Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | MApN, clarificări în legătură cu cele 32 de avioane F-16 care vor fi cumpărate din Norvegia: ”Resursa disponibilă este exprimată în ore de zbor și nu în limită de ani trecuți de la fabricare”

EXCLUSIV | MApN, clarificări în legătură cu cele 32 de avioane F-16 care vor fi cumpărate din Norvegia: ”Resursa disponibilă este exprimată în ore de zbor și nu în limită de ani trecuți de la fabricare”

EXCLUSIV | MApN, clarificări în legătură cu cele 32 de avioane F-16 care vor fi cumpărate din Norvegia: ”Resursa disponibilă este exprimată în ore de zbor și nu în limită de ani trecuți de la fabricare”
România va cumpăra 32 de avioane F-16 din Norvegia | FOTO - @official Forsvaret - Forțele armate norvegiene

Ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, a transmis Parlamentului, pe 7 decembrie, o scrisoare prin care solicită aprobarea formală pentru ca România să achiziționeze 32 de avioane de vânătoare F-16 din Norvegia.

Potrivit hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) din 2012, 2015 și 2019, Programul esențial de înzestrare ”Avion multirol al Forțelor Aeriene” prevede înzestrarea, graduală, a Forțelor Aeriene Române cu 48 de avioane multirol F-16, care vor constitui trei escadrile.

În urma acestei scrisori au apărut, din nou,  semne de întrebare referitoare la ”puterea de cumpărare” a României și la faptul că vom achiziționa avioane ”second-hand”. Avioanele norvegiene au 40 de ani vechime, numai că, dincolo de data fabricației, sunt superioare celor pe care Flota Aeriană a României le deține în prezent.

”Avioanele vor fi transferate în deplină stare operațională”

GÂNDUL a solicitat MApN clarificări în legătură cu ”vechimea” acestor avioane de vânătoare norvegiene, iar din răspunsul primit, în exclusivitate, reiese că nu anul de fabricație este esențial, ci numărul de ore de zbor.

Avioanele care vor fi achiziționate din Norvegia au o ”configurație superioară”, prin comparație cu cele exploatate deja de Forțele Aeriene Române, potrivit răspunsului primit de la MApN.

”Aeronavele în discuție au fost operate până în prezent de Forțele Aeriene Regale Norvegiene. Alegerea acestei soluții de achiziție a avut în vedere compatibilitățile tehnice cu aeronavele din prima escadrilă – Escadrila 53 Vânătoare de la Borcea, precum și avantajele economice ale pachetului propus de Norvegia, configurație superioară față de cele aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române, precum și posibilitatea modernizării aparatelor de zbor în România.

Avioanele vor fi transferate în deplină stare operațională, resursa disponibilă a acestora (exprimată în ore de zbor și nu în limită de ani trecuți de la fabricare) asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a. Astfel, achiziția avioanelor de la Guvernul Norvegiei reprezintă în fapt un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate”, precizează MApN..

”Această soluție asigură implicarea industriei naționale din domeniul aeronautic în executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizarea avioanelor F-16, prin operatorul economic Aerostar S.A., desemnat centru de mentenanță de către Guvernul României pentru aeronavele F-16.”

Ministerul Apărării Naționale

”Minimum trei escadrile a câte 16 avioane F-16 fiecare, pentru apărarea spațiului aerian”

Programul ”Avion multirol al Forțelor Aeriene”, aprobat de CSAT, prevede ca România să dețină ”minimum trei escadrile a câte 16 avioane F-16 fiecare, necesare apărării spațiului aerian pe timp de pace, criză și război”.

Acest demers reprezintă realizarea graduală a Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție a României.

”Prin Concepția de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului «Avion multirol al Forțelor Aeriene», aprobată prin Hotărâre a CSAT, este prevăzută realizarea graduală a Capabilității Operaționale Aeriene de Tranziție, prin continuarea dotării cu avioane F-16 transferate din excedentul altor state si constituirea unei capabilități formate din minimum trei escadrile a câte 16 avioane F-16 fiecare, necesare apărării spațiului aerian pe timp de pace, criză și război, precum și asigurării contribuției naționale la apărarea colectivă”, mai transmis MApN, în exclusivitate pentru GÂNDUL.

”F-16 a servit foarte bine forțele armate norvegiene și națiunea”

Conform site-ului regjeringen.no, avioanele multirol F-16 au reprezentat ”coloana vertebrală a Forțelor Aeriene Regale Norvegiene și a apărării Norvegiei, protejând suveranitatea norvegiană și participând la mai multe operațiuni și exerciții naționale și internaționale”.

În același timp, se precizează că aceste avioane F-16 ”se apropie acum de sfârșitul serviciului său, Agenția Norvegiană pentru Materiale de Apărare a fost însărcinată de către Ministerul Apărării în septembrie 2019 să înceapă pregătirile pentru retragerea aeronavelor rămase până la sfârșitul anului 2021 și, eventual, să le vândă unui alt utilizator”.

”F-16 a servit foarte bine forțele armate norvegiene și națiunea de peste 40 de ani până la înlocuirea lor cu F-35. Ministerul Apărării a exprimat clar dorința lor ca F-16 norvegieni să fie folosite în continuare de către alți aliați din cadrul alianței NATO”

Ministerul Apărării din Norvegia

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și