În data de 21 decembrie 2023 a avut loc o ședință „altfel” a Consiliului General al Primăriei Municipiului București (PMB), iar primarul Nicușor Dan introdusese pe ordinea de zi noile proiecte de organigrame ale instituțiilor subordonate, precum și din aparatul direct al primarului general.
Așa cum Gândul a prezentat, în exclusivitate, demersul lui Nicușor Dan urma să transforme în realitate, printre altele, dispariția a 100 de posturi din Primăria Capitalei. (informații detaliate AICI)
Erau vizate, însă, și alte instituții aflate în subordinea PMB, printre altele și Poliția Locală, Administrația Străzilor, a Spitalelor, ALPAB, etc.
Totuși, această ședință de Consiliu General a oferit o surpriză uriașă, pentru că Nicușor Dan a cerut, intempestiv, scoaterea de pe ordinea de zi a acestor proiecte de noi organigrame, iar un calcul sumar arată cum resurse financiare ale PMB se duc, la propriu, pe apa sâmbetei.
Lecția de aritmetică elementară i-a fost oferită lui Nicușor Dan de urbanistul Alexandru Pânișoară, președintele Asociației pentru Dreptul Urbanismului, acesta fiind și un critic înverșunat al scenariului în care urmau să fie votate noile organigrame propuse de aparatul primarului general al Capitalei.
Contactat de Gândul, Alexandru Pânișoară a declarat că Nicușor Dan a decis, în câteva zeci de secunde, să nu mai supună la vot aceste proiecte, munca funcționarilor care s-au ocupat de ele s-a dovedit a fi zadarnică, iar cheltuielile nu mai pot fi recuperate.
În ultimă instanță, aceste peste 140.000 de euro irosite reprezintă „ineficiență”, avertizează Alexandru Pânișoară, iar principiul celor „3 E” a fost încălcat cu o rapiditate demnă de o cauză mai bună.
„Nicușor Dan a considerat, acum, că nu mai reprezintă o urgență aceste proiecte, deși – sinceri să fim – nici nu existase vreo urgență, pentru că abia în martie ar fi fost termenul pentru autoritățile publice locale.
Ceea ce vreau să precizez însă, este că aceste regulamente de organizare și funcționare au fost făcute chiar de ei. Nu mi se pare normal ca eu să-mi fac propriul regulament de organizare și funcționare, în loc să-l facă niște oameni dintr-o altă instituție abilitată sau măcar dintr-un alt departament. O entitate externă trebuia să facă asta, pentru obiectivitate.
Altfel este o anomalie, nu e în regulă lucrul ăsta, s-a mai întâmplat și pe la alte instituții. Oamenii de la Asociația Străzilor, spre exemplu au fost nevoiți să vină muncă și în weekend, pentru regulamentele astea, nici măcar n-au fost plătiți că au lucrat din libere. Legea interzice asta.
Oamenii care au lucrat la aceste noi regulamente de organizare și funcționare, în loc să facă tot ceea ce au de făcut în fișa postului, s-au ocupat cu altceva. Calitatea serviciului a fost afectată acolo unde funționarii respectivi și-au ocupat timpul cu realizarea acestor noi regulamente de organizare.
Cine recuperează acei bani? Mi se pare iresponsabil că tu, din scaun, (n.red. – Nicușor Dan) să vii și să spui că «nu mai adoptăm aceste hotărâri, fiindcă nu mai avem nevoie de ele». Toată munca făcută, toți banii cheltuiți, care a fost scopul, până la urmă?
Asta este ineficiență, încălcarea principului celor 3 E – economicitate, eficienţă, eficacitate”, atrage atenția urbanistul Alexandru Pânișoară, în exclusivitate pentru Gândul.
Urbanistul Alexandru Pânișoară a calculat, de altfel, punctual, cum au fost irosite peste 140.000 euro în tot acest scenariu care nu a mai avut finalizarea dorită inițial.
Calculul a pornit de la declarația lui Nicușor Dan potrivit căreia, timp de 2 luni, funcționarii din PMB au muncit și au stat chiar și peste program pentru a pune la punct aceste eventuale reorganizări, criticate de la bun început de președintele ADU.
„Ca să înțelegeți cât de ineficient și inutil se consumă resurse la PMB, țineți-o p-asta: Azi (n.red. – 21 decembrie 2024) a fost ședință de Consiliu General, ședința aia în care am spus că merg pentru că se puneau la vot reorganizări de instituții.
După cum și Nicușor Dan a afirmat în ședință, mai toți funcționarii din PMB au muncit pe rupte vreme de 2 luni și au stat peste program ca să facă aceste reorganizări. Asta ca să înțelegeți ce consum de bani s-a făcut pentru mizeria pe care am criticat-o. Apropo, doar pentru că au salariu nu înseamnă că pe autoritate nu a costat-o nimic, de fapt fix acei bani de salariu reprezintă cheltuiala, pe lângă altele, pentru că în loc să se presteze serviciile publice din banii ăia, funcționarii s-au ocupat de altceva.
În fine, ce credeți? În ședință chiar Nicușor a cerut scoaterea de pe ordinea de zi a tuturor acestor proiecte. Adică o muncă și cheltuială inutilă, evident! Așadar, toate orele muncite s-au dus pe apa sâmbetei, ca să facem așa un calcul la o primă vedere, să spunem că din 20 de instituții vizate au lucrat cel puțin 3 oameni, adică 60 în total. În medie, un salariu net e de 7.000lei/lună adică 350lei/zi.
Să spunem că s-a lucrat efectiv o lună din alea două, după cât de mult spune Nicușor că s-a lucrat, asta înseamnă o cheltuială a PMB, pentru nimic, de cca 420.000 lei (NET), efectiv cca. 718.000 lei (BRUT cu toate taxele că PMB plătește tot nu doar netul). Adică minim 143.000 € degeaba! Care s-au dus în 30 secunde, cât i-a luat lui Nicușor să spună «propun scoaterea de pe ordinea de zi» fără vreo fundamentare, doar pentru că s-a prorogat termenul.
Dacă ne-am lua după Nicușor înseamnă cel puțin 286.000 €… Minunat!”, a încheiat Alexandru Pânișoară, președintele Asociației pentru Dreptul Urbanismului.
Citește și:
Nicușor Dan preferă dușurile calde, nu reci, și a scăpat ”porumbelul” la TV: ”Spune-i că-l bag în…”