EXCLUSIV | Motivul pentru care Nicușor Dan pune ”frână” urbanismului din Capitală: ”Este pe deplin interesat să controleze blocarea procesului de autorizare, persoane apropiate lui au interese personale în menținerea valabilității PUZ ZCP”
Urbanismul din București se află în faza paradoxală în care există, dar lipsește cu desăvârșire. Motivul este o ”formulă” prin care Nicușor Dan, primarul general al Bucureștilor, blochează cu o perseverență demnă de o cauză mai bună orice încercare de reglementare urbanistică, iar atât de necesarul proces de autorizare a lucrărilor de construcții se află, potrivit urbaniștilor, în ”haos general”.
Specialiștii în urbanism și administrație publică, contactați de Gândul, au explicat în exclusivitate, cum s-a ajuns în acest impas și de ce a blocat Nicușor Dan emiterea unor Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) noi în București.
Trebuie reamintit că, în anul 2020, nu mai puțin de 70 de PUZ-uri se aflau deja pe ”circuitul de aprobare”, numai că primarul general nu le-a promovat spre aprobare.
”Urmare a demersurilor proprii sau ale ONG-urilor prietene, Nicușor Dan s-a asigurat că Bucureștiul a rămas fără reglementări urbanistice, aruncând într-un haos general procesul de autorizare a lucrărilor de construcții. Practic, de când a devenit primar, Nicușor Dan a blocat emiterea de Planuri Urbanistice Zonale noi în capitala țării. Nicușor Dan a refuzat să promoveze spre aprobare și cele aproape 70 de PUZ-uri care erau deja pe circuitul de aprobare în anul 2020, când acesta a câștigat alegerile locale și a devenit primar.
Mai mult, cu sprijinul politic al PNL, USR și PMP, Nicușor Dan a suspendat toate PUZ-urile coordonatoare de sector pe cale administrativă, iar apoi a coordonat activitatea partidului politic Uniunea Salvați România (USR) și a unor ONG- uri afiliate, pentru a ataca toate PUZ-urile coordonatoare în instanță, acestea aflându-se în prezent în diferite stadii de anulare sau suspendare”, precizează urbaniștii contactați de Gândul.
”Fenta” lui Nicușor Dan și o documentație PUG ”depășită din toate punctele de vedere”
Este vorba, în ultimă instanță, de ”acțiuni nelegale” care nici măcar nu pot fi explicate, spun urbaniștii, iar așa-zisele argumente prezentate de Nicușor Dan nu rezistă la o analiză pertinentă.
Există reglementări aferente Planului Urbanistic General (PUG) al Capitalei, numai că acesta a fost aprobat în anul 2000, respectiv acum aproape 23 de ani, iar specialiștii în administrație publică avertizează că documentația este ”depășită”. În două decenii, realitatea socială și economică a Bucureștilor s-a schimbat radical și, pentru ca totul să fie cât mai halucinant cu putință, PUG-ul susținut de Nicușor Dan a fost anulat – în primă instanță – de Tribunalul București, urmând a ajunge în fața judecătorilor de la Curtea de Apel (CAB).
”Pentru a încerca să-și justifice acțiunile nelegale și inexplicabile, Nicușor Dan a precizat că susține reîntoarcerea la reglementările aferente PUG aprobat în anul 2000. Numai că această documentație PUG este depășită din toate punctele de vedere. Reglementările sale nu mai reflectă realitățile sociale și economice ale capitalei, iar prelungirile succesive (realizate în mod nelegal) nu fac compatibilă această documentație de urbanism cu necesitățile actuale ale Bucureștiului.
Mai mult decât atât, Planul Urbanistic General – atât de lăudat și susținut de Nicușor Dan – este anulat în primă instanță de Tribunalul București și sunt șanse considerabile ca această soluție să fie menținută și la Curtea de Apel București. Nicușor Dan a preferat să atace în mod nelegal și să distrugă PUZ-urile coordonatoare, pentru elaborarea cărora sectoarele cheltuiseră sume considerabile, preferând să revină la reglementările unor documentații de urbanism anacronice și să arunce capitala într-un haos urbanistic fără precedent. De fiecare dată, Nicușor Dan a declarat, căutând circumstanțe atenuante pentru acțiunile sale, că elementele de nelegalitate invocate sunt mai importante decât orice fel de consecințe economice.
Cu toate acestea, documentațiile de urbanism aprobate la nivelul anului 2000 (PUG și Planul Urbanistic Zonal Zone Construite Protejate – PUZ ZCP) sunt mult mai viciate, acestea fiind aprobate fără respectarea prevederilor legale în vigoare și fără satisfacerea exigențelor legii referitoare la avizele și studiile necesare pentru vremea respectivă”, explică specialiștii în materie de urbanism contactați de Gândul.
”Inspectoratul de Stat în Construcții a efectuat o analiză detaliată a legalității PUZ ZCP, concluziile de nelegalitate fiind cutremurătoare”
Pe lângă anularea PUG în primă instanță, și PUZ ZCP a fost atacat în repetate rânduri în mai multe dosare active, aflate în prezent în faza de judecată pe rolul Tribunalului București.
În același timp, în urma unei sesizări, Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a efectuat o analiză detaliată a legalității PUZ ZCP, iar ”concluziile de nelegalitate sunt cutremurătoare”, dezvăluie specialiștii în urbanism.
”Analiza ISC cu privire la toate nelegalitățile confirmate pentru PUZ ZCP a fost comunicată către Prefectul Municipiului București, în vederea aplicării prevederilor legale. Controlul ISC a confirmat, printre altele, și următoarele nelegalități pentru PUZ ZCP:
- nu există nicio hotărâre de aprobare pentru niciuna dintre cele 98 de pretinse zone construite protejate;
- pentru orice documentație de urbanism, la nivelul anului 2000 era necesar avizul Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, aviz care nu s-a obținut;
- pentru orice documentație de urbanism de tip zone construite protejate, la nivelul anului 2000 erau necesare avize de la Ministerul Mediului și de la Ministerul Culturii, avize care nu s-au obținut;
- pentru orice hotărâre de consiliu general era necesar avizul Comisiei Juridice din cadrul PMB, aviz care nu s-a obținut.
Pe lângă nelegalitățile mai sus menționate, răspunsurile date de Primăria Municipiului București condusă de Nicușor Dan la interpelările autorităților implicate în procedura de control a PUZ ZCP arată lipsuri majore, inclusiv cu privire la existența documentației aferente. Mai multe departamente din primărie, inclusiv arhitectul-șef Adrian Bold – care ocupa aceeași poziție și la nivelul anului 2000 – au confirmat, prin răspunsuri la interpelările formulate de organisme social interesate și ISC că nu dețin în arhivă documentația care a stat la baza elaborării și aprobării PUZ ZCP. Cum s-a aprobat și ce s-a aprobat în anul 2000, devine un mister”, afirmă specialiștii în urbanism.
”În mod ipocrit, Nicușor Dan alege să apere această documentație de urbanism PUZ ZCP vădit nelegală”
Totuși, de ce apără Nicușor Dan – prezentându-se și în instanță, la fiecare termen – o documentație PUZ ZCP despre care atâția specialiști spun că este ”nelegală” și nu are ”niciunul dintre avizele prevăzute de lege”?
Și, o a doua întrebare esențială în context, este de ce atacă Nicușor Dan PUZ-urile coordonatoare de sector, chiar dacă acesta sunt și complete, și avizate potrivit legii?
Urbaniștii au descoperit și explicația ”luptei” permanente pe care o duce Nicușor Dan, iar ”formula” prin care este blocat urbanismul în Capitală a fost devoalată.
”Dovada ipocriziei lui Nicușor Dan și a susținătorilor săi devine evidentă și în cazul PUZ ZCP. Confruntat cu neregulile și nelegalitățile evidente mai sus menționate, Nicușor Dan s-a prezentat personal la fiecare termen, la fiecare dintre dosarele din instanță unde se controlează legalitatea PUZ ZCP. În mod ipocrit, Nicușor Dan alege să apere această documentație de urbanism PUZ ZCP vădit nelegală, în ciuda faptului că nu are niciunul dintre avizele prevăzute de lege, dar pe de altă parte, atacă în mod obsesiv PUZ-urile coordonatoare de sector, în ciuda faptului că acele documentații sunt complete și avizate conform legii.
Este evident faptul că – odată cu anularea PUZ ZCP -, atât de dorita competență de emitere a autorizațiilor de construire pentru monumente rămâne la Primaria Generală, iar autorizațiile din zona de protecție a monumentelor vor fi în competența primăriilor de sector, cu respectarea tuturor condiționărilor din zona de protecție și cu obținerea avizului prealabil de la Ministerul Culturii.
De asemenea, PUZ ZCP nu a dat funcțiuni noi zonelor studiate și nici nu a constituit spații verzi, aceasta fiind o altă problemă falsă adusă în discuție de Nicușor Dan. Rațiunea pentru care este susținută această documentație vădit nelegală este competența exclusivă de autorizare a oricăror lucrări de construire sau modificări în zonele studiate la Primăria Generală.
Regulile privind emiterea de autorizații în zona de protecție a monumentelor sunt foarte clar definite si nu rezultă din PUZ ZCP”, au mai declarat specialiștii în urbanism, în exclusivitate, pentru Gândul.
”Caracterul dual al lui Nicușor Dan se explică, pe de-o parte, prin faptul că existența PUZ ZCP transferă competența de emitere a autorizațiilor de construire de la sectoare la capitală, iar Nicușor Dan este pe deplin interesat să controleze blocarea procesului de autorizare și pentru acele zone și, pe de altă parte, prin faptul că persoane apropiate lui Nicușor Dan au interese personale în menținerea valabilității PUZ ZCP, indiferent cât de nelegal ar fi acesta”
Specialist în urbanism
Citește și: