore (aproximativ 60 km/h). Aceeași călătorie între Paris și Bruxelles se face în 3 ore și 30 de minute. Când conduceți între Berlin și Berna sau Paris și Madrid, aveți o viteză medie de peste 100 km/h. Nu voi vorbi despre călătoria cu trenul pentru că este aproape imposibil să călătoriți cu trenul între țări din Europa de Est. Deci problema aici este lipsa infrastructurii și despre ce vrem să vorbim și, bineînțeles, care sunt instrumentele pentru a o construi. Poate că vechea maximă „Toate drumurile duc la Roma” nu este la fel de adevărată cum a fost în ultimii 2.000 de ani, avem nevoie de drumuri care duc la București, Praga, Talin, Sofia și așa mai departe.

Gândul: Cum pot fi implementate standardele europene?
Hristo Grozdanov: Ideea noastră nu este să implementăm standardele Uniunii Europene, ci toate țările Uniunii Europene să lucreze împreună și să aibă aceleași standarde. Și când vorbim de standarde nu vorbim doar de partea tehnică, ci de ceea ce trebuie să fie drumul. Ce vreau să spun – dacă, de exemplu, călătorim din Anglia sau Portugalia în cealaltă parte a Uniunii Europene, în Grecia sau în Finlanda, vom călători prin diferite țări. Fiecare dintre aceste țări are reglementări diferite în anumite domenii, diferențele sunt atât de mari încât este dificil pentru șoferi să conducă. Ideea noastră este că atunci când conduci între țările membre șoferii trebuie să aibă o percepție egală asupra drumului, totul trebuie să fie egal, viteza, confortul, siguranța și așa mai departe. Pentru a face acest lucru avem nevoie de standarde care sunt scrise de fiecare stat membru și care sunt implementate în mod egal în Uniunea Europeană.

Gândul: Și transporturile trebuie să devină sustenabile și în acest sens există pactul verde european Green Deal. Vorbim și de materiale sustenabile în construcțiii, de zero emisii de carbon până în 2050…
Hristo Grozdanov: Desigur, aceste subiecte sunt în Conferință. Acordul verde este un subiect important și pentru noile materiale sustenabile și reciclate. Emisiile zero fac parte din industria auto, dar avem și responsabilitate, pentru că atunci când ne transformăm drumurile pentru a fi potrivite pentru noile mașini, atunci vom avea mașini cu zero emisii. Înțelegem că reciclarea și zero emisii sunt ceea ce își dorește societatea, așa că o vom acoperi într-o manieră profesională.

Senior editor Are o experiență de aproape trei decenii în mass media românească, în care a ocupat, pe rând, aproape toate funcțiile într-o redacție de știri. Deși a terminat ... vezi toate articolele

Citește și