Legile educației bat pasul pe loc și în Parlament. În timp ce fiecare ministru care a ajuns în funcție la Educație a promis să reformeze din temelii învățământul românesc, mult trâmbițatele legi ajung de fiecare dată în același punct mort, fără perspective concrete de a dezvolta și în România „o școală ca afară”. După ce au trecut după multe luni de Guvern, noile legi ale educației avansează greu și în Parlament.
Comisia de învăţământ din Camera Deputaţilor a început joi dezbaterile asupra celor aproape 1.000 de amendamente depuse la proiectele legilor educației, varianta finalizată de ministrul Ligia Deca și avizată de Guvernul Ciucă. Surprinzător sau nu, cele mai multe propuneri la proiectul redactat de ministrul Ligia Deca au venit din partea social-democraţilor.
Mai exact, 790 de amendamente la textele de legi ale educației aparțin PSD, în timp ce 200 sunt venite dinspre USR. Mai mult, 569 de pagini de amendamente sunt doar pe legea peentru învățământul preuniversitar.
Dezbaterile începute joi în forță au fost suspendate la decizia președintei Comisiei, Natalia Intotero (PSD), în momentul la care parlamentarii discutau amendamentul legat de cultele religioase, urmând să fie reluate vineri, de la ora 9,00, pe proiectul legii învăţământului preuniversitar.
Decizia Nataliei Intotero, președinte al Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, a stârnit o serie de discuții, existând voci care susțin că legile educației sunt folosite ca”armă politică” în jocul rotativei guvernamentale.
Natalia Intotero a explicat, pentru Gândul, cum s-a ajuns însă la motivul suspendării dezbaterilor de joi.
Joi, la ora 9.00, am avut primele 49 de pagini finalizate – stafful lucrează în continuare – și am început dezbaterea, așa cum am convenit, pe fiecare articol, cu votul respectiv. În momentul în care am ajuns la articolul 3, litera k), ministerul a spus că nu poate să ne spună un punct de vedere, fiind vorba chiar de un amendament venit din partea celor 13 culte, cu care, de altfel, noi am avut întâlnire în cursul săptămânii trecute.
Atunci nu am văzut o diferență de opinie între culte și doamna ministru. Dimpotrivă. Am considerat că trebuie să supun la vot suspendarea acestei ședințe, până când ministerul își clarifică opțiunea cu reprezentanții cultelor. Sperăm ca vineri să avem o opțiune clară din partea ministerului, pe fiecare articol în parte”, a spus președintele Comisiei pentru învățământ.
Natalia Intotero a precizat că, inițial, termenul stabilit de Biroul Permanent pentru a prezenta raportul în plen ar fi trebuit să fie 26 aprilie. Dat fiind însă numărul mare de amandamente depuse și timpul prea scurt pentru a putea fi parcurse și studiate, președintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților a cerut ca, în cazul în care nu se vor finaliza dezbaterile, termenul să fie devansat pentru data de 2 mai sau chiar mai târziu, în funcție de cum vor decurge lucrurile.
„Având în vedere numărul mare de amendamente pe care le-am primit, săptămâna trecută am făcut o solicitare către Biroul Permanent, pentru a ne prelungi activitatea Comisiei și inclusiv pentru a depune raportul în plen pentru data de 2-3 mai. S-a aprobat acest termen.
Am rugat ca, în cazul în care nu reușim să ne încadrăm nici cu data de 2 mai – a fost una dintre principalele nemulțumiri și ale partidelor de opoziție, că este un timp prea scurt -, dacă vom avea posibilitatea legală, să mai prelungim termenul, fără a ajunge cumva ca legile să fie trecute tacit de prima cameră sesizată. Dacă vom ajunge cumva în această situație, la începutul săptămânii viitoare, vom reveni cu încă o solicitare pentru încă o săptămână.
Ne dorim ca aceste legi să fie aprobate până la finalul acestei sesiuni parlamentare. Însă, chiar și pe partea de Bacalaureat – indiferent ce variantă va fi agreată- atât timp cât ministerul nu va aproba planurile cadru, care trebuiau aprobate de 3-4 ani, nu putem vorbi despre o nouă variantă a Bacalaureatului”, a explicat Natalia Intotero.
Ministerul Educației mai are de recuperat anumite întârzieri, pe care le-a avut poate și din cauza pandemiei, poate și din cauza schimbărilor miniștrilor, de aceea, anumite prevederi nu pot intra în vigoare de îndată ce această lege va fi promulgată, a mai spus deputata PSD.
”Ceea ce-mi doresc eu personal este să avem variante cât mai bune, adaptate la nevoile reale ale societății, la dorințele elevilor și ale cadrelor didactive. Îmi doresc ca aceste variante să nu aibă posibilitatea să fie contestate și să fie declarate neconstituționale și, în acest sens, va trebui să muncim și să analizăm fiecare amendament în parte, cu maximă atenție și cu discernământ”, a mai spus Natalia Intotero.
Preşedintele Comisiei de învăţământ a mai explicat amendamentul propus de PSD la legile educației prin care se prevede posibilitatea ca liceele să înființeze „clase de excelență”, pentru care ar urma să fie organizată testare la nivel național pentru toți elevii care vor să participe, înaintea Evaluării Naționale.
„Pentru elevii care au un grad de pregătire şi care doresc să intre în aceste clase de excelenţă – unde să se predea cunoştinţe şi să facă o evaluare la un nivel mai avansat -, dăm voie liceelor să aibă posibilitatea să spună de la începutul anului: «dorim să facem, de exemplu, o clasă de excelenţă pe ştiinţe sau pe limbi străine, sau pe mate-info».
Şi, în momentul în care se apropie examenul de admitere, cu o perioadă – aici se cuprinde în metodologie, din partea ministerului -, se fac teste la nivel naţional. Testele vor fi cu un grad de dificultate, cu un punctaj şi pot să participe orice elev pe specializarea profilului pe care şi-o aleg. De exemplu, dacă vorbim de limbi străine, va fi un test de limbi străine, unde la final va fi cu «admis», «respins»”, a precizat Natalia Intotero.
Președintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, Iulian Cristache, susține că situația actuală în care se află proiectele de legi ale educației este de „noaptea minții.”
Iulian Cristache recunoaște însă că nicio lege, indiferent cât de bine este construită și asumată de toți actorii educaționali, nu va schimba nimic dacă lucrurile nu se modifică la baza piramidei, mai exact în aspectele care-i privesc pe elevi, profesori și părinți.
Sunt șocat! Categoric, este dreptul lor să depună amendamente, nu vreau să anulez acest drept, dar să ai 1.000 de amendamente și să le discuți în șapte zile – să fii atent la fiecare amendament, pentru că, efectiv, trebuie să-l citești, să vii cu propuneri, să soliciți, să armonizezi cadrul legal – este imposibil. Este ceva de noaptea minții! Legea ar înseamna să fie schimbată complet, ceea ce nu-mi pot închipui.
Propunerea cu mai puține probe la Bacalaureat se bazează, cred, pe dorința PSD de a introduce Religia. Aici este marea bătălie și cartea pe care PSD își dorește s-o câștige neapărat. Nu ai cum să iei dreptul copilului la învățătură.
Poți să-l scoți, eventual, temporar, nu ai cum să exmatriculezi un elev decât dacă are decizie de instanță judecătorească, prin care el are o faptă penală. Este învățământ obligatoriu, se bate cap în cap. Noi am cerut monitorizarea audio-video nu doar la ședința cu părinții, ci și la orele profesorilor. Nu este nimic de ascuns. Nici pentru profesori nu ar trebui să fie o problemă, deși ei se opun”, a spus Iulian Cristache.
Președintele Federației Asociațiilor de Părinți susține că așteptările nu sunt de la lege, ci de la fiecare actor al educației.
”Legea poate să fie una perfectă, poate să fie asumată de către toată lumea, modificarea trebuie să vină de la fiecare dintre noi: familie și actul educațional, de la catedră. Familiile trebuie să-și responsabilizeze copiii că se duc la școală să învețe pentru ei și nu pentru concurența cu cineva, ci pentru viitorul lor.
Trebuie să-și respecte profesorii că de-aia se duc la școală. Și profesorii trebuie să-și aducă aminte pentru ce sunt plătiți, să-i învețe pe elevi. Dacă vom reuși treaba asta, vom avea plus valoare.
Dacă ne vom baza doar pe o lege că va face un profesor mai bun, este o minciună. Dacă vom crede că o lege va responsabiliza elevii care sunt iresponsabili din familii, ne păcălim”, a afirmat Iulian Cristache.
Senatorul Ștefan Pălărie, membru în Comisia pentru învățământ și inițiatorul unor politici publice în domeniul educației, are însă o altă variantă. Acesta a spus, pentru Gândul că nu este posibil într-o țară europeană ca, „după ce ai schimbat trei variante de lege, după ce zici că te-ai consultat cu toți, să ajungi în această situație.”
Senatorul a criticat în termeni duri ceea ce se întâmplă cu noile legi ale educației, mărturisind că USR nu va vota aceste legi, deoarece nu fac nicio reformă autentică.
„În primul rând, suntem într-o situație total sinistră. După ce doamna ministru Ligia Deca a invocat ani de zile de consultări, după ce a spus că a dialogat și a luat punctul de vedere al tuturor părților sociale, astăzi suntem în Parlamentul României cu două texte de lege ale educației care au primit, până la termenul oficial, aproape 1.000 de amendamente de la toate partidele. Ce este interesant este faptul că multe dintre amendamentele primite vin chiar de la PSD.
Astăzi, vedem că acele consultări pe legile educației nu au fost reale, nimeni nu pare să fie de acord cu textele de lege și suntem în plină furtună. Noi suntem într-o cursă contracronometru până la termenul de adoptare tacită a legilor în prima cameră, pentru că suntem în procedură de urgență.
Sunt 569 de pagini de amendamente numai pe legea preuniversitarului. Este enorm de lucru. Această situație sinistră în care ne aflăm nu arată decât, mai degrabă, un faliment generalizat, un eșec uriaș, lamentabil al statului. Nu este posibil într-o țară europeană, după ce ai schimbat trei variante de lege, după ce zici că te-ai consultat cu toți, să ajungi în această situație”, consideră Ștefan Pălărie.
Senatorul a mai spus că USR a anunțat în avans că aceste legi, în varianta ministrului Ligia Deca, nu sunt votabile.
”Nu fac nicio reformă autentică, sunt superficiale, nefundamentate și nu vor schimba nimic în România. Avem o listă de 26 de teme pe care, dacă nu le reformăm și nu le rezolvăm, putem să mergem acasă cu toții”, a adăugat Ștefan Pălărie.
Mai mult, senatorul este de părere că noile legi ale educației sunt utilizate ca armă politică, ”ca genunchi în gură dat celorlalți așa-zișii parteneri de coaliție, de guvernare, în loc ca aceste conversații extrem de importante, critice pentru viitorul țării, să aibă loc pe rațiuni, pe teme, pe cifre, pe date”.
”Mai degrabă, vedem un stat capturat în care președinții de partid se joacă cu legile pentru a-și negocia avantaje la rotativă sau în campania electorală. Acesta este tristul adevăr”, susține Ștefan Pălărie.
Senatorul a vorbit și despre lucrurile care, în opinia lui, lipsesc din puzzle-ul școlii românești, dar și despre abandonul școlar, marea problemă a învățământului de astăzi.
„Vrem măsuri reale de garantare a unei finanțări corecte pentru domeniu. Câtă vreme lăsăm salariații din învățământ în mizerie sau cu inechitățile pe care le-am văzut în spațiul public, nu putem avea educație. Apoi, este inadmisibil ca, astăzi, un copil care nu-și poate permite financiar meditații, să fie lăsat în urmă prin acest examen de admitere în liceu, total discriminatoriu.
Mai mult, avem o altă problemă de abandon școlar generalizat. Suntem țara europeană care în 12 ani de școlarizare pierde jumătate de generație. Este ca și cum pierdem jumătate din România în felul acesta din procesul de școlarizare, de educație. Iar asta ne afectează pe toți, deoarece nu avem resurse pe piața forței de muncă, nu avem tineri calificați și înalt calificați, avem analfabetism funcțional, dar pierdem copii.
Învățământul ar trebui să fie cu adevărat gratuit. Transportul pentru elevi ar trebui să fie gratuit și nu decontat, adică parțial acoperit din sume forfetare. Doi, masa caldă trebuie să fie un program generalizat la nivel național, și nu doar pentru o parte dintre elevi. Iar trei, propunem un pachet de asistență pentru famiile nevoiașe, un fel de vouchere alocate părințor din aceste familii, care să poată să-și înscrie copiii la programe de tip școală după școală, în orice unitate de învățământ își aleg ei”, a precizat senatorul din Comisia pentru învățământ.
CITEȘTE ȘI: