Compania aeriană Blue Air se află într-o situație financiară dezastruoasă, suspendând zborurile și abandonându-și călătorii. Potrivit informațiilor transmise de reprezentanții companiei, nu există bani pentru combustibil, iar zborurile ar putea fi reluate abia pe data de 10 octombrie.
55.000 de pasageri au fost afectați de această criză Blue Air, iar Guvernul României a alocat 5 milioane de lei pentru ca pasagerii abandonați de compania aeriană pe aeroporturi din străinătate să fie repatriați cu ajutorul TAROM.
Blue Air are datorii de aproximativ 230 de milioane de euro, iar semnale îngrijorătoare au apărut încă din anul 2021, atunci când premier al României era Florin Cîțu, iar Ministerul Transporturilor era coordonat de Cătălin Drulă.
Într-o tentativă de spălare pe mâini, reprezentanții USR au inițiat o diversiune prin publicațiile ”de casă”, unde au pus tunurile pe actuala conducere a Ministerului Transporturilor. Astfel, o anumită parte a presei – racordată la interesele USR – a titrat că ”Grindeanu (PSD) știa că Blue Air moare, dar nu le-a spus și românilor”.
Dovezile exclusive care au intrat în posesia Gândul arată însă că realitatea este cu totul alta. Și că un titlu de presă corect ar fi fost ”Drulă (USR) știa că Blue Air moare, dar nu le-a spus și românilor”.
Iar ceea ce vă vom prezenta în continuare va demonstra că avem dreptate! Și, totodată, va arăta că memoria le joacă feste USR-iștilor pe termen scurt.
Fiindcă ministrul Cătălin Drulă a fost informat despre criza previzibilă a companiei Blue Air, când a fost accesat și un ajutor de stat din octombrie 2020 până în 2021. Suma totală? Peste 300 de milioane ”oferite” unei companii aflate în ”forma premergătoare falimentului”.
”Compania a intrat în acea formă premergătoare falimentului, concordatul, în octombrie 2020. Au intrat în această formă în urma deciziei unui judecător. În iulie 2021, această companie a informat Ministerul Transporturilor, deci acest domn, pe domnul Drulă, că nu mai poate plăti ratele aferente acestei sume de 300 de milioane. Au accesat aceste sume din octombrie 2020 până în 2021, acest ajutor de stat de 300 de milioane. În decembrie 2020, un judecător a spus că firma e aproape de faliment”, a declarat Sorin Grindeanu.
La jumătatea anului 2021, reprezentanții Blue Air au solicitat o audiență ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, pentru a-i prezenta situația de criză, transmițând că ”au fost epuizate toate acțiunile posibil a fi întreprinse prin forțe proprii”, astfel încât – începând cu data de 30 august – continuarea activității Blue Air în perioada de iarnă 2021 – 2022 este pusă în pericol dacă Statul Român nu intervine de urgență printr-o ”colaborare directă”.
Pe data de 26 august 2021, compania Blue Air a transmis o adresă către Ministerul Finanțelor, anunțând că a solicitat EximBank ca dobânzile scadente, aferente lunilor august 2021 și septembrie 2021, să fie plătite în lunile martie, aprilie și mai 2022.
În luna august a anului 2021, compania Blue Air a trimis către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, dar și către premierul de atunci al României – Florin Cîțu – o ”Revenire la Memoriul privind modificarea formei ajutorului de stat aprobat prin OUG 139/18.08.2020, modificată prin OUG 167/2.10.2020”, solicitând și o audiență.
Potrivit documentului respectiv, compania Blue Air l-a anunțat pe Cătălin Drulă că nu mai poate continua activitatea fără ”o infuzie rapidă de fonduri de minim 54 milioane de euro”.
Era vorba despre un deficit prezentat de Blue Air încă din luna aprilie a anului 2021, atunci când fusese discutat Planul de Restructurare trimis în atenția Consiliului Concurenței și Comisiei Europene.
Reprezentanții Blue Air l-au informat pe Cătălin Drulă că suma de 54 de milioane de euro este ”absolut necesară supraviețuirii” companiei ”pe termen scurt”, urmând ca infuzia de capital să facă posibilă ”organizarea unei oferte publice de acțiuni în valoare de minim 110 milioane de euro la Bursa din Londra”, ”cel târziu la începutul anului 2022”.
Reprezentanții Blue Air au propus și un ”Mod de implementare” pentru recapitalizarea companiei, ajutorul de stat acordat de Ministerul Transporturilor urmând a fi de 300.775.000 lei.
Pe data de 1 octombrie 2020, Parlamentul României a adoptat o Ordonanță de Urgență pentru acordarea de ajutor de stat pentru TAROM și Blue Air, pentru a fi compensate pierderile cauzate de pandemia de coronavirus.
Iar analistul politic Cozmin Gușă dejoacă acum diversiunea USR-istă, prin care se încearcă spălarea lui Drulă de păcate.
”Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 167 din 1 octombrie 2020 privind unele măsuri pentru susținerea activității unor aeroporturi regionale în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID19 și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societății „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM“ – S.A. și Societății Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 2 octombrie 2020, cu următoarea modificare:
– La articolul II punctul 4, alineatul (2) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
(2) În situația executării garanției de stat, garanțiile prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. d)-f) se trec integral în proprietatea statului, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul devenind acționar.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată”
Ordonanța de Urgență a fost publicată, pe 2 octombrie 2020, în Monitorul Oficial, iar analistul politic Cozmin Gușă afirmă că ”ordonanța buclucașă (…) a fost completată cu prevederea ca pagubele preconizate statului să fie compensate cu măsura intrării acestuia în acționariatul companiei Blue Air (nici asta nu s-a întâmplat, activele companiei oricum nu acoperă paguba)”.
”În timpul guvernării Adrian Năstase”, mai scrie Cozmin Gușă, ”a fost inventată o metodă pentru a-i scăpa pe miniștri de răspunderea penală în cazul privatizărilor păguboase pentru statul român (de tipul OMV-Petrom), prin votarea în Parlament a respectivelor decizii guvernamentale, pe «principiul» enunțat azi în titlu, «Toți suntem vinovați, deci nimeni nu e vinovat!»”.
Cozmin Gușă conchide că și în cazul dezastrului de la Blue Air există o vinovăție nu numai transpartinică, dar și premeditată, iar românii ar fi putut afla mult mai devreme că această companie aeriană se află în moarte clinică.
”Deci, prin legea expusă mai sus, avem și-n cazul Blue Air certitudinea că s-a recurs la metoda similară, ceea ce ne indică precis că a fost vorba despre ceva transpartinic și premeditat. Dacă n-ar fi fost așa, măcar câțiva dintre parlamentarii ce-au cercetat sau votat legea în 30 Mai 2022, deci la doi ani după ordonanță, când dezastrul Blue Air era deja clar, ar fi avut obiecțiuni publice și noi am fi aflat înainte cu trei luni de posibilul dezastru al activității companiei, mulți dintre clienții sau companiile păgubite azi putându-se sesiza din timp”, consideră Cozmin Gușă.
Acum a fost deschis un nou ”front”, Cătălin Drulă – fostul ministru al Transporturilor care cunoștea situația dezastruoasă de la Blue Air – spunând că vinovat este Sorin Grindeanu, actualul ministru al Transporturilor, iar alți oameni politici implicați preferă… tăcerea.
Sorin Grindeanu a reacționat, de altfel, solicitând procurorilor să-l cerceteze chiar pe Cătălin Drulă.
”Drulă, șeful USR și fost ministru responsabil și el de tărășenie, ni-l indică pe Grindeanu ca fiind vinovat, viceprim-ministrul PSD indică procurorilor să-l cerceteze chiar pe guralivul Drulă. (…) Celălalt guraliv, Cîțu, ce și-a luat concediu când ordonanța a fost aprobată, dar a girat-o ca președinte al Senatului acum 3 luni, tace și el referitor la subiect”, concluzionează analistul politic Cozmin Gușă.