La mai bine de 30 de zile de la tragedia aviatică de la Milano, în care miliardarul Dan Petrescu și alte șapte persoane au murit, se vor deschide cutiile negre ale aeronavei, au declarat surse din aviație, pentru Gândul. La această procedură, care va avea loc vineri, participă și un reprezentant român din cadrul Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS).
„Vineri, pe 12 noiembrie, se va efectua procedura de citire a înregistratorului de zbor, de codificare și de recuperare a datelor, apoi de interpretare a lor. La această procedură vor participa toate părțile implicate, inclusiv un reprezentant din țara noastră, care a plecat la Milano, dar și familiile victimelor sau un reprezentant al acestora”, au spus surse din aviație.
Potrivit specialiștilor consultați de Gândul, ancheta merge destul de greu, fiind foarte multe părți implicate, dar și din cauza gradului foarte mare de distrugere a aeronavei.
„Practic, datele de pe înregistrator sunt extrase cu ajutorul unui soft, apoi sunt interpretate. Dispozitivul înregistrează atât parametri de zbor, cât și partea de voce, adică ce s-a discutat în cabină în acele momente, denumirea generală fiind cockpit voice recorder (CVR)”, spun sursele din aviație.
Expertul în aviație Sorin Stoicescu, fost șef al Aviației Civile din România, este de părere că autoritățile italiene ar fi trebuit să emită până în prezent un raport preliminar.
„Se deschid foarte târziu aceste cutii negre. Comisia de investigație italiană trebuia să emită un raport preliminar în 30 de zile, dar înseamnă că au fost foarte multe discuții între cei care iau parte la această investigație. Raportul preliminar ar fi trebuit să arate ceea ce s-a găsit la fața locului, dar și ipotezele cu privire la cauza cea mai probabilă a prăbușirii aeronavei”, susține Sorin Stoicescu.
Expertul în aviație a explicat ce presupune procedura de vineri.
„Se derulează înregistratorul, care prezintă exact cum au acționat părțile aeronavei, pe de o parte, părțile mecanice, pe de altă parte, părțile informatice care au distribuit comenzile. Fiecare comandă și fiecare acțiune a echipajului este înregistrată până la finalitatea ei. Pe urmă se trece la analiză, care va dura”, a mai declarat Sorin Stoicescu.
Tipul de avion implicat în tragedia de la Milano de pe data de 3 octomrbie este Pilatus PC-12, cu un singur motor, înmatriculat YR-PDV, construit acum șase ani.
Miliardarul Dan Petrescu, soția și fiul său, alături de alte cinci persoane au murit pe 3 octombrie, după ce avionul cu care zburau de la Milano spre Olbia, Sardinia, s-a prăbușit pe o clădire, la scurt timp de la decolare.
Imediat după decolarea de pe Aeroportul Linate din Milano, aparatul de zbor a avut probleme.
La ora 13.04, avionul a decolat către Sardinia. Trei minute mai târziu, la 13.07, aparatul de zbor s-a prăbușit.
Surse din aviația română au analizat pentru Gândul imaginile cu avionul pilotat de miliardarul Dan Petrescu, care s-a prăbușit pe o traiectorie aproape verticală. Potrivit experților, una dintre cauzele care pot conduce un apart de zbor într-un unghi atât de agresiv poate fi legată de starea de sănătate a pilotului.
„Pare un caz de incapacitare de pilot, care a căzut pe manșă, din cauza unei stări grave de sănătate. Poate pilotul a suferit un infarct, sau un anevrism cerebral, a căzut pe manșă și a împins-o. Altfel, este greu de explicat de ce a ajuns avionul în această situație, într-un unghi atât de abrupt. Orice avion căruia îi cedează motoarele, sau singurul motor în cazul de la Milano, poate fi planat și pus pe un câmp”, a explicat pentru Gândul o sursă din aviație.