Primăria Municipiului București a încheiat un contract pentru furnizarea a 400 de autobuze Otokar în Capitală, în anul 2018, Societatea de Transport București (STB) fiind beneficiarul acestei achiziții în valoare de 458.100.826 lei fără TVA. O achiziție cercetată de DNA sub semne de întrebare legate de dare de mită și trafic de influență.
În exclusivitate, Gândul prezintă informații de ultimă oră referitoare la întârzierile în ceea ce privește mentenanța autobuzelor Otokar, dar și penalitățile pe care trebuie să le plătească, din această cauză, compania din Turcia. Și aste deoarece “marfa” – în acest caz autobuzele cu care circulă bucureștenii – este de foarte proastă calitate.
Compania Otokar din Turcia s-a obligat, prin respectivul contract, să furnizeze municipalității, în termen de 17 luni de la semnare, 3 tipuri de autobuze:
Otokar este o companie deținută de grupul turcesc KOC, grup care are, potrivit informațiilor obținute de Gândul, și interese militare în România, colaborând cu Automecanica Mediaș pe producția de vehicule militare.
Cele 400 de autobuze Otokar au fost livrate, conform contractului, iar acestea au început să circule în București. Firește, a fost nevoie și de asigurarea mentenanței acestor autobuze, compania Otokar obligându-se să suporte aceste cheltuieli, în perioada de garanție a autobuzelor. Firesc.
Compania Otokar s-a obligat, prin contract, să ofere o garanție de 240.000 km sau minim 4 ani (full warranty) de la data punerii în exploatare a autobuzelor, asigurând, totodată, și unele ”consumabile”:
De asemenea, compania turcească Otokar s-a obligat prin contract să ofere și o garanție extinsă pentru minim 4 ani sau 240.000 km în intervalul de exploatare corespunzător de la anul 5 până la anul 8 inclusiv sau rulajul până la 480.000 km pentru autobuz în ansamblu și toate componentele acestuia.
În același timp, compania Otokar are obligația – în perioada de garanție – de a numi o persoană responsabilă ”pentru activitatea de service”, aceasta răspunzând de ”coordonarea și optimizarea activității”, și să stabilească ”un reprezentant de service”.
Mentenanța acestor autobuze Otokar care circulă în București este asigurată de un subcontractor al companiei din Turcia, respectiv Happy Garage SRL, firmă în pragul falimentului, administrată de facto de un gigolo de Dorobanți – Maftei – cunoscut ca și mare consumator de de toate și mare petrecăret. (Mai multe detalii AICI )
Urmare a solicitării Gândul, Registrul Auto Român (RAR) a transmis, în exclusivitate, că Happy Garage SRL, firma care asigură mentenanța autobuzelor Otokar – firmă subcontractantă a companiei din Turcia -, a primit autorizația ”de a desfășura reparații autobuze începând cu 31 octombrie 2018”.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, există probleme în ceea ce privește mentenanța autobuzelor Otokar și, pentru a răspunde semnelor de întrebare existente, au fost solicitate informații de la Primăria Municipiului București, Societatea de Transport București (STB), dar și din partea filialei Otokar din România, Otokar Europe, cu sediul în București.
Răspunzând solicitării Gândul, reprezentanții STB au precizat că au fost înregistrate întârzieri legate de reparația vehiculelor (n.red. – Otokar), în perioada de garanție.
Potrivit acestora, remedierea defecțiunilor în termenul de garanție s-a efectuat fără penalizări pentru o perioadă de maxim 24 de ore (pentru intervențiile care nu au necesitat demontări de agregate/echipamente) și o perioadă de maxim 48 de ore (pentru intervențiile care necesită demontări de agregate/echipamente), de la întocmirea notificării transmise.
Totodată, STB a comunicat, punctual, și care au fost deficiențele înregistrate în asigurarea mentenanței autobuzelor Otokar care circulă în București.
”STB S.A. a observat și înregistrat deficiențe în legătură cu mentenanța asigurată de către Otokar, prin repetarea unor defecte similare, la un interval de zile apropiat. O altă deficiență o constituie calitatea redusă a pieselor schimbate în perioada de garanție.
Lunar, STB S.A. informează PMB – Directia Transporturi cu privire la numărul și natura defectelor înregistrate în luna anterioară. Conform informărilor transmise către PMB, categoriile cu cele mai multe defecte semnalate sunt la:
În urma solicitării Gândul, Primăria Municipiului București, prin Direcția de Presă, a transmis că – în ceea ce privește mentenanța autobuzelor Otokar – ”întârzierile înregistrate (…) sunt penalizate conform prevederilor contractuale”.
Conform contractului încheiat, în 2018, cu PMB, compania turcească Otokar avea – așa cum am precizat mai sus – și obligația de a desemna un ”reprezentant în service”, dar și o persoană care să răspundă de ”coordonarea și optimizarea activității”.
Numai că reprezentanții STB precizează, în exclusivitate pentru Gândul, că au existat întârzieri în asigurarea mentenanței acestor autobuze, iar numărul zilelor în care au fost constatate deficiențe este de 315.
Mai mult, compania Otokar este și bună de plată, din această cauză, toate aceste defecte înregistrate ajungând la suma de 630.945 lei.
”Perioada de garanție este de 4 ani sau 240.000 km. În acest timp, cheltuielile de mentenanță sunt suportate de Otokar. În situația prezentă, pe perioada de post garanție, pentru autobuzele care au depășit perioada de garanție, Otokar va suporta manopera pentru toate piesele/consumabilele, urmând ca STB S.A. să suporte costul pieselor/consumabilelor.
Numărul zilelor în care s-au constat defecte, înregistrate și raportate la PMB, este de 315, costul total al acestora fiind de 630.945 lei.
În prezent se lucrează pentru stabilirea acestor cheltuieli, împreună cu Otokar și Primăria Capitalei – Direcția Transporturi”, au transmis reprezentanții STB.
Adrian Criț – directorul general STB – a declarat, în timpul emisiunii ”Cu Gândul la București” că ”o mare parte din vehiculele Otopkar au probleme”, cu toate că furnizorul – compania turcească – avea obligația de a face toate reparațiile în perioada de garanție.
”Este adevărat, și recunosc, că sunt niște probleme pe partea tehnică și pe mentenanță. E adevărat că am constatat, tocmai urmare a grevei, dacă vă aduceți aminte, la momentul respectiv, o parte din angajații STB au scos în evidență că sunt vehicule care nu sunt funcționale.
Verificând, este adevărat, ne-am dat seama că erau vehicule Euro 3, care nu funcționau din 2009. Pe de altă parte, luând în considerare situația la modul general, am constatat că o mare parte din vehiculele Otokar au probleme, chiar dacă era obligația furnizorului vehiculului să facă toate remedierile în perioada de garanție.
Și aici, intrând în clauzele contractuale, există niște defecte de ordin sistematic, care, din păcate, nu au fost remediate de către furnizor”, a declarat Adrian Criț – directorul general STB – în cadrul emisiunii ”Cu Gândul la București”.
La rândul lor, reprezentanții PMB au confirmat informațiile transmise de STB către redacția Gândul.
Penalitățile care vor fi suportate de compania Otokar – pentru perioada decembrie 2018 – iunie 2022) sunt în cuantum de 2003 lei/zi.
”Totalul zilelor imputabile către Otokar, raportat către Primăria Municipiului București, în perioada decembrie 2018 – iunie 2022, este de 315 zile.
Penalitățile pentru cele 315 zile, în cuantum de 2003 lei/zi, sunt de 630.945 lei”, a transmis Primăria Municipiului București.
Autobuzele OTOKAR sunt de foarte proastă calitate, service-ul îl fac greu că deh… lucrează cu un playboy de Dorobanți, nu cu un service serios, și – uite așa – Primăria Municipiului București dă din umeri….
Până la ora publicării acestui articol, filiala din România a companiei Otokar – Otokar Europe – nu a răspuns întrebărilor adresate de redacția Gândul. Nu au răspuns la multiplele solicitări deoarece Otokar a încasat banii, nu-i mai interesează nimic, nu se gândesc, se pare, să mai revină pe piața din România. Căci un asemenea comportament asta lasă de înțeles.