Blue Air a anunțat marți, după ora 16.00, printr-un comunicat de presă, că și-a suspendat toate cursele, de marți 6 septembrie până pe 12 septembrie, argumentând că nu-și mai poate plăti furnizorii, din cauza popririi conturilor companiei de către Ministerul Mediului, pentru neplata unei amenzi. Printre probleme și acuzații, reprezentanții Blue Air au uitat un lucru semnificativ în ecuația zborului, și anume că trebuie să-și anunțe și sutele de pasageri care așteaptă de dimineață în aeroport să se poată îmbarca în avioanele care să îi ducă spre destinațiile pentru care au plătit bilete de sute de euro. Pasagerii au primit, toată ziua, doar informații că zborurile sunt amânate câteva ore și să aștepte că vor pleca.
Ziua a început cu 8 curse Blue Air care au plecat spre destinații. Prima cursă Blue Air care nu a mai decolat a fost cea spre Paris, de la ora 10.50.
Au urmat cursele de la orele 13:23, spre Stockholm, 14:45 spre Lyon, 14:50 spre Atena, 15:15 Palma de Mallorca, 15:45 spre Dubrovnic și celelalte curse programate după ora 16.00.
Un pasager care trebuia să plece cu avionul de la 10:50 spre Paris a declarat, în exclusivitate pentru Gândul, că deși cursa nu a plecat la ora programată, nu a venit niciun reprezentant al Blue Air să le spună ce se întâmplă. Abia mai târziu au fost anunțați că avionul va decola spre Paris la ora 13:30. Ulterior, au urmat noi anunțuri de amânare a decolării, pentru 14:30, 15:30, până când, în final, în jurul orei 16:00, compania a anunțat, printr-un comunicat, că toate zborurile de marți sunt anulate.
Dar în timp ce compania transmitea mesajul prin comunicat de presă, în aeroport, sute de oameni nu știau că nu vor mai pleca deloc spre destinații.
Zborul era programat la ora 10:50. Inițial, ne-au spun că o să decolăm la 13:30. Niciun reprezentant nu a venit la poarta de îmbarcare, nu ne-au dat nicio explicație. Printre pasageri sunt mulți oameni în vârstă, sunt copii, sunt oameni care pierd programări la doctor”, a spus pasagerul care avea bilet la cursa Blue Air de la ora 10.50, spre Paris.
Acesta a precizat că, ulterior, două reprezentante ale Blue Air i-au anunțat pe pasagerii cursei care trebuia să plece spre Paris că ”avionul chiar există”, dar că decolarea a fost amânată la 14:30, apoi la 15:15.
Pentru șapte curse Blue Air anulate, peste 1.000 de pasageri trebuie să își recupereze bagajele de cală. Alte șapte curse sunt anulate la plecarea de pe Aeroportul Henri Coandă Otopeni până marți seară.
După ora 16.00, reprezentanții Blue Air au anunțat anularea tuturor curselor, au precizat motivele și au acuzat un reprezentant cu rang înalt al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) de ”instigare directă”, care a ”distrus încrederea pasagerilor” și a adus pierderi de milioane de euro.
Datorită unei situații neprevăzute, constând în poprirea tuturor conturilor companiei Blue Air de către Ministerul Mediului pentru neplata unei amenzi, compania aeriană Blue Air Aviation se vede obligată, fiind în imposibilitate de a achita vreun furnizor, să sisteze toate zborurile programate a pleca din România, respectiv din București Otopeni, Bacau, Cluj Napoca și Iași până luni, 12 septembrie 2022.
Toate zborurile planificate din afara României către orice aeroport din România, astăzi 6 septembrie, vor fi operate conform orarului publicat. Această situație este determinată de poprirea conturilor societății, fără o comunicare prealabilă de la Ministerul Mediului către Blue Air și fără nici o încercare din partea autorităților de a concilia aceasta situație”, a anunțat operatorul aerian, în comunicat.
Reprezentanții Blue Air susțin că declarațiile și instigările directe ale unui reprezentant cu rang înalt al ANPC au condus la ”distrugerea semnificativă a încrederii clienților în compania Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete”.
Aceștia acuză și că, în urma acelor declarații, ”a crescut presiunea din partea furnizorilor cheie ai societății Blue Air Aviation de a achita sumele in avans, lucru imposibil acum în condițiile popririlor tuturor conturilor societății”.
Mai mult, susțin aceștia, prin subminările făcute de un oficial de rang înalt al statului, a fost ”distrusă încrederea pasagerilor Blue Air în capacitatea operațională a companiei”, fiind prejudiciate grav și îngreunate operațiunile companiei Blue Air.
”Declarațiile și acțiunile iresponsabile ANPC, mai sus detaliate, au adus compania Blue Air în situația nedorită de a-și reduce operațiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor și al obținerii autorizațiilor necesare în vederea discuțiilor cu investitorii”, spun reprezentanții Blue Air.
Reamintim că jurnaliștii Gândul au scris despre faptul că Blue Air se confruntă cu o situație fără precedent, iar salariații nu sunt numai revoltați, ci și disperați. În același timp, angajații revoltați susțin că, la nivelul conducerii de zbor a companiei, reacția este una de ”răzbunare” atunci când sunt transmise nemulțumirile, iar unii dintre piloți refuză să mai zboare pentru că nu și-au primit salariile și… ”fac Uber.”
Anterior, Blue Air dădea o altă explicație pentru întârzierile zborurilor companiei, la solicitarea Gândul de a lămuri situația.
„În sezonul acesta de vârf, ele sunt fie generate de rotațiile aeronavelor, fie de vremea neprielnică. Vă dau un exemplu, ieri (n.r. -luni, 5 septembrie) a fost o furtună puternică la Paris și aeronava a trebuit să aterizeze la Bruxelles. Există diverși factori care generează aceste întârzieri.
Da sunt probleme cu plata salariilor, dar nu confirm această informație că piloții noștri nu ar dori să mai zboare din cauza neplății. Nu, nu există asta!”, declara un reprezentant al Blue Air, contactat de Gândul.
În intervalul 25 – 31 august 2022, pe Aeroportul “Henri Coandă”, 748 zboruri (aterizări și decolări) au înregistrat întârzieri mai mari de 30 minute, cu 122 mai puține față de săptămâna anterioară.
Dintre acestea, mai mult de jumătate (390) au avut drept cauză întârzierea sau rotația echipajelor sau aeronavelor.
Cele mai multe zboruri întârziate s-au înregistrat la companiile aeriene Wizz Air (223 de zboruri), Blue Air (137 de zboruri), Ryan Air (123), Tarom (94 de zboruri).
În același interval de referință, au fost anulate 12 zboruri. În intervalul 25 – 31 august 2022, pe AIHCB au fost operate 2409 zboruri, dintre care 2157 regulate.
CITEȘTE ȘI: