EXCLUSIV | Parchetul General a preluat dosarul privind dubla tragedie aviatică de la Cogealac. Procurorii Secției parchetelor militare vor stabili dacă există vinovați
Peste trei săptămâni va avea loc comemorarea celor opt militari care și-au pierdut viața în dubla tragedie din Dobrogea. În 2 martie 2022, unul dintre cele două avioane MiG-21 Lancer care desfășurau o misiune de patrulare s-a prăbușit, la puțin timp după decolare, pe un câmp între Cogealac și Gura Dobrogei. La scurt timp după prăbușire, a fost trimis în misiune de căutare și salvare un elicopter IAR-330 Puma, care a decolat în jurul orei 20:21, dar și acesta s-a prăbușit în mod inexplicabil, ora dispariției de pe radar a elicopterului fiind 20:44. Pilotul avionului MiG-21 raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.
Ancheta demarată de autorități a format obiectul unui dosar de care s-a ocupat până acum câteva zile un procuror de la Constanța aflat în schema Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar București.
Niciun acuzat la un an de la dubla tragedie. Ce date și probe au procurorii
Gândul a aflat, în exclusivitate, că dosarul privind dubla tragedie de la Cogealac a fost cerut în urmă cu câteva zile de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, iar de soluționarea acestuia se vor ocupa procurorii de la Secția parchetelor militare.
Surse judiciare au precizat că, până la această oră, în dosar au fost efectuate mai multe acte procedurale:
- identificarea persoanelor care erau de serviciu la Unitatea de la Fetești, de la baza aeriană Kogălniceanu și a responsabililor din Comandamentul Componentei Aeriene de la Moara Vlăsiei subordonată Statului Major al Forțelor Aeriene din cadrul MapN care se aflau în tură la acea dată, precum și audierea acestora;
- refacerea traseului celor două aeronave prăbușite, de la decolare la locul în care acestea au căzut, recunoașterea terenului și traseului fiind realizată de procurorul de caz, împreună cu un criminalist de la Inspectoratul de Poliție Județean Constanța:
- ridicarea tuturor documentelor privind misiunea de patrulare a celor două MiG-uri, precum și a elicopterului PUMA;
- expertizarea înregistratoarelor de bord, din care s-au extras discuțiile de la bordul celor două aparate de zbor;
- rapoartele privind cercetarea la fața locului.
În dosar se mai află expertizele medico-legale ale celor opt militari decedați.
Gândul a aflat că nu au fost realizate până la această oră expertizele tehnice ale celor două aeronave, urmând ca procurorii militari de la Secția parchetelor militare să se ocupe de acestea.
La dosar există și documente clasificate legate de misiunea de patrulare aeriană realizată, sub coordonare NATO, de avionul MiG-21 Lancer. Analiza deciziilor luate la sol în dinamica zborului, corelate cu informațiile care au sosit în „cascadă” la momentul decolării și pe parcursul traseului elicopterului IAR-330 Puma, până la momentul prăbușirii acestuia, urmează să fie realizată de anchetatorii de la Parchetul General.
Surse judiciare au precizat, pentru Gândul, că, până la momentul preluării dosarului de către PICCJ, nu a reieșit din anchetă că, în dubla tragedie de la Cogealac, ar fi fost vorba de vreo defecțiune tehnică, ci doar de existența unor factori nefavorabili care au dus la prăbușirea celor două aeronave, nefiind exclusă, în cazul elicopterului, givrarea din cauza condițiilor climatice. Din această cauză, a și fost audiat în dosar inclusiv șeful responsabil cu informațiile meteo de la Baza Kogălniceanu.
Până acum, deși a trecut aproape un an de la dubla tragedie aviatică, nu a fost pus nimeni sub urmărire, dosarul fiind preluat de Parchetul General în faza in rem.
Concluziile preliminare: tragedia aviatică s-a produs din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu
Fostul ministru al Apărării Vasile Dîncu spunea, la două săptămâni după accidente, că dintr-un raport preliminar despre tragedia aviatică de la Constanţa rezultă că a fost o „conjuncţie nefericită de factori în care vremea a fost defavorabilă”.
Au intrat într-o zonă de curenţi, era furtună, era ninsoare, dintr-o dată. Pilotul care a plecat a anunţat baza că a intrat într-o zonă şi i s-a ordonat rapid să se întoarcă”, preciza Vasile Dîncu.
Pe 23 martie 2022, Ministerul Apărării anunța concluziile preliminare ale Comisiilor de investigare tehnică privind cauzele probabile care au dus la prăbușirea avionului MiG-21 Lancer şi a elicopterului IAR-330, accidente în care au murit opt militari.
Din informațiile obținute în urma măsurătorilor şi a evaluărilor efectuate, analizei datelor extrase din sistemul de înregistrare a parametrilor de zbor şi de funcționare de la bordul aeronavelor, audierii convorbirilor radio, examinării stării epavelor aeronavelor, studierii hărților sinoptice şi a condițiilor meteorologice existente în zonele de impact la momentele producerii celor două catastrofe aeriene, comisiile au concluzionat că ambele evenimente s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită la finalizarea procedurilor de investigare.
Pe 2 martie 2022, în jurul orei 20.00, o aeronavă MiG-21 Lancee din dotarea Bazei 86 Aeriană, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, prăbușindu-se în zona localității Cogealac.
Ca urmare a declanșării operațiunilor de căutare-salvare, un elicopter militar IAR-330 al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu a decolat în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG-21 LanceR.
Elicopterul a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 km de aerodrom.
Militarii morţi în dubla tragedie de la Cogealac
Pilotul avionului MiG-21 Lancer şi cei șapte membri ai echipajului elicopterului IAR-330 și-au pierdut viața în urma acestor accidente.
- Căpitanul Costinel Iosif Niţă, pilotul avionului MiG-21 Lancer. Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii.
- Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.
- Locotenent Sorin Pătraşcu, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.
- Maistrul militar Gelu Banu, angajat din anul 1993, în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.
- Caporal Cătălin Lateş, operator căutare-salvare, 29 de ani, angajat din 2021, era căsătorit şi avea doi copii.
- Sergent Marinescu Ionuţ, personal de însoţire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.
- Maistru militar cls I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.
- Maistru militar cls II Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005.
CITEȘTE ȘI: