EXCLUSIV | El este miliardarul care a construit controversatul cartier “Greenfield”! Gheorghe Iaciu deține un palat lângă Klaus Iohannis + CEO-ul îl apără: ”E ca și cum ți-am furat portofelul…”
Blocarea drumului de acces către cartierul Greenfield Băneasa a declanșat un ”război al declarațiilor” între Romsilva, Primăria Sectorului 1 și Primăria Municipiului București (PMB), iar situația este departe de a fi lămurită. Descris drept un ansamblu rezidențial accesibil ”Greenfield” – proiect imobiliar al unei companii controlate de omul de afaceri Gheorghe Iaciu – suferă tocmai la capitolul ”drumuri de acces”.
Drumul Vadul Moldovei facilitează accesul către cartierul rezidențial Greenfield Băneasa, această dezvoltare imobiliară debutând în anul 2007. Potrivit reprezentanților Impact Developer & Contractor, dezvoltatorul care a construit cartierul Greenfield, extinderea cartierului continuă și în prezent.
Compania imobiliară Impact Developer & Contractor este controlată de multimilionarul om de afaceri Gheorghe Iaciu, a cărui avere s-ar ridica la mai multe zeci de milioane de euro.
Gheorghe Iaciu, palat lângă reședința lui Klaus Iohannis
Prosper întreprinzător, Gheorghe Iaciu – alte detalii AICI – este și un vânător împătimit. A vânat un urs la Polul Nord, a fost în Africa, Europa si Asia, s-a întors în România cu amintiri ”vânătorești”, dar si cu trofee. O parte dintre acestea au fost donate, în urmă cu mai mult timp, Muzeului Antipa din București. Multimilionarul Iaciu s-a pozat de mai multe ori cu trofeele sale, printre acestea aflandu-se si un elefant.
“Am strâns ceva trofee de când am început să vânez și, din când în când, mai fac poze. Nu pentru a mă lăuda cu asta, ci pentru a rămâne cu amintirile. Vânătoarea, pentru mine, este o pasiune, mă relaxează. Fiecare om are un hobby, acesta este al meu”, a declarat milionarul.
Multimilionarul Gheorghe Iaciu punctează, de altfel, și la capitolul ”trofee imobiliare”, deținând un adevărat palat cu arhitectură cubistă. Locuința este situată pe una dintre cele mai scumpe străzi din București, chiar în apropierea reședinței președintelui Klaus Iohannis.
Peste 6.000 de locuitori ar fi afectați de blocarea drumului spre cartierul Greenfield Băneasa dinspre strada Vadul Moldovei, dar reprezentanții Romsilva au precizat că închiderea acestuia este ”perfect legală”, drumul fiind format din trei porţiuni, din care două de drum forestier, unde accesul vehiculelor de orice fel este strict interzis.
Totuși, Romsilva a avizat încă din anul 2019 – mai multe informații AICI – scoaterea din fondul forestier a celor trei porţiuni a drumului respectiv, numai că atât Primăria Sectorului 1, cât și Primăria Municipiului București sunt acuzate că tergiversează rezolvarea acestei ”ecuații” care s-a transformat, de-a lungul timpului, într-o telenovelă.
Tinu Sebeșanu: ”În urma unei acțiuni Eco Civica, PMB a dat drumul în administrarea Romsilva”
Tinu Sebeşanu, CEO Impact Developer & Contractor, a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, că toată această adevărată telenovelă legată de blocarea căii de acces către cartierul Greenfield a început în anul 1972, atunci când drumul Vadul Moldovei – aflat la limita Sectorului 1 al Capitalei – a fost construit pentru a lega cartierul Aviației de aeroport. Numai că, spune Tinu Sebeșanu, regimul a fost de ”drum”, nicidecum de ”drum forestier”.
”Drumul Vadul Moldovei a fost făcut în anul 1972, ca să lege cartierul Aviației de aeroport. În consecință, a fost drum de la înființare, nicidecum drum forestier. Și nu numai că este drum, este și limita Sectorului 1 și limita orașului București cu Voluntari.
Statutul său de drum public datează de 50 de ani, mai exact din 18 septembrie 1972, dată la care guvernul de atunci, prin hotărârea nr. 1068, aprobă scoaterea din fondul forestier a unor terenuri, în scopul construirii unor drumuri pentru asigurarea accesului optim către zonele de agrement din Pădurea Băneasa. Odată cu Vadul Moldovei, deveneau drumuri de interes public și alte căi de acces care astăzi au de asemenea, statutul de drum forestier. Aceste documente se găsesc la Arhivele Naționale și au fost identificate de către Romsilva în anul 2018.
Ulterior declarării sale ca drum public, în 1979, Consiliul de Stat al țării emitea decretul nr. 284 prin care erau trasate limitele sectoarelor Municipiului București, valabile și astăzi. În acest decret, strada Vadul Moldovei este menționată în mod concret ca făcând parte și constituind chiar limita Sectorului 1, :
”Sectorul 1 – Situat în partea de Nord-Vest a municipiului, cuprins între sectoarele 2 și 6, are următoarea delimitare: … spre est, limita o constituie o linie convențională care pornește de la liziera vestică a pădurii Tunari până la strada Vadul Moldovei (inclusiv), continuă pe această stradă, cuprinzând și Grădina Zoologică Băneasa, continuă spre sud până la intersecția căii ferate București – Constanța cu șoseaua Pipera…”, spune Tinu Sebeșanu.
2007 – Romsilva cheamă în instanță Primăria Capitalei
În 2007, anul în care ia naștere și proiectul Greenfield Residence, Regia Națională a Pădurilor cheamă în instanță Primăria Municipiului București, administratorul din acel moment al drumului, și, susținând că strada Vadul Moldovei este drum forestier, deși asfaltat, circulat, inclus în nomenclatorul străzilor publice și în baza căruia fuseseră emise autorizații de construcție, revendică dreptul de exploatare a acestuia.
”În mod neașteptat, are și câștig de cauză”, spune Tinu Sebeșanu.
Deoarece închiderea drumului îngreuna considerabil accesul celor aproape 5.000 de locuitori (la momentul respectiv) ai cartierului și pe cei 400 de elevi care frecventau cursurile unității de învățământ privat ce funcționa/funcționează în cartier, ”pe singura cale de acces rămasă deschisă, Primăria Municipiului București decide în 2017 înființarea unui grup de lucru pentru remedierea acestei situații”.
Împreună cu Ministerul Mediului și Regia Națională a Pădurilor, se identifică în cele din urmă o soluție care să mulțumească toate părțile implicate și să fie și legală în același timp.
”Drumul poate fi văzut, de altfel, și pe harta care se află în biroul primarului general al Capitalei, Nicușor Dan. Noi am început dezvoltarea imobiliară în anul 2007, am obținut toate autorizațiile, după care a intervenit o acțiune a Eco Civica, în jurul anului 2010, atunci când Primăria – cu nonșalanță și peste noapte – a dat acest drum în administrare la Romsilva.
Romsilva a împărțit drumul în trei parcele, iar despre parcela care duce în cartierul Greenfield a spus că este drum forestier. A urmat o întreagă tevatură, s-a făcut o comisie – cu Primăria Sectorului 1, cu Ministerul Mediului, cu Romsilva – și s-a hotărât să se dea terenul înapoi. Practic, cineva a aruncat o piatră și cineva a încercat să o scoată. Asta se întâmpla în 2019.
Romsilva și-a exprimat acordul ca drumul să fie dat înapoi către Primăria Municipiului București. De atunci a început această telenovela cu avize, acte, taxe… Acum, practic, drumul este disputat între Romsilva și Primăria Municipiului București, care mai trebuie să achite o taxă de 80.000 de lei pentru ca tranzacția să fie finalizată”, declară Tinu Sebeșanu, în exclusivitate pentru Gândul.
”Reprezentanții USR s-au opus”
Potrivit lui Tinu Sebeșanu, CEO Impact Developer & Contractor, Primăria Municipiului București ”refuză” să plătească taxa de 80.000 de lei, iar reprezentanții Uniunii Salvați România (USR) s-au opus – în Consiliul Local al Primăriei Sectorului 1 – ca taxa să fie plătită de Sectorul 1.
Fiind proprietarul de drept al terenului, PMB trebuie să achite taxa, cu atât mai mult cu cât drumul a fost inclus de reprezentanții PMB pe ”lista drumurilor radiale”, fiind definit ca ”drum”, spune Tinu Sebeșanu. Însă au apărut, din nou, presiunile Eco Civica.
”Primăria Municipiului București, de un an, refuză să plătească această taxă pentru drumul pe care l-au dat în management Sectorului 1. Sectorul 1, pe de altă parte, a făcut toate eforturile, încercând chiar să plătească această taxă (au băgat-o în Consiliul Local, fiindcă nu era bugetată), numai că reprezentanții USR s-au opus. Singurul care poate plăti această taxă, în ultimă instanță, este proprietarul de drept al terenului, respectiv Primăria Municipiului București.
Culmea, inclusiv PMB – atunci când a declarat drumurile radiale, cele 8 drumuri ale Bucureștiului – l-a pus și pe acesta pe listă. Să treacă peste centura Capitalei, să defluească orașul… Chiar ei l-au recunoscut, foarte clar, ca drum.
Pe partea cealaltă, însă, la presiunea Eco Civica, au zis «nu, trece prin pădure». Vorbim despre 300 de metri, cu toate că drumul este… ditamai drumul. Pornește din Erou Iancu Nicolae și merge până în Centură. Bucata care s-a închis este doar cea care dă acces la cartierul Greenfield. Nu la Zoo, nu la poligonul de tir, acele părți au rămas deschise, deși fac parte din același drum. Au oprit o bucată de drum, nu tot drumul…”, dezvăluie Tinu Sebeșanu.
”E ca și cum ți-am furat portofelul și vin pe urmă să împrumut niște bani de la tine”
Referindu-se la ultima postare a lui Nicușor Dan, Tinu Sebeșanu se declară ”stupefiat” și punctează că pleacă de la premisa că primarul general al Capitalei este ”dezinformat”.
În același timp, Nicușor Dan este acuzat că nu face altceva decât să tergiverseze această situație, blocajul aducând prejudicii locuitorilor cartierului Greenfield.
”Am văzut declarația lui Nicușor Dan și am rămas stupefiat, eu vreau să cred doar că primarul general al Capitalei este, pur și simplu, dezinformat… Nu poți să vii și să zici că un dezvoltator trebuie să facă drumuri. Noi avem kilometri întregi făcuți, nu facem un bloc și fugim. Lucrăm de 15 ani la acest proiect… Și o să mai lucrăm încă 15 ani… Este un proiect masiv, un oraș…
Și vreau să vă mai spun ceva. Pentru ca Romsilva să poată da înapoi la Primărie, noi am donat Romsilva dublul suprafeței terenului, 6.000 metri pătrați, în intravilan, în Sectorul 1, la pădure. L-am cumpărat și l-am donat lor, tocmai pentru ca procedura să se facă mult mai rapid.
Pe centura Capitalei, stăm de un an și jumătate la primarul Nicușor Dan, ca să ne aprobe PUZ – traversare peste centură, o lucrare edilitară masivă pe care vrea să o facă un privat. Un primar normal ne-ar mulțumi, în niciun caz nu ne-ar bloca. Zice: «au depus și nu au avut dosarul complet». Dosarul e la ei la avizare. E ca și cum ți-am furat portofelul și vin pe urmă să împrumut niște bani de la tine… Cum să am dosarul complet dacă tu nu mi-ai dat avizul? Ne ceartă că nu am mai venit pe la Primărie, dar dosarul este în comisia Primăriei de doi ani. Ce să facem?”, punctează Tinu Sebeșanu, în exclusivitate pentru Gândul.
Romsilva, avizul pentru scoaterea definitivă a terenului în suprafață de 0,3009 hectare din fondul forestier
Tinu Sebeșanu a mai precizat că dezvoltatorul imobiliar a donat ”trei loturi de teren cu o suprafață totală de 6.000 mp, situate în intravilanul Sectorului 1 al Municipiului București”.
Oferta de donație a fost autentificată sub nr. 1529 din 21 septembrie 2017, modificată prin actul adițional nr. 1, autentificat sub nr. 1696, din data de 25 octombrie 2017, în vederea deschiderii accesului public între Aleea Privighetorilor și Drumul Pădurea Pustnicu, pe tronsonul care se suprapune cu drumul forestier FE00868D1, în aplicarea Hotărârii Consiliului General al Municipiului București și Consiliului local Sector 1 nr. 218/2017, respectiv 278/2017.
- CGMB a emis decizia nr. 513 din 31 octombrie 2017, în baza căreia a acceptat donația cu sarcini și a aprobat încheierea contractului de donație sub rezerva obținerii acordului Romsilva și ca respectivul contract de donație să se încheie în termen de 30 (treizeci) de zile de la momentul în care se obține acest acord.
- La data de 18 mai 2018, Romsilva a emis avizul nr. 11133/C.M.R privind acceptarea donației.
- Oferta a fost acceptată de Municipiul București prin actul de acceptare a donației autentificat sub nr. 969 din 13 iunie 2018.
- Prin acceptarea actului de donație, Municipiul București a luat la cunoștință de conținutul avizului nr. 11133/C.M.R/18 mai 2018 emis de Romsilva și s-a obligat să dea în compensare către Romsilva terenurile donate, în vederea deschiderii accesului publicului între Aleea Privighetorilor și Șoseaua Pădurea Pustnicu, pe tronsonul care se suprapune cu drumul forestier FE00868D1.
”Mențiunile corelative au fost înscrise în cărțile funciare relevante ale Terenurilor Donate, astfel că, în prezent, Municipiul București este înscris ca fiind proprietarul terenurilor donate, fiind totodată notată sarcina ce incumbă acestuia din urmă”, a mai declarat, în exclusivitate pentru Gândul, Tinu Sebeșanu.
În continuare, la data de 20 septembrie 2019, Romsilva a emis avizul nr. 476 pentru scoaterea definitivă a terenului în suprafață de 0,3009 hectare din fondul forestier aflat în proprietatea publică a Statului Român, pentru realizarea drumului de acces – beneficiar Municipiul București, precum și pentru introducerea în circuitul silvic, în compensare echivalentă, a terenurilor care au fost donate de dezvoltatorul imobiliar, mai precizează Tinu Sebeșanu, în exclusivitate pentru Gândul.
Nicușor Dan: ”Locuitorii din Greenfield sunt victimele unui dezvoltator care s-a grăbit să facă blocuri fără să facă și drumuri”
Intervenind în scandalul ”Greenfield”, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a notat că locuitorii cartierului au devenit ”victimele unui dezvoltator” (n.red. – Impact Developer & Contractor), fiindcă au fost construite blocuri, dar nu au fost făcute și drumuri.
Mai mult, Nicușor Dan a și avertizat că nu va întreprinde niciun demers pentru un ”drum permanent prin pădure”, că ”nu există nicio documentație de urbanism care să-l prevadă” și nici nu va propune vreuna, însă a introdus în scenariu o soluție ”de avarie”.
”Locuitorii din Greenfield sunt victimele unui dezvoltator care s-a grăbit să facă blocuri fără să facă și drumuri, cu concursul unei autorități locale incompetente. E una din sutele de dezvoltări pe același calapod, ale căror consecințe le simt bucureștenii blocați în trafic.
Nu sunt de acord și nu voi face niciun demers pentru un drum permanent prin pădure (cu atât mai mult cu cât s-au parcelat terenurile de o parte și alta a drumului de către proprietari care vor să construiască).
Nu există nicio documentație de urbanism care să-l prevadă, iar eu nu voi propune vreuna. Însă, în măsura în care este legal, sunt de acord cu soluția provizorie de traversare a pădurii pe drumul forestier existent până la construirea unor ieșiri definitive în șoseaua de centură”, a scris primarul Nicușor Dan, în 9 ianuarie, pe pagina sa de Facebook.
Investitorul are din anul 2019 avizul preliminar de la PMB pentru trei PUZ-uri care prevăd ieșiri din cartier în șoseaua de centură. În baza acestor avize preliminare, trebuie să obțină avizele de la alte instituții și să revină la PMB pentru avizul arhitectului-șef. Pentru două dintre proiecte nu a mai revenit la PMB. Pentru al treilea, a venit la PMB cu documentația completă în decembrie 2022”
Nicușor Dan
ADU: ”Greenfield nu beneficiază de o accesibilitate corespunzătoare”
Reprezentanții Asociației pentru Dreptul Urbanismului (ADU) au declarat, în luna decembrie a anului 2021 – în exclusivitate pentru Gândul – că ”ansamblul rezidențial Greenfield nu beneficiază de o accesibilitate corespunzătoare, cu atât mai mult cu cât densitatea continuă să crească” (mai multe detalii AICI).
Mai mult, președintele ADU Alexandru Pânișoară spunea că s-a ajuns în situația în care ”un drum forestier administrat de Romsilva să fie exploatat în interes privat”.
”Am spus, încă din 2007 și până în prezent, că ansamblul rezidențial Greenfield nu beneficiază de o accesibilitate corespunzătoare, cu atât mai mult cu cât densitatea continuă să crească. Astfel, nevoia de accesibilitate mai bună a fost reclamată încă de la început și, drept urmare, oamenii mutați de-a lungul timpului au căutat alternative. Așa s-a ajuns în situația în care un drum forestier administrat de Romsilva să fie exploatat în interes privat.
Principalul acces la cartierul Greenfield se realizează prin Aleea Teișani, iar problemele apar atunci când – pentru a intra și a ieși din cartier – trebuie să ajungi pe Centura București. Din acest motiv, majoritatea locuitorilor din Greenfield au început să folosească drumul forestier destinat exploatării Pădurii Băneasa și administrat de Romsilva, drum care pornește din Aleea Privighetorilor (Grădina Zoologică), străbate Pădurea Băneasa și ajunge în Greenfield.
Acest drum a fost închis, ulterior deschis, iar închis și în prezent este deschis circulației publice. Deschis în fapt, nu și în drept, întrucât Codul Silvic interzice circulația publică pe drumurile de exploatare forestieră. De aici au apărut, în 2017, și nevoia, și interesul de a găsi o rezolvare la această situație”, declara, la vremea respectivă Alexandru Pânișoară.
CITEȘTE ȘI: