Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, despre tragedia de la Pasajul Unirii: „Șoferul de autocar a încălcat toate semnele / Astfel de limitatoare există în toată lumea”

EXCLUSIV | Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, despre tragedia de la Pasajul Unirii: „Șoferul de autocar a încălcat toate semnele / Astfel de limitatoare există în toată lumea”

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, a declarat pentru Gândul că șoferul grec al autocarului implicat în accidentul de la Pasajul Unirii, soldat cu moartea unei persoane, este principalul vinovat pentru această tragedie, pentru că nu a respectat indicatoarele de circulație. Potrivit lui Lucian Diniță, autoritățile locale ar fi trebuit să impună totuși echipaje de Poliție locală la intrările în Pasaj, încă de la primul incident din acest loc, din luna septembrie, pentru a preveni astfel de accidente grave.

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, este de părere că șoferul grec al autocarului implicat în accidentul grav de la Pasajul Unirii ar fi putut să evite tragedia dacă era atent și respecta indicatoarele din zonă.

„Acolo există niște indicatoare, și verticale, și pe jos, dar și niște limitatoare de înălțime care nu au fost respectate. Din acest punct de vedere, vina îi aparține șoferului, care nu are nicio scuză. Iar în orice loc în care ai astfel de limitatoare de înălțime, există și rute ocolitoare. În cazul nostru, șoferul putea să aleagă să circule pe la suprafață, fără probleme. Astfel de limitatoare există în toată lumea, și în Italia, și în Franța, și în Austria. Nu le-au inventat românii. Se pune totuși problema greutății acelei porți, care, putea să cadă și pe alte mașini, și ar fi fost o tragedie și mai mare”, a declarat Lucian Diniță pentru Gândul.

Fostul șef al Poliției Rutiere spune însă că autoritățile locale ar fi trebuit să impună echipaje de poliție locală la Pasajul Unirii, pe ambele sensuri de intrare în tunel.

„Autoritatea locală ar fi trebuit să pună niște echipaje de la locală, chiar de când a avut loc primul accident acolo. Ar fi trebuit să nască niște semne de întrebare primul incident. În ceea ce privește ancheta, fără doar si poate, pocurorul trebuie să ceară puncte de vedere pertinente de la specialiști în siguranță rutieră din cadrul instituțiilor statului. Părerea mea că trebuia făcută și o Comisie specială de anchetă, formată din Autoritatea Rutieră, Registrul Auto Român și Poliția Rutieră. Nu am auzit să se fi format o astfel de Comisie”, mai susține Lucian Diniță.

„Poate că mașinile mari ar trebui interzise total pe acolo”

Potrivit fostului șef al Poliției Rutiere, și în trecut au existat accidente la Pasajul Unirii, cu TIR-uri blocate în tunel.

„Prin 2009, îmi aduc aminte, a intrat un TIR dinspre Universitate către Tineretului, seara, și abia a doua zi de dimineață am reușit să-l scoatem de acolo, nu ieșea nici pe o parte, nici pe cealaltă. Poate că mașinile mari ar trebui interzise total pe acolo”, mai susține fostul șef al Direcției Poliției Rutiere din cadrul IGPR.

În ceea ce privește informația potrivit căreia șoferul grec ar fi condus 16 ore fără pauză, Lucian Diniță spune că astfel s-au încălcat grav normele europene privind transportul rutier de persoane.

Cealaltă poartă, identică, dinspre Universitate, nu a fost demontată

Surse din Primăria Sectorului 4 au precizat pentru Gândul că în prezent există echipaje de poliție locală la ambele intrări în Pasajul Unirii, care opresc mașinile mari care intenționează să intre în tunel, și le redirecționează pe la suprafață.

Totodată, la cealaltă intrare în pasaj, dinspre Universitate, încă există poarta pentru limita de înălțime, care este identică cu cea în care s-a lovit autocarul cu turiști greci.

În timp ce fostul șef al Poliției Rutiere spune că principala vină pentru tragedia de dinainte de Crăciun îi aparține șoferului grec, Irina Zamfirescu, reprezentantă ActiveWatch în domeniul drepturilor omului, este de părere că la Pasajul Unirii trebuie rezolvată urgent problema acelor porți.

„După ce s-a lucrat la pasaj, accidentele se întâmplă la o frecvență mult mai mare. Foarte mulți șoferi au intrat în acele porți, și iată, acum a murit un om, fără nicio vină. Este clar că acolo este o problemă de siguranță în trafic, și trebuie găsită urgent altă soluție. Nu ai cum să mai lași acele limitatoare, după ce a murit un om. Când pui o presemnalizare, o instalezi ca să previi un accident, nu să se întâmple un accident. Este evident că soluția aleasă cu acele porți nu este deloc una fericită”, a declarat Irina Zamfirescu pentru Gândul.

Potrivit reprezentantei ActiveWatch, Primăria Capitalei fuge de răspundere și de decizie în cazul Pasajului de la Unirii.

„Ceea ce mă intrigă foate mult este faptul că Primăria Capitalei nu reacționează deloc în ceea ce privește incidentele de la Pasajul Unirii. Ar fi trebuit să ia o decizie, chiar dacă l-a dat în administrarea Primăriei Sectorului 4. În cadrul Primăriei Capitalei trebuie formată o Comisie, din mai multe instituții, care să ia o decizie cu privire la siguranța traficului la Pasajul Unirii”, mai explică Irina Zamfirescu.

Pasajul Unirii a intrat în reabilitare la începutul verii și s-a dat în folosință la început de septembrie. S-au cheltuit 12 milioane de euro pentru această lucrare.

„Pasajul rutier Unirii se redeschide circulației înainte de începerea noului an școlar. După 77 de zile de muncă, fără niciun fel de întârziere, lucrările de punere în siguranță a celui mai important obiectiv de infrastructură din Capitală s-au încheiat. Urmare a unei investiții de 12 milioane de euro, Pasajul rutier Unirii, cu o lungime de aproximativ 900 de metri, a devenit cel mai sigur tunel rutier, din punct de vedere al infrastructurii din România, dar și cel mai tehnologizat din țară”, anunța Primăria Sectorului 4 pe 3 septembrie.

Cronologia accidentelor de la Pasajul Unirii

De atunci, au avut loc mai multe incidente la Pasajul Unirii:

  • În primele zile de după inaugurare, două autocare au rămas blocate la intrarea în pasaj pentru că nu au respectat limita de înălțime, de 3,5 metri;
  • Pe 9 septembrie, un TIR de 40 de tone a rupt limitatorul de înălțime;
  • Pe 21 septembrie, o camionetă a rămas blocată în pasaj după ce a trecut de limitatorul de înălțime;
  • Pe 26 septembrie, un alt autocar a rămas blocat în limitatorul de înălțime;
  • Pe 18 octombrie, o mașină a luat foc în pasaj, fără legătură însă cu limitatoarele de înălțime;
  • Pe 20 octombrie, un alt autocar a rămas blocat în limitatorul de înălțime instalat la intrarea în pasaj către Piaţa Unirii.

Cel mai grav accident a avut loc săptămâna trecută, soldat cu moartea unei persoane.

Un autocar în care se aflau 48 de cetățeni greci, 47 de pasageri și șoferul, a intrat în limitatorul de înălțime. Bara de metal s-a aplecat foarte mult, dar nu s-a desprins, astfel încât autocarul a fost strivit la mijloc, iar o persoană a decedat.

Marius Coaje, inginerul care s-a ocupat de reabilitarea pasajului, declara recent pentru Gândul  că șoferii care lovesc această poartă nu sunt atenți la semnele de circulație din zonă, care avertizează cu privire la înălțimea pasajului.

„În acest moment avem totul ca la carte, sunt 3,5 metri înălțime, se poate măsura de către  oricine”

„În acest moment avem totul ca la carte, sunt 3,5 metri înălțime, se poate măsura de către  oricine. Șoferii care lovesc această poartă nu sunt atenți la semnele de circulație și nici nu-și cunosc mașinile pe care le conduc.

Acest pasaj nu putea fi mai înalt, pentru că sub el avem caseta Dâmboviței (…) Vor mai avea loc, cu siguranță, incidente acolo, până când oamenii vor înțelege că trebuie să respectăm semnele de circulație.

Înainte, o dată la două luni, Brigada Rutieră și Poliția Locală interveneau pentru a le dezumfla roțile și pentru a-i scoate din pasaj. Acum nu mai ajung în interior, se opresc în aceste porți”, a precizat Marius Coaje în cadrul emisiunii „Cu Gândul la București”.

Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații precum Ziarul Libertatea (6 ani), Averea, Evenimentul ... vezi toate articolele