EXCLUSIV | Metroul spre Otopeni a ajuns la exproprieri. Ionel Scrioșteanu: „Sunt necesare pentru stațiile de pe toată rețeaua M6, una va fi la intersecția cu Centura Capitalei”. Câți bani vor primi proprietarii care renunță la case și terenuri
Compania Metrorex și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au început exproprierea imobilelor aflate pe traseul Magistralei M6 de metrou, între stațiile 1 Mai și Otopeni. Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în ministerul Transporturilor, a declarat, pentru Gândul, că exproprierile mai multor terenuri și clădiri sunt esențiale pentru „a crea stațiile necesare pentru toată rețeaua, plus zonele tehnice”.
- Lucrările pentru prima secțiune a metroului spre Aeroportul Otopeni, Gara de Nord – Băneasa, vor începe în martie 2023.
- Câștigătorul licitației pentru secțiunea a doua, Băneasa – Otopeni, va fi anunțat în ianuarie 2023.
- Cele 12 stații prevăzute pentru Magistrala de Metrou M6 vor fi construite de firme din Turcia: prima secțiune, până la Băneasa, de Alsim Alarko, iar pentru tronsonul 2, Băneasa – Otopeni, unul dintre cei trei constructori din Turcia care au depus oferte: Alsim Alarko, Dogus Insaat sau Gulermark.
- Costul pentru întregul proiect este de 2,38 miliarde de lei, iar suma totală prevăzută pentru despăgubirea proprietarilor implicați în procesul de expropriere este de 115 milioane de lei.
Directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a declarat, pentru Gândul, că procedura de expropriere a imobilelor proprietate privată, în vederea construirii Magistralei 6 de metrou, pe ruta 1 Mai – Otopeni, a fost demarată.
„La acest moment, sunt în derulare activitățile comisiilor de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real și analiză a cererilor depuse de către titularii de drepturi reale asupra imobilelor expropriate. Procedura de expropriere se realizează în baza Hotărârii de Guvern, privind declanșarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național aferentă obiectivului de investiții «Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni (Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni)».
Exproprierea pentru realizarea Magistralei 6 de metrou este o procedură complexă, prin care statul român, prin Metrorex, realizează o cesiune a proprietății bunurilor imobile pentru utilitate publică, cadrul legal al exproprierii fiind stabilit conform Legii 255/2010”, a precizat Mariana Miclăuș.
Cum explică Metrorex alegerea mai multor contracte pentru M6
Întrebată de ce Metrorex a ales varianta mai multor contracte, în locul unui singur constructor sau a unei asocieri de firme care să preia întreaga lucrare, eliminându-se, astfel, eventualele deficiențe de compatibilizare, Mariana Miclăuș a precizat că „modalitatea actuală a contractării a fost determinată de sursele de finanțare și de implementare ale proiectului”.
„Prin acordul de împrumut dintre Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei și România, sunt finanțate doar lucrările de construcții civile (Secțiunea de Nord: stația Tokyo – stația Aeroport Otopeni) și serviciile de consultanță. Lucrările de construcții civile (Secțiunea de Sud: stația 1 Mai – stația Tokyo), lucrările de arhitectură, calea de rulare, instalațiile electromecanice, instalațiile electroenergetice, sistemele de transport local călători, sistemele de protecție civilă, rețeaua de cabluri cu fibre optice, instalațiile radiocomunicații, instalațiile telefonie, instalațiile ceasoficare, instalațiile de televiziune în circuit închis, instalațiile control acces și taxare automată, sistemele antiefracție și detectare, semnalizarea și avertizarea la incendiu, sistemele de siguranță și automatizare a traficului și informare călători, material rulant sunt finanțate din fonduri europene nerambursabile.
Toate specialitățile menționate sunt corelate, urmându-se o cursivitate a fluxului de execuție pentru a eficientiza implementarea unui proiect atât de complex. De asemenea, s-a luat în considerare funcționalitatea tuturor sistemelor, astfel încât să se poată efectua punerea în funcțiune a întregului obiectiv de investiții «Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni)»”, a mai spus Mariana Miclăuș.
În ceea ce privește stadiul actual al lucrărilor pentru construirea celei de-a șasea magistrale de metrou, directorul general al Metrorex a menționat: „Contractul de servicii de proiectare și execuție lucrări de structură pentru Lotul 1, 1 Mai – Tokyo este în desfășurare. În prezent, se derulează acțiunile necesare și specifice activității de proiectare. După finalizarea lucrărilor de proiectare, începe perioada de realizare a lucrărilor de construire”.
”În zona intersecției cu Centura Capitalei va fi o nouă stație”
Secretarul de stat în ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu a explicat că este nevoie de exproprieri atât pentru „a crea stațiile necesare pentru toată rețeaua”, cât și pentru eficientizarea rețelei.
„Suntem în proceduri de exproprieri. Sunt multe imobile, pe toate zonele – și pe partea de București, și pe partea de județ Ilfov – sunt mai multe imobile care trebuie expropriate, și imobile, și partea de construcții. Exproprierile sunt pentru a crea stațiile necesare pentru toată rețeaua, plus zonele tehnice. Acolo unde este nevoie, de exemplu, pe zona de intersecție cu Centura Capitalei – acolo unde o să fie o nouă stație –, trebuie prevăzute și dotările necesare, pentru a fi cât mai eficientă rețeaua”, a explicat secretarul de stat.
Întrebat câți bani primesc proprietarii acestor terenuri și clădiri care vor trece în proprietatea statului pentru a se putea face lucrările la noua magistrală de metrou, Ionel Scrioșteanu a spus că aceste sume sunt prevăzute în studiul de fezabilitate aprobat și sunt cele din grila notarială din toate zonele, actualizată anual.
”De fiecare dată, se actualizează în funcție de grila notarilor, care este în fiecare an, pe fiecare zonă. Dacă, de exemplu, nu reușim să finalizăm o procedură de expropiere în cursul acestui an, suma se actualizează în funcție de grila notarilor de anul viitor.
Nu este o problemă majoră, permanent se actualizează sumele, pentru că nu se face exproprierea imediat după ce se finalizează un studiu de fezabilitate. Este o perioadă în care se identifică imobilele și trece o perioadă de timp, și atunci, la momentul T zero, se actualizează suma pe evaluarea exact prevăzută, în momentul acela, în grila notarilor. Asta se întâmplă frecvent, să se actualizeze sumele, nu este o problemă din punctul acesta de vedere”, a explicat Ionel Scrioșteanu.
Secretarul de stat susține că „s-a plătit mai mult decât s-a făcut economie” atunci când a venit vorba de alegerea mai multor contracte care să preia lucrarea de construire a unei magistrale de metrou, în contextul în care „managementul a fost foarte greoi și durata a fost foarte lungă”.
„Aceasta a fost abordarea Metrorex, până în momentul acesta, au fost mai multe contracte. Au spus că sunt firme specializate pe structură, firme specializate pe instalații de siguranță, firme specializate pe partea de cale de rulare și au presupus că există varianta să fie un cost mai mic dacă luăm firme specializate și nu cerem ca o singură firmă să aibă toate capacitățile necesare. Pe Magistrala M4, de exemplu, abordarea va fi integrată, se scoate la licitație un singur contract, pentru a fi dată lucrarea la cheie.
Noi am avut experiența trecută și am văzut ce înseamnă managementul unei sume de contracte pe o singură magistrală de metrou, și cred că ar fi mai eficient. Practic, ei au spus că eficientizează costurile, dar per total, pentru că managementul a fost foarte greoi și durata a fost foarte lungă, cred că am plătit mai mult decât s-a făcut economie”, a mai spus secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
Metrorex a anunțat că, din 12 decembrie, va începe activitatea Comisiilor de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real și analiza cererilor depuse de către titularii de drepturi reale asupra imobilelor expropriate, în vederea construirii Magistralei 6 de metrou, pe ruta 1 Mai – Otopeni. În informarea de pe site-ul companiei se menționa că persoanele interesate sunt rugate să completeze o cerere adresată comisiei de verificare a dreptului de proprietate, care să conțină datele personale ale proprietarului, precum și elementele de identificare ale bunului expropriat.
De asemenea, Metrorex a publicat lista cu imobilele proprietate privat și cu proprietarii acestora, din București și Otopeni, care sunt cuprinse în procesul de expropriere pentru construirea Magistralei 6 de metrou, de la 1 Mai la Otopeni.