Sindicaliștii de la Metrorex sunt în continuare nemulțumiți de condițiile de muncă din subteran și spun că nici acum nu au fost rezolvate revendicările pe care le-au cerut încă de anul trecut. Liderul de sindicat Metrorex, Marian Artimon, a declarat pentru Gândul că bugetul companiei ar putea fi în pericol, iar angajații ar fi în continuare afectați de „Legea austerității”, în sensul în care mai multe bonificații le-au fost tăiate.
După valul de proteste din ultima perioadă, cum sunt cele ale transportatorilor, ale fermierilor sau cele ale angajaților din sănătate, bucureștenii ar putea asista la o nouă grevă: cea de la metrou.
Sindicaliștii de la metrou sunt hotărâți să continue protestele începute la sfârșitul anului 2023, și spun că o nouă grevă la Metrorex ar putea fi posibilă în curând.
„Ordonanța 127 din decembrie 2023 are anumite prevederi care pentru societățile feroviare, și pentru metrou, fac aproape imposibilă finalizarea proiectelor de buget și aprobarea lor de către Ministerul de Finanțe. Practic, există riscul să nu se mai primească subvenție pentru serviciul de transport. Am făcut ceva demersuri, să se înțeleagă gravitatea acestor prevederi și să fie scoase din lege”, a declarat Marian Artimon pentru Gândul.
Liderul de sindicat de le metrou mai spune că una dintre marile nemulțumiri ale angajaților este faptul că s-au tăiat mai multe drepturi odată cu Legea 296 / 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care a intrat în vigoare de la 1 noiembrie 2023.
„Angajații au pierdut mai multe drepturi, și vom avea acțiuni în instanță pentru recuperarea lor. Aveam niște drepturi prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă și Legea Statutului Personalului Feroviar, cum sunt bonurile de masă, prime cu anumite ocazii, cum este Ziua lucrătorului de la metrou, adică drepturile care s-au luat prin Legea austerității”, mai precizează Marian Artimon.
Liderul de sindicat mai susține că vrea să stabilească întâlniri cu cei din Consiliul de Administrație.
„Trebuie să avem discuții cu Consiliul de Administrație, să vedem ce putem să facem astfel încât metroul să-și continue activitatea, să nu se blocheze, în primul rând din cauza subfinanțării, dar și din cauza deficitului de personal”, explică Marian Artimon.
Șeful de sindicat din subteran spune că în contextul actual sunt posibile proteste, sau o grevă la metrou, în viitorul apropiat.
„Bineînțeles că ne gândim și la niște proteste, care vor fi în curând. Trebuie să se înțeleagă că fără buget nimeni nu poate funcționa. Pe de altă parte, condițiile de muncă sunt speciale la metrou și nimeni nu o să vină să moară pe gratis în subteran. În prezent suntem la un deficit de personal de 600 de oameni. Așadar, la metrou, semne bune anul n-are”, mai spune Marian Artimon.
Sindicaliștii de la Metrorex au ieșit de mai multe ori în stradă, în noiembrie 2023, în Piața Victoriei, unde au protestat în fața Guvernului față de prevederile Legii 296 / 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care au intrat în vigoare de la 1 noiembrie 2023 și care i-ar afecta foarte mult pe angajații de la metrou.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex, declara recent pentru Gândul că salariul mediu net la metrou este de 7.400 de lei, de la 1 noiembrie. Practic, după zeci de negocieri cu sindicaliștii, conducerea Metrorex a acordat o creștere a veniturilor de 13% pentru angajații de la metrou.
Doar că aceste venituri sunt compuse din salariul de bază și sporuri – bonificații care au fost însă afectate de noua „lege a austerității”, potrivit sindicaliștilor.
Ultima grevă generală la Metrorex a avut loc în martie 2021 și a creat un scandal imens, care a condus la excluderea lui Ion Rădoi din cadrul Sindicatului Metrorex.