Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Inspecția Muncii a făcut deja primii pași în cercetarea catastrofei de pe Autostrada Moldovei. „Începem să prelucrăm informațiile”

EXCLUSIV | Inspecția Muncii a făcut deja primii pași în cercetarea catastrofei de pe Autostrada Moldovei. „Începem să prelucrăm informațiile”

EXCLUSIV | Inspecția Muncii a făcut deja primii pași în cercetarea catastrofei de pe Autostrada Moldovei. „Începem să prelucrăm informațiile”

Cercetarea specialiștilor de la Inspecția Muncii în cazul catastrofei de pe șantierul Autostrăzii Moldovei – unde patru persoane au murit și alte cinci au fost rănite după un incendiu urmat de o explozie la o conductă de gaze – poate duce, în funcție de descoperiri, la amenzi de până la 10.000 de lei, ce se pot cumula, pe lângă sesizarea procurorilor, după cum a detaliat, într-un interviu pentru Gândul, președintele comisiei constituite de conducerea instituției. În paralel, surse din anchetă spun, pe de o parte, că, cel mai probabil, cauza accidentului de pe A7 este o fisură în țeava de gaz, după cum se vede și în imaginile obținute de Gândul, pe de altă parte, că magistrala în cauză a fost deteriorată de muncitorii angajați de asocierea care a câștigat contractul de construcție al autostrăzii, controlat de familia omul de afaceri Dorinel Umbrărescu.

Niculae Voinoiu, cu o experiență de trei decenii în verificarea celor mai mari catastrofe din România, este oficialul numit de inspectorul general adjunct Mihai Uca, cu atribuții de inpector general al Inspecției Muncii președinte al comisiei de cercetare al catastrofei de pe traseul Autostrăzii Moldovei, de la Călimănești, județul Vrancea.

Oficialul este în prezent director al Direcției Control Securitate și Sănătate în Muncă, în cadrul Inspecției Muncii și are în „palmares” controalele de specialitate la locul marilor tragedii din ultimii 30 de ani.

Cine sunt constructorii

Inspecția Muncii și procurorii au declanșat anchetele pentru a descoperi cine este vinovat de moartea a patru persoane și rănirea altor cinci, din dimineața zilei de joi, 21 septembrie, la ora 01:15, pe șantierul de pe traseul Autostrăzii Moldovei. Constructorul acestui lot, Focşani – Domneşti Târg, este asocierea de firme Spedition UMB (în calitate de lider) – SA&PE Construct – Tehnostrade SRL, care sunt toate trei deținute de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Lotul 1 are o lungime de 35,6 de kilometri, iar valoarea contractului, de 2,35 miliarde de lei fără TVA.

Constructorul Autostrăzii Moldovei -unde s-a produs explozia care a dus la moartea a patru lucrători și rănirea altor cinci – trebuia să păstreze o distanță de cel puțin 20 de metri de conductele de gaze naturale, conform avizului de amplasament acordat de Transgaz, consultat de Gândul.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), beneficiarul lucrării, a transmis că, antreprenorul Spedition UMB – liderul asocierii care construiește lotul, controlată de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu – nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii.

Cauza probabilă a accidentului de pe A7, în județul Vrancea, este o fisură în țeava de gaz, după cum au transmis unele surse din anchetă, punând la dispoziția Gândul și imagini cu conducta avariată. Acestea nu au precizat dacă fisura apăruse înainte sau după intervenția lucrătorilor.

Conform surselor Gândul, din primele cercetări ale specialiștilor Transgaz, conducta a fost fisurată în urma lucrărilor angajaților constructorului fără a avea avizul obligatoriu, așa cum a anunțat și oficial joi.

Reprezentanții Transgaz au transmis oficial că nu au fost respectate prevederile Avizului de amplasament de către constructor, acesta nedeținând avizul CTE din partea SNTGN Transgaz SA pentru proiectul tehnic de relocare/înlocuire a conductei de gaz intersectată de proiect.

Din informațiile aflate vineri dintr-un raport al Transgaz, acea conductă se afla, în zona exploziei, la o adâncime cuprinsă între 0,6 m și 1,03 m, ca urmare a lucrărilor neautorizate de Transgaz de către constructor în rest, aceasta fiind de 2 metri.

Informații „la cald” despre fluxul tehnologic

Într-un interviu pentru Gândul, Niculae Voinoiu a dat detalii despre procedura legală în cazul acestei cercetări, dar și persoanele – fizice și juridice – care vor fi chemate la audieri pentru a afla ce a dus la explozia care a provocat moartea a patru oameni – trei dintre cei trei morți, angajați ai Tehnostrade, iar al patrulea, un subantreprenor.

„Conform legii, în situația în care apar explozii sau evenimente foarte grave, legea spune că Inspecția Muncii, respectiv inspectorul general de stat, emite o decizie prin care numește o comisie formată din reprezentanți ai Inspecției Muncii și a inspectoratului de pe raza căruia s-a întâmplat eveniment”, a explicat actualul președinte al comisiei de cercetare.

„Ieri m-am deplasat la fața locului și, împreună cu colegii din teritoriu, am început practic cercetarea, luând, la cald, informații cu privire la modalitatea și fluxul tehnologic în care se desfășoară toată activitatea lucrătorilor”, a precizat Niculae Voinoiu, vineri, în jurul prânzului.

Președintele comisiei de cercetare a anunțat că a dispus să vină la inspectorat reprezentanți ai firmelor implicate pentru a furniza documentele.

„Acesta este este primul pas, de altfel, să ne prezinte documentele necesare, în urma căruia stabilim pe cine intervievăm, pași pe care urmează realmente să-i facem în următoarele zile”, a explicat Niculae Voinoiu pentru Gândul.

Potrivit oficialului, au fost invitați reprezentanții firmei la care erau angajați muncitorii decedați, ai operatorului național de transport al gazelor naturale, dar nu numai.

„Este vorba, bineînțeles, de firma Tehnostrade, și Transgaz, pentru că, de fapt este o combinație între firmele respective și nu în ultimul rând era un subcontractor care, săracul, din păcate, s-a stins și el, a patra victimă, care era administrator la propria firmă și care avea contract de livrare a apei la Tehnostrade”, a precizat președintele comisie de cercetare.

„Din nefericire, uitați, un eveniment care a produs atâtea victime! Vă imaginați că nu pot să fac niciun fel de afirmație sau precizare pentru că, într-adevăr, am ridicat o serie de fotografii de la fața locului, am stat de vorbă cu lucrătorii, cu conducătorii locurilor de muncă, dar începem să prelucrăm informațiile și de asemenea să le punem să le colaborăm cu documentele”, a spus Niculae Voinoiu.

La audieri vor fi invitați și reprezentanții CNAIR, beneficiarul lucrărilor de construcție a Autostrăzii A7.

„Intenția noastră de săptămâna viitoare este să începem audierea participanților și a celor care au scăpat – sunt trei victime care au suferit răni ușoare și despre care  s-a spus că sunt acasă și le vom chema și pe aceia. Vom chema de asemenea conducătorii locurilor de muncă și reprezentanții firmelor Transgaz și Tehnostrade și de asemenea suntem obligați să stăm de vorbă și cu beneficiarul lucrării, CNAIR”, a afirmat Niculae Voinoiu.

Președintele comisiei de la Inspecția Muncii estimează că cercetarea ar urma să se încheie în cel mult trei săptămâni, dar depinde și de alți factori și entități care nu sunt sub aceeași umbrelă a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.

„Din punctul nostru de vedere, cercetarea poate să dureze 15-20 de zile, în care să încercăm să ne dăm seama. Dar pentru faptul că împreună cu parchetul am dispus și o expertiză, din partea INSEMEX (Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Securitatea Mineră și Protecție Antiexplozivă – n.r.),  practic suntem și de condiționați de viteza cu care INSEMEX va finaliza expertiza tehnică”, a precizat președintele comisiei de cercetare.

INSEMEX Petroşani este o persoană juridică română în coordonarea Ministerului Cercetării, iar Inspecția Muncii are o colaborare cu specialiștii de acolo.

În funcție de concluzia cercetărilor, amenda pe care o poate aplica Inspecția Muncii este consistentă.

„Noi avem pentru încălcările respective amenzi care merg până la 10.000 lei și putem cumula. Dar să vedem. De altfel avem dreptul de a propune și cercetarea penală a celor care se fac vinovați. Avem obligația, chiar dacă parchetul a început o cercetare, in rem, deocamdată”, a subliniat Niculae Voinoiu.

La întrebarea Gândul, președintele comisiei de cercetare a confirmat că nu e nici pe departe la prima catastrofă.

„Cel mai grav eveniment pe care l-am cercetat a fost Mihăileștiul, Anina, Vulcani, Paroșeni, cam la tot ceea ce s-a întâmplat în Valea Jiului și nu numai am fost. Eu sunt din 1993 sunt în cadrul Inspecției Muncii, în Departamentul de Stat, din 2000, în funcții de conducere”, a conchis Niculae Voinoiu.

Citiți și:

EXCLUSIV | Administratorul Spedition UMB, firma lui Dorinel Umbrărescu, primele declarații după tragedia de pe Autostrada Moldovei

Ce obligații avea constructorul Autostrăzii Moldovei în zona exploziei în urma căreia au murit patru muncitori – DOCUMENT Transgaz

EXCLUSIV | UMB, campioana la autostrăzi, profit uriaș în 2022. Austriecii de la PORR, afaceri de peste 1,2 miliarde și ZERO profit

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și