Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) și sociologul Gelu Duminică reacționează după ce Gândul a prezentat imagini de la un eveniment care a avut loc în incinta Colegiului Tehnic Energetic din București.
Muzică de petrecere – melodii lăutărești, dar și manele care au încins atmosfera -, aplauze prelungite, selfie-uri și pași de dans. Aceasta a fost atmosfera la ”lecția deschisă” pe care a ”predat-o” atât profesorilor, cât și elevilor, renumitul acordeonist Marian Mexicanu.
Însoțit de partenera sa de viață, Ana-Maria Mexicanu, și de orchestră, Marian Mexicanu a ”încins” această ”lecție deschisă”, iar semnele de întrebare apărute ulterior și-au găsit, deocamdată, (măcar) două răspunsuri din partea Inspectoratului Școlar al Municipiului București, dar și din partea sociologului și activistului de etnie rromă Gelu Duminică.
Contactată de Gândul, Larisa Gojnete, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, a declarat – în exclusivitate pentru Gândul – că activitatea la care a fost invitat acordeonistul Marian Mexicanu, alături de orchestra sa, a fost parte dintr-o serie de activități care au ca temă ”nediscriminarea”, iar elevii pot afla informații despre ”particularitățile mai multor etnii, inclusiv cea rromă”.
”Activitatea a durat o oră, a fost parte dintr-o serie de activități pe tema nediscriminării și a constat în prezentarea (sub formă de materiale power point, muzică specifică) a particularităților mai multor etnii, inclusiv cea rromă.
Școlile au dreptul să organizeze activități extrașcolare, pot decide specificul lor, scopul, grupul-țintă”, a precizat, pentru Gândul, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
La rândul său, sociologul Gelu Duminică precizează că acest eveniment care a ridicat, inițial, unele semne de întrebare, este continuarea unei activități care se întinde pe mai mult de un deceniu.
Împreună cu acordeonistul Marian Mexicanu, Gelu Duminică merge prin instituțiile de învățământ din România pentru a vorbi elevilor și studenților despre ”despre contribuția romilor la folclorul românesc”.
”De peste 10 ani, împreună cu Marian Mexicanu, mergem prin facultăți să vorbim despre contribuția romilor la folclorul românesc. Eu cu vorbele, el cu notele. Împreună am ajuns cam prin toate marile centre universitare din România și am urcat cu acest eveniment și pe scena unor mari festivaluri (One World, Râșnov, etc). Prin noi, mii de tineri au aflat despre Maria Lătăretu, Zavaidoc, Grigoraș Dinicu, Aura Urziceanu și alti mari muzicieni români de etnie romă, și au înțeles diferența dintre muzica Romicăi Puceanu și maneaua actuală.
(…) Este deranjant că s-a văzut doar “maneaua” cântată pentru a explica cât de gol de conținut este mesajul “șmecheriei” care este promovat, de cele mai multe ori, de versurile unor astfel de melodii, și nu s-a văzut cum marea majoritate a copiilor care au participat la aceste evenimente au auzit pentru pentru prima dată de muzica jazz și de Ave Maria a lui Schubert.
În cele aproape două ore de eveniment, eu și Marian explicăm, cât putem noi de bine, cum e cu identitatea etnic-muzicală a romilor și cum aceștia și-au sugrumat propriul suflet pentru că au fost obligați, de perioada lungă a sclavie, să cânte ceea ce și-au dorit alții. Vorbim despre cum, sute de ani, romii au păstrat folclorul românesc, de cum marii Porumbescu și Enescu erau fascinați de muzica lăutarilor romi, și cum ei respectau orice gen muzical. Explicăm cum maneaua actuală trebuie privită ca un produs comercial care este super-consumat de întreaga societate și demonstrăm că ea este percepută, în mod greșit, ca fiind parte a identității culturale a romilor. Facem asta, și multe altele, ca un mod de a contribui la cunoașterea (r)omului de lângă noi”, explică Gelu Duminică.
”În acest an, cu sprijinul Guvernului României – Agenției Naționale pentru Romi, am început să mergem și în licee. Joia și vinerea trecută am fost în CN George Coșbuc și Liceul Energetic, și ne-am bucurat de bucuria a peste 350 de elevi. Am văzut tineri care au înțeles ca fi rom în România nu are legătură cu „epitet acordat unei persoane cu apucături rele” (DEX 2009), ci cu demnitatea și mândria pe care orice alt cetățean o are”
Sociologul Gelu Duminică
În același timp, Gelu Duminică precizează că întregul demers este destinat a scoate în evidență și ”pericolele consumului de droguri și traficului de persoane”, iar muzica devine mai mult decât ”un mijloc de comunicare”. Este vorba, în ultimă instanță, despre a atinge sufletele celor prezenți și de a vorbi despre ”iubire, demnitate și onoare și despre romi”.
”La finalul evenimentelor, câțiva tineri au venit la noi și ne-au rugat să facem astfel de cursuri și cu părinții lor «că poate așa scăpăm de toate discuțiile astea pline de rasism». Alții, erau mândri de etnia lor. Mai presus de toate, am văzut bucurie. Și diversitate. Și prietenie. Și da, am vorbit și despre pericolele consumului de droguri și traficului de persoane. Pentru că, în liceele din România, sunt niște pericole prezente. Totul s-a întâmplat în prezenta direcțiunii, profesorilor ba chiar, în cazul Liceului Energetic, și a unor părinți.
În trecut, tot împreună cu Marian și cu sprijin financiar și din partea UNICEF România și ANR, am fost în zeci de comunități cu romi și am vorbit, și cântat, despre nevoia de a opri căsătoriile fetelor la vârste mici și de a le susține să meargă la școală. Și în cadrul acelor evenimente, Marian a făcut ce știe – prin muzică, iar eu și colegii mei ce știm – prin vorbe și acțiune directă la nivel comunitar. Și acolo unde am lucrat, se văd și rezultatele…”, încheie sociologul Gelu Duminică.
”De multe ori spun ca muzica e mai mult decât un mijloc de comunicare. Și Marian spune asta. Muzica nu jignește, ci atinge sufletul și vorbește oamenilor pe limba lor. Eu, Marian, Ana și colegii lor din taraf, asta facem: atingem sufletele și vorbim. Despre iubire, demnitate și onoare. Și despre romi”
Gelu Duminică
Internauții care au vizionat imaginile respective au comentat – fiecare în stilul personal – această ”lecție deschisă”.
Dacă unii dintre ei au fost de părere că o astfel de ”activitate” poate atrage elevii la școală, alții și-au manifestat scepticismul, scriind că sunt scene care se pot vedea numai în România. Mai mult, un alt internaut a propus ca orele de muzică să se desfășoare după acest scenariu.