Mii de români s-au îndreptat împotriva companiei aviatice low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor. Unii s-au adresat companiilor de specialitate sau au contactat avocați, dar sunt și pasageri care – după haosul din aeroporturi din sezonul estival -, zilele acestea, după două, trei luni de așteptare, au început să primescă înapoi de la bănci banii plătiți pe biletele de avion. Specialiștii au explicat, pentru Gândul, toți pașii pe care clienții companiei aviatice care se simt nedeptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.
Românii vor să își recupereze banii cu atât mai mult în contextul în care compania aviatică Blue Air este în procedură de concordat – menită să prevină intrarea în insolvență -, și este în prezent în proces de a fi preluată, în proporție de 75%, de către statul român, din cauză că nu și-a respectat obligațiile privind ajutoarele oferite pentru redresare, în urma pierderilor cauzate de pandemia de COVID-19. Ministerul Finanțelor a anuțat, în 17 noiembrie 2022, că a executat scrisoarea de garanție.
Compania are restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, iar Agenția Narțională de Administrare Fiscală a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.
Tudor Apopi este unul dintre românii fericiți, după ce a reușit să își recupereze de la bancă banii dați pe bilete pentru o cursă Blue Air. Pe un grup de Facebook dedicat clienților Blue Air, Tudor a povestit cum a procedat pentru a-i ajuta pe cei aflați într-o situație similară.
El a cumparat, la sfârșitul lunii august 2022, un bilet pe ruta Iași – Paris și retur, pentru iulie 2023, plătit cu cardul VISA de la Banca Transilvania.
După haosul din aeroporturi și după ce compania a intrat în procedura de preluare de către stat, a decis, la sfârșitul lunii noiembrie, să meargă la bancă și să conteste tranzacția către Blue Air, respectiv să facă refuz de plată.
Bărbatul spune că a trebuit să depune toate actele solicitate de bancă – data tranzacției, suma, compania, documente justificative, respectiv confirmarea biletului cu codul de rezervare, confirmarea anulării (a zborului dus sau întors ori amandouă, după caz) și corespondența cu cei de la Blue Air prin care a solicitat rambursarea biletului -, iar pe 4 ianuarie 2023 a primit cei aproape 2.000 de lei plătiți pentru biletul de avion în august 2022 și contestați în noiembrie 2022.
Un alt pasager Blue Air, Vlad Hatos, a reușit să recupereze prin ING banii pe biletele anulate, în 29 decembrie 2022, la două luni după ce a trimis băncii e-mail-urile primite de la Blue Air cu confirmarea plății pentru bilete, poze cu biletele și date personale.
Pe grupul dedicat de pe Facebook, o pasageră a împărtășit povestea ei de succes la Raiffeisen Bank. Ea a inițiat e-mailuri cu banca – pentru returnarea banilor plătiți pe biletele de avion la curse anulate de Blue Air – din 14 septembrie 2022, a primit mesaj de completare a informațiilor în 24 octombrie, iar pe 30 decembrie a fost anunțată că i-au intrat banii în cont.
„Este card de cumpărături. Așadar, vă încurajez să faceți demersurile cu bancile. Am avut capturi de ecran cu muuuuultă corespondență cu Blue Air și asta m-a ajutat”, a povestit clienta operatorului aviatic.
Același sfat îl dă și Tudor Apopi, care, contactat de Gândul, le recomandă clienților Blue Air care aleg această variată să nu se lase intimidați de un eventual prim refuz al funcționarior băncii, ci să insiste ca resposabilii să le analizeze cazul.
În principal, lumea se va lovi de refuzul angajaților băncilor care fac exces de zel și nu deschid procedura de refuz a plății, dar trebuie să li se reamintească faptul că e datoria lor să răspundă solicitărilor. Mai departe, depinde de instituția în sine dacă va rezolva favorabil sau nu.
Oamenii se mai feresc să inițieze refuz de plată pentru că nu au corespondența lor cu Blue Air. Dar aceasta nu poate exista pentru că nu se poate lua legătură cu ei.
Trebuie să aibă confirmarea zborului, confirmarea anulării, iar la corespondența lor cu Blue Air să specifice că aceasta nu există pentru că nu se poate lua legătură cu ei. Nici o dată de contact veche nu mai funcționează”, a precizat Tudor Apopi.
Probabil că în comunicarea client/păgubit – bancă mai contează și cum vorbești (atât amabil când e nevoie, cât și ferm pe poziție când situația o impune) și să îți cunoști și drepturile. Adică, dacă te lovești de refuzul angajatului băncii, insiști până face ceea ce îi soliciți. Nu el rezolvă cazul, el doar deschide cazul. Și nu are de unde ști dacă situația ta este una care are rezolvare sau nu”, a mai spus Tudor Apopi.
Gândul a întrebat reprezentanții mai multor bănci cum procedează în cazul în care primesc solicitări de ajutor din partea clienților păgubiți de compania aviatică Blue Air.
„Clienții Băncii Transilvania care au cumpărat cu cardul BT bilete Blue Air pot să își recupereze banii pentru călătoriile care au fost anulate. Un răspuns pozitiv depinde de documentele trimise de client, de acceptul băncii comerciantului de a returna suma și de a nu amâna demersul prea mult”, au transmis reprezentații Băncii Transilvania.
Pașii care trebuie făcuți de clienții Băncii Transilvania aflați în acest caz:
„Peste 700 de clienți care au achitat bilete Blue Air prin carduri Raiffeisen Bank s-au adresat deja băncii și au inițiat refuzuri la plata pentru tranzacțiile lor. Din luna septembrie până în prezent am recuprat aproximativ 1 milion lei pentru clienții noștri, peste 95% din dispute fiind soluționate în mod pozitiv”, au transmis reprezenanții Raiffeisen Bank.
„Clienții care încă nu au inițiat un refuz la plata pentru biletele achiziționate la Blue Air ce nu au fost onorate de companie, pot apela call ceter-ul băncii la *2000. Un coleg va prelua datele tranzacției și ale biletelor achiziționate și va depune o solicitare de refuz la plata în numele clientului”, este mesajul Raiffeisen Bank.
Ramona Colea este manager general al uneia dintre companiile care reprezintă drepturile pasagerilor, FlightClaim, iar în ultimii trei ani, în care domeniul aviatic a fost lovit financiar din plin de restricțiile cauzate de pandemia de COVID-19, au fost mii de clienți care au aplelat la serviciile firmei pentru a-și recupera banii.
Ramona Colea a explicat pentru Gândul toți pașii pe care clienții operatorului aviatic care se simt nedeptățiți trebuie să îi parcurga pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.
Ea a atras atenția că pasagerii Blue Air cărora li s-a anulat zborul au dreptul la:
„Să facem o medie de 300 de euro pe persoană compensație. Un avion de tipul celor de la Blue Air are aproximativ 180 de locuri. Per zbor anulat, costurile sunt de 45.000 de euro, în medie, numai despăgubiri către pasageri (în caz de anulare sau întârziere mai mare de 3 ore), la care se adaugă rambursări de preț de bilet.
Sunt si acum foarte mulți pasageri care nu și-au recuperat banii pe biletele anulate în 2020, în pandemie, iar în 2023, aceste drepturi se prescriu”, a explicat Ramona Colea.
La compania sa au ajuns mii de păgubiți, foarte mulți dintre ei având solicitări pentru mai multe zboruri anulate, toate aparținând Blue Air.
Mai mult decât atât, unii dintre ei au achiziționat asigurări de călătorie pe site-ul companiei aeriene, dar nici asigurătorul nu le-a răspuns solicitării.
Mai sunt și cei care, prin acceptarea rambursărilor de preț de bilet în «portofelul electronic» (valori care și ele expiră în 12 luni de la emitere), nu pot plăti decât un zbor cu Blue Air (dacă ar mai opera zboruri)”, a spus Ramona Colea.
Despre șansele de succes în acest caz, Ramona Colea crede că sunt extrem de mici, pentru că cel mai probabil se va intra într-un mecanism de protecție împotriva creditorilor.
În ceea ce privește apelarea la instanță pentru recuperarea banilor, Ramona Colea precizează că, și înainte de pandemie, respectararea drepturilor pasagerilor Blue Air nu se făcea decât în urma unei hotărâri judecătorești. Mai mult, nici aceasta nu era pusă în aplicare de bună-voie, fiind necesară intervenția unui executor judecătoresc și poprirea conturilor companiei aeriene, deși costurile pe care le suporta astfel Blue Air erau mult mai mari decât dacă ar fi achitat amiabil sumele datorate către pasageri.
Cu siguranță, majoritatea pasagerilor au făcut deja reclamații direct la Blue Air, la ANPC, unii au inițiat și demersuri în instanță . Din păcate, nu prea mai sunt alte variante”, a mai spus managerul companiei care reprezintă drepturile pasagerilor.
Avocatul Cristina Timaru, care a avut deja peste o sută de clienți din rândul păgubiților Blue Air, explică ce căi care pot fi urmate în aceste situații.
„Persoanele care se află în aceasta situație – adică au cumpărat bilete de avion de la Blue Air Aviation, iar aceasta a anulat zborul, însă nu a restituit banii pentru biletul achitat – își pot recupera banii prin două modalități:
Fără o hotărâre judecătorească, persoanele în cauză nu au decât un debit posibil, incert. O sentință civilă le dă concretizarea valorii de recuperat, forța juridică prin care un executor judecătoresc poate să obțină poprirea conturilor bancare ale companiei aeriene. Fără această hotărâre, nu se poate face nimic”, a subliniat avocata.
Potrivit Cristinei Timaru, procedura de preluare a companiei low-cost de către stat, după ce a pus în executare scrisoarea de garanție a Blue Air Aviation în etapa acordării ajutorului de stat, nu influențează categoric persoanele păgubite. Ce trebuie să înțeleagă pasagerii păgubiți este că se schimbă acționariatul, dar compania rămâne aceeași. Ce vor hotărî noii acționari majoritari să dispună cu compania, asta ar fi o discuție doar ipotetică și ineficientă.
Blue Air Aviation se află în procedură de concordat, premergătoare falimentului, procedură în care se respectă planul, nu înaintează către insolvența acestei companii.
Și în concordat, noii creditori – cei păgubiți, care obțin hotărârile judecătorești – își pot recupera prin executare silită creanțele, în temeiul articolului 32, alineatul (1): „Orice creditor care obține un titlu executoriu asupra debitorului în cursul procedurii poate formula cerere de aderare la concordat sau poate să își recupereze creanța prin orice alte modalități prevazute de lege”.
„Rezultă că suspendarea procedurilor de executare silită la momentul omologării concordatului presupune existența unei proceduri execuționale asupra debitorului, în caz contrar neavând ce procedură să se suspende. Textul articolului 32 are tocmai scopul de a reglementa situația creditorilor care obțin titluri executorii după momentul omologării concordatului.
Și în cazul în care compania intră în procedură de insolvență, se pot înscrie la masa credală doar creditorii cu un titlu – adică o hotărâre judecătorească pe care să o obțină în instanța anterior deschiderii procedurii.
Până la acest moment, ne-au contactat peste 100 de persoane în vederea acționarii în instanță a Blue Air Aviation. Toate acțiunile ajunse in instanta au fost finalizate cu succes”, a precizat avocata.
Procedura adoptată de firma de avocați, care până acum a avut succes, a fost aceea de a acționa în instanță Blue Air Aviation.
Am solicitat suma de plată, pe care am dovedit-o cu biletele achitate, dobânda legală, cheltuielile de judecată reprezentând onorariul avocaților și taxele de timbru. S-au acordat toate aceste sume de către instanțele de judecată într-un termen de 3 maximum 4 luni de când ne-au contactat.
Noi îi sfătuim să nu mai aștepte să treacă timpul, deoarece pentru unele persoane poate interveni prescripția de trei ani. Noi am început acest proiect în august 2021, iar primii noștri clienți și-au recuperat banii de anul trecut. Unele persoane au considerat că sumele sunt mici și nu au mai întreprins niciun demers. Este o opțiune, deși își recuperează și cheltuielile efectuate cu taxe și avocați. Cine dorește, ne găsește pe pagina dedicată acestui proiect”, a conchis Cristina Timaru.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunța, în 14 iulie, că, în urma neregulilor constatate în ultimul an și jumătate – din care amintea circa 11.300 de zboruri anulate, pentru care consumatorii din 20 de țări membre UE au plătit peste 66 milioane de lei, în timp ce operatorul nu le-a respectat drepturile – ANPC a amendat Blue Air cu 2 milioane de euro. De asemenea, Autoritatea a alertat statele membre UE cu privire la neregulile înregistrate.
În septembrie 2022, președintele ANPC, Horia Constantinescu, spunea că cel puțin 73.000 de români au depus sesizări privind neregulile de la Blue Air. El adăuga că această companie aeriană „șantajează statul român”.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după ce în septembrie 2022, Administrația Fondului pentru Mediu i-a pus poprire pe conturi, pentru o datorie de 28 de milioane de lei. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022 au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.
Ulterior, în 5 octombrie 2022, Autoritatea anunța că a aplicat noi amenzi, de peste 10 milioane de lei operatorului aviatic Blue Air, pentru „practicile comerciale incorecte, realizate pe scară largă și în mod repetat”. Din 15 iunie 2022 și până la data menționată, peste 150.000 de consumatori fuseseră păgubiți de anulările de zboruri în cascadă practicate de Blue Air, în timp ce au continuat să vândă bilete pe piață, după cum anunța ANPC.
Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă, a explicat, într-un interviu la GÂNDUL EXCLUSIV, ce va face statul după ce va prelua 75% din acțiunile Blue Air, cum ar putea fi recuperați banii plătiți de stat în contul datoriei companiei aeriene și când ar putea fi reluate zborurile, în condițiile în care aeronavele sunt acum poprite de Fisc.